Aanhoudend lek op spruitstukpakking
- Marlo van den Maagdenberg
- Junior lid
-
Minder
Meer
30-05-2025 15:56 - 30-05-2025 15:59 #1477396
door Marlo van den Maagdenberg
Aanhoudend lek op spruitstukpakking is gemaakt door Marlo van den Maagdenberg
Hallo allen,
Ik heb afgelopen week een poging gedaan om mijn gasklephuizen op vacuum te synchroniseren.
Helaas kwam ik erachter dat cilinder 1 zodanig lekte dat het buiten verstelbereik was van de overige kleppen.
Kleppen stellen mocht niet baten, en met de rookmachine werd al snel duidelijk dat het lekte op de spruitstukpakking.
Nu heb ik dit al eerder gehad en had ik al twijfels over de getrapte ringen die ik gebruikt heb.
Die middag heb ik de dikte van mijn spruitstukken opgementen en met het heilige kartonnetje de getrapte ringen tot op een tiende van een mm laten afslijpen met dank aan het lokale fablab.
Nu zit de boel weer in elkaar met een nieuwe pakking en goed aangetrokken (tot het breken van sommige tapeinden aan toe), maar lekt het nog steeds.
Ik heb er een video van gemaakt:
Video
Qua vervolgstappen ben ik het spoor bijster.
Wat denken jullie?
Ik heb afgelopen week een poging gedaan om mijn gasklephuizen op vacuum te synchroniseren.
Helaas kwam ik erachter dat cilinder 1 zodanig lekte dat het buiten verstelbereik was van de overige kleppen.
Kleppen stellen mocht niet baten, en met de rookmachine werd al snel duidelijk dat het lekte op de spruitstukpakking.
Nu heb ik dit al eerder gehad en had ik al twijfels over de getrapte ringen die ik gebruikt heb.
Die middag heb ik de dikte van mijn spruitstukken opgementen en met het heilige kartonnetje de getrapte ringen tot op een tiende van een mm laten afslijpen met dank aan het lokale fablab.
Nu zit de boel weer in elkaar met een nieuwe pakking en goed aangetrokken (tot het breken van sommige tapeinden aan toe), maar lekt het nog steeds.
Ik heb er een video van gemaakt:
Video
Qua vervolgstappen ben ik het spoor bijster.
- De kop is in 2023 gereviseerd door Scandcar, ik heb niet gecontroleerd of de aansluiting vlak is maar heb dit wel aangenomen.
- De inlaatspruitstukken komen van Skandix af, en zijn af fabriek vlak. Dit heb ik gecontroleerd
- De pakking is gloednieuw en komt van het VKO
- Het uitlaatspruitstuk is een 2" 4-1 van Scandcar en was krom, deze heb ik laten vlakken
- De oplijnringen heb ik verwijderd, aangezien de spruitstukken hier geen uitsparing voor hadden.
Ik zag dat bij E/F koppen deze standaard afwezig zijn en heb besloten ze te verwijderen.
Het lek is er zowel met als zonder ringen, dus ik heb er vertrouwen in dat dit niet het probleem is. - De vlakken zijn goed schoongemaakt voor montage
Wat denken jullie?
Laatst bewerkt 30-05-2025 15:59 door Marlo van den Maagdenberg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
31-05-2025 02:14 #1477401
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Aanhoudend lek op spruitstukpakking
Marlo, ik heb dezelfde configuratie als jij en bij werkt het geen lek.
Wat je zou kunnen doen is enkel het inlaatspruitstuk monteren en dan controleren op lekken, daar waar in en uitlaat spruitstuk door een moer vast gehouden wordt moet je dan een stukje dik metaal (moer) monteren om het spuitstuk aangedraaid te krijgen.
Heb je dan geen lekken dan pas het uitlaatspruitstuk monteren.
Ik weet niet of dat het in die volgorde (eest inlaat en dan uitlaatspruitstuk) maar het lijkt mij mogelijk.
succes
Johan Geers..
Wat je zou kunnen doen is enkel het inlaatspruitstuk monteren en dan controleren op lekken, daar waar in en uitlaat spruitstuk door een moer vast gehouden wordt moet je dan een stukje dik metaal (moer) monteren om het spuitstuk aangedraaid te krijgen.
Heb je dan geen lekken dan pas het uitlaatspruitstuk monteren.
Ik weet niet of dat het in die volgorde (eest inlaat en dan uitlaatspruitstuk) maar het lijkt mij mogelijk.
succes
Johan Geers..
- Junior lid
-
Minder
Meer
31-05-2025 22:18 #1477414
Beantwoord door Marlo van den Maagdenberg in topic Aanhoudend lek op spruitstukpakking
Hey Johan,
Voor het testen ga ik dat zeker mogen uitproberen, ik twijdel echter of het veel nut heeft aangezien ik vooral rook uit het uitlaatdeel zie komen.
Morgen ga ik ook de isolatieband losmaken, om mijn vermoedens te controleren.
Als ik direct contact tussen de inlaat en uitlaat zie, ben ik bang dat het hameren wordt of een ander spruitstuk om de boel passend te krijgen.
We zullen zien.
Gr,
Marlo
Voor het testen ga ik dat zeker mogen uitproberen, ik twijdel echter of het veel nut heeft aangezien ik vooral rook uit het uitlaatdeel zie komen.
Morgen ga ik ook de isolatieband losmaken, om mijn vermoedens te controleren.
Als ik direct contact tussen de inlaat en uitlaat zie, ben ik bang dat het hameren wordt of een ander spruitstuk om de boel passend te krijgen.
We zullen zien.
Gr,
Marlo
- Johan Geers (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
01-06-2025 00:11 #1477416
door Johan Geers (GAST)
Ik zou geen inbus gebruiken maar draadstuds in combinatie met moeren, kun je strakker aandraaien.
succes
Johan Geers
succes
Johan Geers
- Albert de Leest
- Elite lid
-
Minder
Meer
01-06-2025 10:41 #1477418
door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Aanhoudend lek op spruitstukpakking
Hoi Mario, met de getrapte ringen zou ik stoppen. Er kan een verschil van aanlegdruk ontstaan tussen het inlaatspruitstuk en het uitlaatspruitstuk als de ringen niet nauwkeurig gemaakt zijn. Als ik de ringen zo bekijk werken ze niet als een spanplaat, daar zijn ze te klein voor want ze kunnen niet kantelen. Beter zou zijn om met proppen op lassen het uitlaatspruitstuk even hoog te maken als het inlaatspruitstuk en met de originele dikke ringen te werken. Groeten Albert
- Junior lid
-
Minder
Meer
01-06-2025 13:00 #1477421
Beantwoord door Marlo van den Maagdenberg in topic Aanhoudend lek op spruitstukpakking
Ik heb de boel ondertussen uit elkaar getrokken en denk de boosdoenser gevonden te hebben.
Bij het weghalen van de isolatie bleek nog meer dan voldoende ruimte tussen de inlaat en uitlaat te zitten.
Het probleem lijkt 'm in het uitlaatspruitstuk te zitten, na daar een blokhaak tegenaan te houden blijkt die verre van vlak te zijn.
Ik ga kijken of ik hier in de buurt een bedrijf kan vinden die dat kan vlakken, hopelijk hoef ik dit niet drie keer te doen....
@Johan Geers (GAST), de inbus heb ik nodig omdat er niet voldoende ruimte naast de boutkop zit.
Ik heb daar namelijk de aansluiting voor mijn stationairventiel zitten.
Verder sluit die flens ook goed af.
@Albert de Leest, de ringen waren op een tiende van een mm nouwkeurig afgeslepen.
De reden dat het visueel niet klopt is waarschijnlijk omdat de uitlaatflens bol is, daar had ik geen rekening mee gehouden.
Ik heb geen lasapparaat of kunsten, dus ik zal het voor nu bij op maat gemaakte ringen moeten houden.
Wel heb ik via marktplaats een injectie uitlaatspruitstuk geregeld, die als het goed is een 18mm flens heeft waarmee ik met originele ringen zou kunnen plaatsen.
Bij het weghalen van de isolatie bleek nog meer dan voldoende ruimte tussen de inlaat en uitlaat te zitten.
Het probleem lijkt 'm in het uitlaatspruitstuk te zitten, na daar een blokhaak tegenaan te houden blijkt die verre van vlak te zijn.
Ik ga kijken of ik hier in de buurt een bedrijf kan vinden die dat kan vlakken, hopelijk hoef ik dit niet drie keer te doen....
@Johan Geers (GAST), de inbus heb ik nodig omdat er niet voldoende ruimte naast de boutkop zit.
Ik heb daar namelijk de aansluiting voor mijn stationairventiel zitten.
Verder sluit die flens ook goed af.
@Albert de Leest, de ringen waren op een tiende van een mm nouwkeurig afgeslepen.
De reden dat het visueel niet klopt is waarschijnlijk omdat de uitlaatflens bol is, daar had ik geen rekening mee gehouden.
Ik heb geen lasapparaat of kunsten, dus ik zal het voor nu bij op maat gemaakte ringen moeten houden.
Wel heb ik via marktplaats een injectie uitlaatspruitstuk geregeld, die als het goed is een 18mm flens heeft waarmee ik met originele ringen zou kunnen plaatsen.
- Junior lid
-
Minder
Meer
04-06-2025 14:53 #1477453
Kleine update,
Het E/F uitlaatspruitstuk is binnen en goed vlak.
Er zitten pluggen in die ik nergens op de tekening herken, maar de rest ziet er goed uit.
Het motorrevisiebedrijf in de buurt heeft nog niet geregeerd op m'n bericht.
Als ik daar niet tijdig een antwoord van krijg ga ik het E/F stuk in de verf zetten en erop monteren.
Het kan even duren tot mijn volgende bericht, ik moet de Ama mogelijk verrijden waardoor de huidige kromme spruitstuk er nog even op moet blijven.
Het E/F uitlaatspruitstuk is binnen en goed vlak.
Er zitten pluggen in die ik nergens op de tekening herken, maar de rest ziet er goed uit.
Het motorrevisiebedrijf in de buurt heeft nog niet geregeerd op m'n bericht.
Als ik daar niet tijdig een antwoord van krijg ga ik het E/F stuk in de verf zetten en erop monteren.
Het kan even duren tot mijn volgende bericht, ik moet de Ama mogelijk verrijden waardoor de huidige kromme spruitstuk er nog even op moet blijven.
- Johan Geers (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
05-06-2025 01:22 #1477461
door Johan Geers (GAST)
Ik heb er ook zo'n gelast spruitstuk opzitten maar heb nooit problemen gehad met lekken zelfs met zelfgemaakte spruitstuk pakking, gewoon goed aantrekken met ratelset.
succes
Johan Geers
succes
Johan Geers