80% vulling?
- Foppe Talman
- Premium lid
-
Minder
Meer
22-02-2009 18:52 #49850
door Foppe Talman
80% vulling? is gemaakt door Foppe Talman
zoals de titel al zegt gaat de vraag over de 80% vulling in de lpg tank,
Mijn combi is net gekeurd, dus voor het eerst een stukje rijden, wel even tanken, en wel lpg.
Dit is voor mij nieuw, dus een hele ervaring, jammerlijk loopt de auto slecht op benzine.
maar goed, de tank gevuld en rijden maar eerst maar eens een klein stukje en daarna even goed inspecteren of alles goed gaat.
Ik keek ook even naar het metertje op de tank en tot mijn verbazing staat dat metertje bijna op 100%
Nu mijn vraag,
is dat mogelijk? of zijn die metertjes niet goed te vertrouwen...
Ik durf nu niet meer zomaar te tanken.
bedankt!
Mijn combi is net gekeurd, dus voor het eerst een stukje rijden, wel even tanken, en wel lpg.
Dit is voor mij nieuw, dus een hele ervaring, jammerlijk loopt de auto slecht op benzine.
maar goed, de tank gevuld en rijden maar eerst maar eens een klein stukje en daarna even goed inspecteren of alles goed gaat.
Ik keek ook even naar het metertje op de tank en tot mijn verbazing staat dat metertje bijna op 100%
Nu mijn vraag,
is dat mogelijk? of zijn die metertjes niet goed te vertrouwen...
Ik durf nu niet meer zomaar te tanken.
bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22-02-2009 21:14 #91367
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic 80% vulling?
<p>Nou Frits, ik zou me daar absoluut geen zorgen over maken. </p><p>Veel eigenaars haalden de 80% vulling eraf zodat er meer in het (te kleine?) tankje kan.</p><p>De tank kan het makkelijk hebben, die is op veel meer druk berekend, en als de druk te hoog mocht worden ten gevolge van gestegen temperatuur, dan gaat er een veiligheidsventiel open.</p><p>Gefeliciteerd met je aankoop, laat nog eens even weten welk bouwjaar, welke motor etc en natuurlijk kun je het best lid worden van deze club!</p>
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
- Foppe Talman
- Premium lid
-
Minder
Meer
23-02-2009 10:25 #91366
door Foppe Talman
Beantwoord door Foppe Talman in topic 80% vulling?
Het is een vroeg 68er combi met een b20 blok ik denk een b20a.
er moet nog een hoop aan gebeuren maar ik ben al lang blij dat er een apk op zit, ik denk dat er toch een nieuwe tank in gaat maar dan een in de reserve wiel bak, is dat zelf te doen?
natuurlijk moet hij weer op benzine gaan lopen, dit doet hij wel maar met zeer veel horten en stoten ook lijkt hij warmer te worden op benzine, dat is raar toch?
lid worden van de club ga ik zeker doen!
er moet nog een hoop aan gebeuren maar ik ben al lang blij dat er een apk op zit, ik denk dat er toch een nieuwe tank in gaat maar dan een in de reserve wiel bak, is dat zelf te doen?
natuurlijk moet hij weer op benzine gaan lopen, dit doet hij wel maar met zeer veel horten en stoten ook lijkt hij warmer te worden op benzine, dat is raar toch?
lid worden van de club ga ik zeker doen!
23-02-2009 17:15 #91365
door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic 80% vulling?
<p>Als je één carburateur hebt is het hoogstwaarschijnlijk (als een vorige eigenaar de dubbele carb niet heeft vervangen door die enkele) een B20A. Als op je voorspatbord bij 122 geen "S"" staat is dat zo goed als zeker.</p><p>De stromberg en SU carburateur hebben beide een gasnaald, die slijt als je op LPG rijdt. Daardoor gaat de motor na verloop van tijd slecht lopen op benzine.</p><p>Kijk voor het lpg-tank verhaal maar eens verder op dit forum, je kunt bijvoorbeeld op deze link klikken: "
<font color="#263b82">LPG onderbouw tank combi </font>
" of als zoekterm LPG in het zoekscherm.</p><p> </p>
- Kees Vos
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-02-2009 21:09 #91364
door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic 80% vulling?
<p>Frits,</p><p>De 80% vulling zit er niets voor niets op, nl voor de veiligheid van je zelf en je omgeving. Het is dan ook onzin om deze veiligheid te verwijderen, zeker er zit een overdrukventiel in zodat bij overdruk de druk kan ontsnappen, niets aan de hand wordt hier gezegd, deze opmerkingen worden door dombo,s gemaakt die er geen verstand van hebben.</p><p> Wanneer een LPG tank gaat afblazen ontstaat er een gaswolk onder de auto, LPG is zwaarder dan lucht, er hoeft maar iemand langs te lopen en een sigaretten peukje weg te gooien en je hebt geen auto meer evenzo de persoon van het sigarette peukje</p><p>Dus niet knoeien met de lpg tank !!</p><p>Vriendelijk groeten Kees Vos Bennekom </p>
- Koen Meesters (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
25-02-2009 14:08 #91363
door Koen Meesters (GAST)
Beantwoord door Koen Meesters (GAST) in topic 80% vulling?
<p>Dag allen,</p><p>Ik begin nu toch wel nieuwsgierig te worden. </p><p>Ik heb wel eens begrepen dat er oude en nieuwe systemen zijn. De nieuwe systemen slaan vanzelf af als de 80% vulling bereikt is. De oude slaan niet vanzelf af. </p><p>Nu heb ik even geen idee hoe ik erachter kom of ik een nieuw of oud systeem heb en ik weet eigenlijk ook niet hoe ik er achter zou moeten komen of de tank voor 80% vol is. Ik heb namelijk geen meter en ga altijd tanken voor ik in de buurt van 320 km ben. En als dat niet lukt dan heb ik altijd nog benzine.</p><p>De enige manier om 'm voor 80% te vullen is dus altijd de tank leegrijden en dan vullen tot 80% van de maximale vulcapaciteit (bij mij 60 liter denk ik).</p><p>Weet iemand op dit forum hoe dit nu precies zit?</p><p>In antwoord op de vraag van Frits weet ik nog wel dat sommige meters voor LPG notoir onnauwkeurig zijn. Dat geeft ook niet, zolang de meter maar naar de nul gaat als de tank bijna leeg is... Ook kan ik me voorstellen dat de meter 100% aangeeft bij 80% vulling omdat er nu eenmaal nooit meer dan 80% in mag/kan.</p><p>Ik ben benieuwd, want voor ons aller veiligheid is dit toch wel belangrijk...</p><p>En het verwijderen van veiligheden is natuurlijk altijd een slecht idee. Je stopt toch ook niet een prop aluminiumfolie in je stoppenkast omdat je dan wel de frietpan, oven en haardroger op 1 stopcontact aan kan sluiten???</p><p> </p>