Ervaringen Weber vervangingscarburateur voor de Zenith VN 34
- Rik Tuin
- Platinum lid
-
Minder
Meer
31-05-2025 20:15 - 31-05-2025 20:15 #1477412
door Rik Tuin
Ervaringen Weber vervangingscarburateur voor de Zenith VN 34 is gemaakt door Rik Tuin
Beste forummers, ik heb enkele jaren geleden mijn Zenith VN34 vervangen voor een nieuwe Weber 34 als alternatief voor het origineel. Het betreft een PV 544 met B16A motor. Ik krijg het ding niet goed afgesteld. De schroef waarmee je het mengsel rijker of armer stelt geeft geen enkele reactie bij in of uit draaien. Hij heeft het een korte tijd goed gedaan maar ik moet met de choke spelen om de motor niet af te laten staan.
Ik ben benieuwd of er onder jullie zijn met ervaring met de Weber.
Ik ben benieuwd of er onder jullie zijn met ervaring met de Weber.
Laatst bewerkt 31-05-2025 20:15 door Rik Tuin.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rik Tuin
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-06-2025 20:55 #1477567
door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Ervaringen Weber vervangingscarburateur voor de Zenith VN 34
Niemand?
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-06-2025 21:47 #1477568
door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Ervaringen Weber vervangingscarburateur voor de Zenith VN 34
Rik, al enkele jaren geleden heb ik mijn originele Zenith carburateur vervangen door een carburateur geleverd door het VKO. Ik weet niet of dit een Weber is. Daar zit eigenlijk alleen een stelschroef op. Het toerental is te regelen met de schroef aan de zijkant bij de gasstang. Bij mij gaat het ook om Volvo 544, 1960, B16a. Als de motor warm, stel je eerst het stationaire toerental af. Bij koude motor moet je dan inderdaad met de choke spelen. De stelschroef op de carburateur zelf lijkt niet veel te doen maar daar kun je hen rijker of armer mee zetten. Het is mij gelukt om daarmee de carburateur zo af te stellen dat ik mooi koffiebruine bougies heb. Ik zou hem eerst indraaien tot hij minder gaat lopen en dan een paar slagen open als basisinstelling. Daarna verder in als de bougies te zwart worden of verder uit als de bougies te wit of grijs worden. Succes, Ben
- Rik Tuin
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-06-2025 21:52 #1477569
door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Ervaringen Weber vervangingscarburateur voor de Zenith VN 34
Dag Ben, dank voor jouw reactie. Als ik de stelschroef waar je het over hebt indraai gebeurt er helemaal niets. Indraaien, uitdraaien geen verschil. Ik heb het over de stelschroef waar het veertje omheen zit. De andere is de stelschroef voor de gasklepaanslag. Ik heb er eigenlijk vooral gedoe mee gehad. Heefteen tijdje (enkele honderden km'ers) goed gedaan maar nu weer gedoe. Er is niet mee te rijden anders dan door telkens met de choke te spelen, ook met warme motor.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-06-2025 21:56 #1477571
door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Ervaringen Weber vervangingscarburateur voor de Zenith VN 34
Rik, de schroef met de veer erom bedoel ik. Ogenschijnlijk doet deze niks. Maar hij laat de motor toch rijker (schroef uitgedraaid) of armer (schroef ingedraaid) lopen. Hoe zien jouw bougies er uit?
- Rik Tuin
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-06-2025 21:58 #1477573
door Rik Tuin
Dat is een goede vraag. Zal ze binnenkort eens even checken. Ik laat het je weten.
18-06-2025 12:14 #1477608
door Joop van Putten
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Beantwoord door Joop van Putten in topic Ervaringen Weber vervangingscarburateur voor de Zenith VN 34
Ik heb op mijn B20 een Weber 38/38 carburateur. Ik weet dat het moeite heeft gekost het stationnair af te stellen. Mijn Weber heeft een aparte stationnair sproeier die is te vervangen. Het komt op de tiende millimeter aan. Het is uiteindelijk gelukt bij Dries.
filmpje
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-06-2025 12:45 #1477609
door Ben Bergmans
Joop, ik ben bang dat je het over een geheel andere carburateur hebt dan op onze B16. De schroef die wij hebben is om de stationair sproeier af te stellen. Natuurlijk let dit ook vrij nauw. Mooie wagen overigens. Veel plezier er van, Ben