relais? Verdamper? Contactslot?

• Hans Hof (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-03-2009 18:17 #49794 door Hans Hof (GAST)
relais? Verdamper? Contactslot? is gemaakt door Hans Hof (GAST)
Beste mensen,

al enige tijd struin ik met veel plezier dit forum af; ik ben hierdoor al flink wat wijzer geworden wat betreft mijn recent aangekochte Amazon Combi uit '65 met een b20a motor. De laatste tijd echter laat het beestje me meer en meer in de steek en ik kom er maar niet achter wat het toch kan zijn.

Wat is het probleem: tijdens een ritje (of rit) begint hij plotseling te haperen en te stotteren op gas. Voor ik volledig stil val schakel ik over op benzine; dat rijdt echt niet geweldig maar het rijdt wel. Na enige tijd schakel ik dan weer om naar gas en dan gaat het vaak wel weer. Soms niet, maar na herhaling van zetten heb ik meestal wel het goede resultaat. Tot vandaag. Vanuit Den Haag gekomen richting het hoge noorden begon hij plotseling weer te stotteren in de buurt van Emmeloord. Overgeschakeld op benzine en na een tijdje weer terug. Dat gaat dan 10 seconden goed en dan begint het weer opnieuw. Herhaaldelijk omschakelen hielp niet meer; iedere keer hetzelfde liedje: een paar 100 meter op gas. Eenmaal gestopt bij een pomp (wegens een aankomend gebrek aan benzine) kreeg ik hem op benzine en op gas in eerste instantie niet aan de praat. Na een kwartiertje pikte hij wel weer op, op gas. Maar de vreugde was kort en uiteindelijk ben ik hortend en stotend op benzine thuisgekomen.

Waar kan dit nu aan liggen? De klepjes zijn gesteld vorige week, tevens nieuwe contactpuntjes. Gaat de verdamper naar zijn grootje? Of is het het relais? Ik zie ook geen wikkelingen om de verdelerkabel, zou dat het kunnen zijn (maar dan zou het toch constant gebeuren)? Ik heb ook met een scheef oog naar mijn contactslot zitten kijken, die ook niet bepaald meer van een hoge kwaliteit is...Alle hulp is welkom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-03-2009 21:10 #91621 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic relais? Verdamper? Contactslot?
<p>Is het koelvloeistof niveau nog op peil?</p><p>Is de verdamper onder het hoogste punt van de radiateur geplaatst?</p><p>Het is namelijk zo dat als de verdamper niet verwarmt word door de koelvloeistof het geheel bevriest</p><p>en dat hij dan op gas slecht of niet loopt.</p><p>Dat hij slecht op benzine loopt kan een heel andere oorzaak hebben bv. dat de gasnaald is versleten of dat de </p><p>hele carburateur is versleten.</p><p>Maar het kan natuurlijk ook zijn dat de ontsteking niet goed is en dat de auto daardoor op gas en benzine slecht loopt.</p><p>Ik zou zeggen kijk eerst naar je koelvloeistof dan naar je ontsteking (contact puntjes, verdelerkap bv. versleten of gescheurd,ontstekingstijdstip)</p>

• Hans Hof (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-03-2009 00:58 #91620 door Hans Hof (GAST)
Beantwoord door Hans Hof (GAST) in topic relais? Verdamper? Contactslot?
Koelvloeistof is op niveau. En de verdamper zit rechts tegen het wielhuis, lijkt me in orde. De ontsteking is vorige week helemaal nagekeken door een erkende vakman dus die moet ook kloppen. En inderdaad, mijn naald is versleten dat klopt. Dat de wagen op benzine niet lekker loopt was bekend; ondertussen bracht dat me wel mooi thuis.
Ik zit nu een beetje te dubben of ik er een nieuwe elektronische ontsteking in moet stoppen of een nieuwe verdamper. Of een nieuw relais. En ondertussen hoop ik stiekem dat er ergens gewoon een draadje loshangt.

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-03-2009 21:51 #91619 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic relais? Verdamper? Contactslot?
<p>wikkelingen om verdelerkabel zijn niet noodzakelijk; waarschijnlijk heb je een veiligheidsrelais dat massa-pulsjes krijgt vanaf je contactpuntjes; dit relais staat dus als het ware parallel aan je bobine. als dit relais enige tijd (paar seconde) geen pulsjes krijgt valt het af en sluit je LPG toevoer af. dit is bedoeld als veiligheid, zodat de LPG wordt afgesloten als je motor afslaat. als dit relais gaar is, of af en toe de benodigde pulsjes niet krijgt (draadje/stekkertje slecht contact), kan dit de omschreven problemen veroorzaken. meestal bedient dit relais alleen de LPG klep voorin bij de motor (dus niet de klep op je tank en ook niet de verdamper). je zou kunnen proberen of het probleem is opgelost als je deze klep tijdelijk zonder het veiligheidsrelais aansluit, bijvoorbeeld vanaf de keuzeschakelaar, stand LPG (waarschijnlijk zelfde draad als die op je verdamper zit, als die tenminste ook niet door het veiligheidsrelais wordt geschakeld). wel even goed opletten, want de LPG blijft lopen bij ingeschakeld contact, ook bij afgeslagen motor. </p><p>voor de rest kunnen het natuurlijk ook allerhande slechte contacten zijn, die t.g.v. overgangsweerstand warm worden, uitzetten, geen contact meer maken, afkoelen, krimpen en weer contact maken etc. kortom, als het het veiligheidsrelais niet is kijk dan al je LPG-bedrading + stekertjes eens goed na. vaak kijken de LPG-inbouwers helaas niet zo nauw als het om goede bedrading gaat... bij ingeschakelde LPG installatie moet je spanning hebben op de klep van de LPG-tank, op de klep bij de motor (die eventueel door het veiligheidsrelais wordt geschakeld) &eacute;n op de verdamper. </p><p>ben benieuwd wat het uiteindelijke euvel was! succes!</p>

Groet, Hans

• Hans Hof (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-03-2009 11:37 #91618 door Hans Hof (GAST)
Beantwoord door Hans Hof (GAST) in topic relais? Verdamper? Contactslot?
Het uiteindelijke euvel was niet erg voor de hand liggend. Met een nieuw relais in de hand toch aan het twijfelen geslagen, want ik had inderdaad een bypass gemaakt om het relais te omzeilen. En nog steeds horten en stoten. Terug bij de garage de motorkap geopend en ziedaar: een bevroren verdamper. Samen met een automonteur gekeken en hij kwam aldus tot de conclusie dat de koelvloeistofslangen niet goed waren doorgekoppeld. Met andere woorden: de verdamper kreeg alleen warmte van de koelvloeistof als de kachel openstond! (toen viel het kwartje ook: nadat ik de kachel had gerepareerd begon het stotteren en haperen) T-stukje verplaatst, nieuw verbindingspijpje gemonteerd en totnutoe geen problemen meer gehad. Bedankt voor het meedenken!

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-03-2009 20:56 #91617 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic relais? Verdamper? Contactslot?
<p>Tja, zo zie je maar weer, je repareert het &eacute;&eacute;n en je krijgt onverwacht problemen met schijnbaar iets totaal anders... Goed dat je de uiteindelijke oorzaak en oplossing nog even op het forum hebt gezet; dit gebeurt eigenlijk nog te weinig terwijl juist daarvan het meest te leren is!</p><p> </p>

Groet, Hans

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD