Carburateur Stromberg 175 CD-2
- Pieter Trouwborst
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2025 10:39 #1477334
door Pieter Trouwborst
Carburateur Stromberg 175 CD-2 is gemaakt door Pieter Trouwborst
Goedemorgen, na al het een en ander gelezen te hebben op o.a. dit forum kom ik er nog niet helemaal uit. Ik ben mijn 144 '74 naast LPG ook op benzine laten rijden. De B20A is uitgevoerd met een Stromberg 175 CD-2. Na het schoonmaken en vernieuwen van alle pakkingen en membraam, liep hij veel te rijk op benzine. Nu wilde ik kijken of deze afgesteld kan worden, maar op internet lees ik alleen maar over een verstelbare naald en een verstelbare jet aan de onderkant van de carb. Nu kan mijn jet niet worden versteld, deze is aan de onderkant afgedopt, en kan er in de damper bij de naald ook niks gesteld worden d.m.v. een inbus of iets dergelijks. Foto's zijn bijgevoegd. Weet iemand hoe deze versteld kan worden? Of moet ik de naald wat lager plaatsen in de damper?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
27-05-2025 11:33 #1477335
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Carburateur Stromberg 175 CD-2
Er zijn verschillende types met verschillende oplossingen. Er bestaat er een met een soort van special tool om te verstellen: een tonnetje met een streep die in een sleuf valt, inderdaad aan de onderkant, achter de dop, Maar het komt ook voor dat het makkelijker kan, met een lange kleine dopsleutel. BCCP is een bedrijf die er veel van weet, maar blijf zelf ook goed meekijken, want er zijn bijvoorbeeld versies met de smoorklep op de carburateur en ook versies waar een kanaaltje naar het spruitstuk gaat en daar de smoorklep heeft. Die hebben precies hetzelfde typenummer, maar zijn niet uitwisselbaar. En zij kunnen jouw spruitstuk niet zien als je de carb opstuurt. Bijvoorbeeld. Er zitten meer adders in het gras.
27-05-2025 12:09 #1477336
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Carburateur Stromberg 175 CD-2
Als de carburateur lang op de auto heeft gezeten terwijl je op LPG rijdt, is de naald en de sproeier waarschijnlijk versleten. Die moeten dan dus in ieder geval worden vervangen.
En verder controleren of de carburateur geen valse lucht trekt over de as.
En verder controleren of de carburateur geen valse lucht trekt over de as.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-05-2025 12:30 #1477338
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Carburateur Stromberg 175 CD-2
Deze carburateur is rats versleten, de sproeierbuis is ovaal uitgeslagen. Dan is de sproeiernaald vermoedelijk ook einde oefening.
Die moeten dus beide vervangen worden.
Er is speciaal gereedschap om de sproeierbuis op de juiste hoogte in te stellen. Dat doe je bij een draaiende motor en een CO meter.
Omdat je op LPG rijdt zal de boel na 20.000km wel weer versleten zijn.
Ikzelf rijd met een gemodificeerde sproeierbuis rond om dit probleem te ondervangen. Zie VKM 105
Die moeten dus beide vervangen worden.
Er is speciaal gereedschap om de sproeierbuis op de juiste hoogte in te stellen. Dat doe je bij een draaiende motor en een CO meter.
Omdat je op LPG rijdt zal de boel na 20.000km wel weer versleten zijn.
Ikzelf rijd met een gemodificeerde sproeierbuis rond om dit probleem te ondervangen. Zie VKM 105
- Albert de Leest
- Elite lid
-
Minder
Meer
28-05-2025 10:49 #1477364
door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Carburateur Stromberg 175 CD-2
De naald lager in de vacuumzuiger monteren kan al het gewenste resultaat opleveren, het verstellen gaat om tienden van een millimeter. De vlotterbak die je laat zien moet gedemonteerd worden om het gereedschap om de spoeierbuis omhoog te drukken te kunnen monteren. Een zelf gemaakte plaat met bout om de sproeier naar beneden te drukken of geheel uit de carburateur verwijderen. Als je er een kunt vinden is een 175 CD-S met verstelbare spoeier een optie als je die pas kunt maken op de auto. Groeten Albert