Weber vervangingscarburateur B18A

Lees meer
28-02-2009 19:05 #49839 door Gert Vegter
Weber vervangingscarburateur B18A is gemaakt door Gert Vegter
<p>De B18A-motor van mijn Amazon loopt perfect op de Zenith 36VN carburateur, alleen in de opwarmfase als de choke is vereist is dat nogal eens een ander verhaal. Onregelmatig lopen, neiging tot afslaan, etc. Enkele keren ben ik er in geslaagd dit probleem te verhelpen door het bijstellen van de schroef welke bepaalt in welke mate het chokemechanisme ook de gasklep bedient. Maar na een paar weken was het probleem dan weer terug. Ik hield het uiteindelijk op slijtage en bestelde bij BCCP de bekende vervangingscarburateur, een Weber 34ICH. Kosten 425 euro, terwijl ze in de USA nieuw verkrijgbaar zijn voor 150 dollar, maar ja, dan heb je natuurlijk niet de goede sproeiers en zal er ook nog wel wat meer moeten worden aangepast.</p><p>Tot mijn verbazing bleek het probleem met deze nieuwe carburateur niet verholpen, maar nog een keer zo erg te zijn geworden. Een koude start is geen probleem, maar vervolgens is alleen door het gaspedaal ietwat ingedrukt te houden (zolang de thermostaat nog niet open staat) het afslaan van de motor te voorkomen. Daar deze carb geen stelschroef heeft zoals bovengenoemd, heb ik geen idee hoe dit op te lossen. Het probleem wordt m.i. veroorzaakt doordat het chokemechanisme te laat en te weinig de gasklep aanstuurt. Bij de Zenith vindt dat eerder en in grotere mate plaats, een in het oog springend verschil.</p><p>De vraag is inmiddels uiteraard ook uitgezet bij BCCP, maar ik ben nieuwsgierig naar de ervaring van anderen met deze vervangingscarburateur en dan vooral ten aanzien van het gedrag tijdens de opwarmfase, want als de motor eenmaal op temperatuur is, loopt ie weer perfect.</p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erik Verstraaten (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-03-2009 20:53 #91412 door Erik Verstraaten (GAST)
Beantwoord door Erik Verstraaten (GAST) in topic Weber vervangingscarburateur B18A
<p>Dag Gert ,</p><p>Ik heb in mei 2008 de Zenith 36 VN van mijn PV 544 uit 1964 vervangen door een 34ICH van Weber .</p><p>Reden was niet dat hij slecht liep op de Zenith , maar dat er continu wat benzine lekte op het spruitstuk.Voor het overige reed de auto goed op de Zenith en was stationair heel goed instelbaar en liep heel regelmatig ,ook bij koude start . Op advies van kenners ben ik toen niet overgegaan tot reviseren van de Zenith ( veel problemen met metaalmoeheid en broos materiaal), maar aanschaf van de Weber ( ook via BCCP) om voor eens en voor altijd van dit probleem verlost te zijn .</p><p>De auto loopt prima op de Weber en heeft volgens mij wat meer power onderin en is wat zuiniger .</p><p>Echter over de stationaire afstelmogelijkheden ben ik minder tevreden , hij loopt stationair onregelmatiger en is lastig fijn af te stellen . Ook de marges m.b.t. de stationaire afstelling vind ik vrij grof .En als de auto niet goed op temperatuur is loopt hij niet fijn in combinatie met de choke en heeft vrij snel de neiging om te stikken .</p><p>Ik ga straks toch nog eens mijn oude Zenith tevoorschijn halen en reviseren .Zo'n revisiesetje kost volgens mij ongeveer 60 euro, die gok hen ik er wel voor over .</p><p>Groet, </p><p>Erik Verstraaten</p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-03-2009 19:53 #91411 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Weber vervangingscarburateur B18A
<p>Dank voor je reactie. Interessant om te vernemen, want volgens BCCP hadden ze inmiddels al meer dan 200 van die vervangingscarburateurs verkocht en zou ik de eerste zijn die reclameerde met het bovengenoemde probleem... Hetgeen blijkbaar niet wil zeggen dat niemand anders dat probleem ook ondervindt. Inmiddels heb ik die Weber teruggestuurd en de Zenith weer gemonteerd. </p><p>Update 3-10-2009: Het probleem met het afslaan tijdens de opwarmfase deed zich met het stijgen van de buitentemperatuur niet meer voor, maar was weer terug toen de zomer op zijn eind liep.Toen kreeg ik eindelijk eens door waar het hem in zat. De bovengenoemde stelschroef van de Zenith namelijk wordt slechts door een dun palletje op zijn plaats gehouden, dus door een minimale hoeveelheid schroefdraad. En mede door het decennia lange gebruik kon de positie van de schroef gemakkelijk verlopen door de trilling van de motor. Borgen met loctite bleek een efficiente oplossing en de Zenith werkt weer perfekt. </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.