colortune versus CO meter
- Johan Geers (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
20-05-2025 04:54 #1477205
door Johan Geers (GAST)
colortune versus CO meter is gemaakt door Johan Geers (GAST)
Vanochtend jaarlijkse (n de Filippijnen moet je auto jaarlijks gekeurt worden maak niet uit hoe oud de auto is)APK gehad nu was het CO gehalte 1,4% moet volgens mij 2,5 zijn (B20E met carburators)
IK had de carburators afgesteld met Color tune en de zuigertets gedaan dus je zou zeggen mengel staat goed.
Toch dit verschil heeft iemand een zelfde soort ervaring opgedaan.
alvast bedankt
m.vr.gr.
Johan Geers
IK had de carburators afgesteld met Color tune en de zuigertets gedaan dus je zou zeggen mengel staat goed.
Toch dit verschil heeft iemand een zelfde soort ervaring opgedaan.
alvast bedankt
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
20-05-2025 09:48 #1477208
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic colortune versus CO meter
Volgens mij mag het MAXIMAAL 2,5 zijn?? en zou 1,4 dus OK moeten zijn?
- Albert de Leest
- Elite lid
-
Minder
Meer
20-05-2025 11:16 #1477210
door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic colortune versus CO meter
De Amazon is gebouwd tot juli 1970. In Nederland bestond nog geen CO test, is begonnen dacht ik in 1972. De CO meetwaarde tussen 4 en 6%. In de daaropvolgende jaren is het afgebouwd tot bijna nul. De 544 en Amazon met dubbele SU stelde ik af op 6% CO , dan reden ze het beste. Groeten Albert
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
20-05-2025 21:32 #1477217
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic colortune versus CO meter
Ik ken de eisen van de Filippijnse APK niet, maar iin Nederland is de eis een MAX.
Vanuit milieu en gezondheidsrisico geredeneerd is minder beter.
Maar te laag kan de motorloop minder prettig maken. Dus als die verder OK is, zou ik er tevreden mee zijn...
Vanuit milieu en gezondheidsrisico geredeneerd is minder beter.
Maar te laag kan de motorloop minder prettig maken. Dus als die verder OK is, zou ik er tevreden mee zijn...
- Johan Geers (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
21-05-2025 00:43 #1477218
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic colortune versus CO meter
Beste Albert, 6% dat is nogal wat hier mag het maximaal 3.5% zijn voor mijn auto.
Hier kijkt men wanneer de auto het land binnen is gekomen en aan die milieu eisen moet je voldoen.
Ik heb ze nu iets rijker gezet kijken wat het brengt.
Ik heb soms wel een weigering bij gas geven is nu over misschien.
Ik heb 20W50 in de dashpots zitten, dat zou ook goed moeten zijn.
m.vr.gr.
Johan Geers
Hier kijkt men wanneer de auto het land binnen is gekomen en aan die milieu eisen moet je voldoen.
Ik heb ze nu iets rijker gezet kijken wat het brengt.
Ik heb soms wel een weigering bij gas geven is nu over misschien.
Ik heb 20W50 in de dashpots zitten, dat zou ook goed moeten zijn.
m.vr.gr.
Johan Geers
- Albert de Leest
- Elite lid
-
Minder
Meer
21-05-2025 15:23 #1477221
door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic colortune versus CO meter
Hoi Johan, wij prijzen ons gelukkig dat onze oldtimers van 50 jaar en ouder APK keuringsvrij zijn.Dat hebben we te danken aan het vele lobbyen van de Fehac , KNMV (motorfietsen) om de overheid te overtuigen dat historisch erfgoed behouden moet blijven in Nederland. In 1973-74 was de maximale meetwaarde voor de 140 en 160 serie 4.5% CO dus 6% voor de Amazon om deze netjes te laten rijden vindt ik meevallen. Mijn 1800 ES van Amerikaanse origine is voorzien van een sticker met de tekst 1% CO . Ik heb het afgesteld op 1.5% met een niet geijkte CO meter. Het rijden gaat goed met zo nu en dan een fractie van een seconde inhouden. Het bouwjaar is 1973 en de mengselvoorziening is een Bosch Djetronic met een verstelbare CO schroef op de ECU. Ik vindt het bewonderingswaardig dat jij je Amazon met die strenge eisen rijvaardig kunt houden. Groeten Albert
- Johan Geers (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
22-05-2025 01:01 #1477232
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic colortune versus CO meter
De E en F motoren hebben van model 1973 een range van0.5 tot 1.5% vanaf 1974 is het 0.5 tot 3%.
De carburator motors B20A en B staat gewoon 2.5% vermeld in het Olyslagerboekje dus daar moet je hem op afstellen maar daar colortune een afstelling op het oog is kan je daar wel eens misgaan.
De olie in de dashpots helpt ook een beetje mee met weigeren/inhouden hoe dikker de olie des te rijker het mengsel bij accelereren.
Ik denk er zelfs over om naar SAE50 te gaan heeft een viscosyteit van 18.80 mm2/s bij 100grC tegenover 18 bij 20W50.
Het nadeel van SU is dat ze gaan acceleratiepomp hebben kun je op die manier een beetje omzeilen.
m.vr.gr.
Johan Geers
De carburator motors B20A en B staat gewoon 2.5% vermeld in het Olyslagerboekje dus daar moet je hem op afstellen maar daar colortune een afstelling op het oog is kan je daar wel eens misgaan.
De olie in de dashpots helpt ook een beetje mee met weigeren/inhouden hoe dikker de olie des te rijker het mengsel bij accelereren.
Ik denk er zelfs over om naar SAE50 te gaan heeft een viscosyteit van 18.80 mm2/s bij 100grC tegenover 18 bij 20W50.
Het nadeel van SU is dat ze gaan acceleratiepomp hebben kun je op die manier een beetje omzeilen.
m.vr.gr.
Johan Geers