SU H6 met 2 of 3 bevestigingsgaten lucht filter

• Frans Moelands
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-07-2025 17:31 #1477877 door Frans Moelands
SU H6 met 2 of 3 bevestigingsgaten lucht filter is gemaakt door Frans Moelands
Hallo,

weet iemand hier op welke motoren  de SU's met 2 en welke met 3 bevestigings gaten  werden gebruikt, 
op de plaatjes in de onderdelen boeken  vind ik alleen die met 2 bevestigings gaten.

Frans 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-07-2025 19:41 #1477878 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic SU H6 met 2 of 3 bevestigingsgaten lucht filter
Hallo Frans,
de 2-gaten versie is de oudere en de 3-gaten versie de nieuwere. Aangeduidt worden ze wel eens als B18 en B20 versie, maar zover ik het gezien heb is het eigenlijk een kwestie van het type luchtfilter: de oude metalen hebben 2 gaten, de nieuwe kunststoffen 3 gaten, maar ertussenin ook metalen met drie gaten. Het probleem is, dat Volvo vaker een nieuwere versie van een onderdeel dat ook ipv een oudere versie gebruikt kan worden geen nieuw onderdeelnummer gegeven heeft. Daar de twee gaten van de oude carburateurversie ook in de nieuwe driegats carburatuerversie aanwezig zijn kan men de nieuwere carburateurs dus gewoon in de oude setting gebruiken. Waarschijnlijk moet men om de grens ertussen te vinden alle onderdeelboekversies over die jaren bekijken, of eventueel originele foto's. Daar alles uit te wisselen is zal men met de huidige configuraties niets meer over vroeger zeggen.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Frans Moelands
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2025 13:11 #1477887 door Frans Moelands
Beantwoord door Frans Moelands in topic SU H6 met 2 of 3 bevestigingsgaten lucht filter
Dank je wel.
Ik heb gisteravond ergens gelezen dat de 3 gats min 1967 is geintroduceerd.
dus voor 1967 zullen de 122S en de 123GT wel de 2gats hebben. Zal bij SU eens vragen wanneer 3 gats is uitgekomen. 
Van de 3 gats zijn er 2 uitvoeringen, de vroege zonder veer op gasklep as, externe veren naar spruitstuk, en de latere versie met veer 
op de gasklep as. 
Er zijn erg veel volvo nummers voor de SU carburateurs,
Is er ergens een cross referentie naar de Tag nummers van SU?

Frans

• Eric Dezittere
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
14-07-2025 13:56 #1477888 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic SU H6 met 2 of 3 bevestigingsgaten lucht filter
Niet helemaal juist denk ik. Vanaf maart 1967 productiedatum zowel 122S als 123GT waren altijd met 3 gaten. Productie Gent was al van begin 67 met de versie 3 gaten. Toch zeker bij de 123GT, Mijn 123 GTproductie feb 67, ingeschreven mei 67 is met 3 gaten, nooit iets verandert aan geweest. 

• Frans Moelands
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2025 15:30 #1477889 door Frans Moelands
Beantwoord door Frans Moelands in topic SU H6 met 2 of 3 bevestigingsgaten lucht filter
hoi,

Ik bedoelde vanaf model jaar 1967, maar bouwjaar  1967 begint natuurlijk al op 1 jan.
De 3 gats SU is dus al vroeg in 1967 geintroduceerd.
Heb nog geen antwoord van SU.

Frans

• Johan Geers (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
15-07-2025 00:25 #1477892 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic SU H6 met 2 of 3 bevestigingsgaten lucht filter
Wanneer de tagplates nog steeds op de carburators zitten kan  www.bccp.eu/contents/nl/d46.html je ook verder helpen.
Konden van mijn carburators vertellen dat die van een B18 kwamen voor de Amerikaanse markt.

succse

Joahn Geers

• Frans Moelands
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2025 08:39 #1477893 door Frans Moelands
Ondertussen weer  wat meer gevonden..... Maar nog niet wat ik zoek, zal ook eens bij BCCP navragen, bedankt voor de tip.
Frans
Bijlagen:

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD