Welke carburateur moet ik hebben
- Sven Aardema
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
18-06-2025 14:46 #1477611
door Sven Aardema
Welke carburateur moet ik hebben is gemaakt door Sven Aardema
Beste Volvo liefhebbers,
Ik heb een Volvo 142 Deluxe uit 1972 (import uit België) waarmee ik wat afstel problemen heb. Het begon al met de LPG, waarvan de verdamper veel te oud was en ik inmiddels een nieuwe heb gekocht die ik er nog in moet monteren. Ik wilde meteen gaan kijken of ik de auto ook op benzine kan laten lopen, wat af en toe wel gezond lijkt te zijn voor de auto. Nu heb ik een Stromberg 175 CD-2 (dus niet de S of SE) maar vroeg mij af of dit wel origineel is aan het bouwjaar. Ik heb namelijk de naald vervangen (een B1-AN) die wordt voorgeschreven voor bouwjaren 1970 - 72. Ik nam dus aan dat deze naald bij de carburateur hoort. Maar nu lees ik in de werkplaats handleiding van Haynes dat voor bouwjaar 1971-72 en hoger de Stromberg 175 CD-2SE hoort met sproeiernaald B1-AN.
Mijn vraag is dus, heb ik nu de juiste naald wel in mijn type carburateur. En heb ik wel de juiste carburateur voor dit bouwjaar?
De auto loopt overigens wel, maar zeer rijk en ik weet niet goed hoe ik deze moet afstellen zonder speciaal gereedschap.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groeten Sven.
Ik heb een Volvo 142 Deluxe uit 1972 (import uit België) waarmee ik wat afstel problemen heb. Het begon al met de LPG, waarvan de verdamper veel te oud was en ik inmiddels een nieuwe heb gekocht die ik er nog in moet monteren. Ik wilde meteen gaan kijken of ik de auto ook op benzine kan laten lopen, wat af en toe wel gezond lijkt te zijn voor de auto. Nu heb ik een Stromberg 175 CD-2 (dus niet de S of SE) maar vroeg mij af of dit wel origineel is aan het bouwjaar. Ik heb namelijk de naald vervangen (een B1-AN) die wordt voorgeschreven voor bouwjaren 1970 - 72. Ik nam dus aan dat deze naald bij de carburateur hoort. Maar nu lees ik in de werkplaats handleiding van Haynes dat voor bouwjaar 1971-72 en hoger de Stromberg 175 CD-2SE hoort met sproeiernaald B1-AN.
Mijn vraag is dus, heb ik nu de juiste naald wel in mijn type carburateur. En heb ik wel de juiste carburateur voor dit bouwjaar?
De auto loopt overigens wel, maar zeer rijk en ik weet niet goed hoe ik deze moet afstellen zonder speciaal gereedschap.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groeten Sven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leof
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-06-2025 08:53 - 19-06-2025 08:54 #1477624
door Leof
P544B B16A, P220VE B18A
Beantwoord door Leof in topic Welke carburateur moet ik hebben
P544B B16A, P220VE B18A
Laatst bewerkt 19-06-2025 08:54 door Leof.
- Sven Aardema
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
19-06-2025 10:50 #1477630
door Sven Aardema
Beantwoord door Sven Aardema in topic Welke carburateur moet ik hebben
Leof bedankt voor je reactie.
ik heb een B 20A motor. Volgens het schema van jou moet ik dan de 175 CD-2SE hebben met een B1 CC naald.
Maar als ik kijk naar Haynes en de vraagbaak van Olyslager zeggen die dat ik dezelfde carburateur moet hebben maar dan met een B1 AN naald.
Ik neem aan dat er wel verschil zit in deze naalden.
ik heb een B 20A motor. Volgens het schema van jou moet ik dan de 175 CD-2SE hebben met een B1 CC naald.
Maar als ik kijk naar Haynes en de vraagbaak van Olyslager zeggen die dat ik dezelfde carburateur moet hebben maar dan met een B1 AN naald.
Ik neem aan dat er wel verschil zit in deze naalden.
- Leof
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-06-2025 11:05 #1477631
door Leof
P544B B16A, P220VE B18A
Beantwoord door Leof in topic Welke carburateur moet ik hebben
Zie noot 1) in het overzicht.
P544B B16A, P220VE B18A
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
19-06-2025 11:29 #1477632
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Welke carburateur moet ik hebben
Maar niet alleen de naald zal je moeten vernieuwen, ook het gaatje waar de naald in op en neer gaat zal ovaalvormig zijn ondertussen, door het drooglopen?
- Johan Geers (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
20-06-2025 00:29 #1477639
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Welke carburateur moet ik hebben
Doe eens een belletje naar
www.bccp.eu/contents/nl/d46.html
als je het carburator nummer weet kunnen hun precies vertellen waar de carburator vanaf komt en welk naald er in thuishoort.
En welke naald jij nodig heb voor jou motor.
Heb ik met mijn SU's ook gedaan bleken van een B18 af te komen zitten nu met de juiste naalden op een B20E blok,
succse
Johan Geers
En welke naald jij nodig heb voor jou motor.
Heb ik met mijn SU's ook gedaan bleken van een B18 af te komen zitten nu met de juiste naalden op een B20E blok,
succse
Johan Geers
- Sven Aardema
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
23-06-2025 13:33 #1477659
door Sven Aardema
Beantwoord door Sven Aardema in topic Welke carburateur moet ik hebben
Hoi allemaal en bedankt voor de reacties,
Ik ben er uit, de 175 CD-2 komt origineel uit een 240 serie. Deze werkt wel op een 140 maar voor de originaliteit ga ik misschien op zoek naar een 175 CD-2SE. En de naald kan je dus vervangen met een B1 CC.
En zoals Reinier schrijft, is inderdaad de sproeierbuis bij mij ovaal geworden. Ik weet nog niet of ik dat zelf ga vervangen, wat mogelijk is, of dat ik dat goed laat doen bij een garage met speciaal gereedschap. Of dat ik eerst opzoek ga naar een CD-2SE en het vervolgens bij deze ga vervangen als dat nodig is.
Johan bedankt, dat lijkt mij een goed adres om langs te gaan, ik woon daar niet super ver vandaan.
Ik zal even bedenken wat ik wil, in principe werkt de carburateur wel bij dit blok maar is dus niet origineel.
In iedergeval bedankt!
Ik ben er uit, de 175 CD-2 komt origineel uit een 240 serie. Deze werkt wel op een 140 maar voor de originaliteit ga ik misschien op zoek naar een 175 CD-2SE. En de naald kan je dus vervangen met een B1 CC.
En zoals Reinier schrijft, is inderdaad de sproeierbuis bij mij ovaal geworden. Ik weet nog niet of ik dat zelf ga vervangen, wat mogelijk is, of dat ik dat goed laat doen bij een garage met speciaal gereedschap. Of dat ik eerst opzoek ga naar een CD-2SE en het vervolgens bij deze ga vervangen als dat nodig is.
Johan bedankt, dat lijkt mij een goed adres om langs te gaan, ik woon daar niet super ver vandaan.
Ik zal even bedenken wat ik wil, in principe werkt de carburateur wel bij dit blok maar is dus niet origineel.
In iedergeval bedankt!
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
23-06-2025 15:47 #1477661
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Welke carburateur moet ik hebben
BCCP zal er waarschijnlijk wel 1 gereviseerd hebben liggen, maar pas goed op dat het gaten en kanalen patroon op je inlaatspruitstuk overeenkomt, daar zijn ook verschillende versies van en let goed op waar de smoorklep zit. Soms op de carb en soms op het spruitstuk. Succes!