Een schokkende amazone

• F. Bosma (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-05-2009 09:19 #49678 door F. Bosma (GAST)
Een schokkende amazone is gemaakt door F. Bosma (GAST)
<p>Hallo, </p><p>Heb sinds een maand probleem met schokkend rijden van mijn amazone met een 18 motor. Begon heel licht tijdens de voorjaarsrit. Werd vervolgens erger. We hebben verdelerkap vervangen, rotor vervangen, contactafstand en tijd ingesteld conform Haynes boek en motor liep vervolgens op euro95 (met loodvervanger die ik er zelf bijgooide) en LPG als een zonnetje en reageerde uitstekend op gas (wel 100 km zo gedaan). Liep dus soepeler en sneller als voorheen. Vervolgens bij tank een keer 98 met loodvervanger getankt (tankstation in Hilversum die dit als een van de weinige aanbiedt). Problemen (redelijk stationair lopen, haperen, niet op gas reageren, ploffen uit de uitlaat) begon zich enkele tientallen km na tanken weer voor te doen, maar ook op LPG. Dus lijkt me niet aan de andere brandstof te liggen. </p><p>Heb volgende tips al gehad: </p><p>condensator vervangen (nog niet gedaan)</p><p>contactpuntjes vervangen (nog niet gedaan)</p><p>checken of de brandstoftoevoer (benzine en LPG) goed reageert op de knop die onder het stuur zit</p><p>Zijn er nog andere tips en wie heeft ervaring met rijden op 98 met loodvervanger?</p><p>Alvast bedankt.</p><p> </p><p>Frank</p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan Verhagen (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
30-05-2009 15:29 #92197 door Jan Verhagen (GAST)
Beantwoord door Jan Verhagen (GAST) in topic Een schokkende amazone
<p>hallo Frank, misschien het membraam van de carburator stuk of poreus .</p><p>gr.Jan</p>

• Joan Tacx
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-05-2009 15:39 #92196 door Joan Tacx
Beantwoord door Joan Tacx in topic Een schokkende amazone
Ik zou zeker de contactpuntjes vervangen.
Je kunt er nog een schuurpapiertje tussen door halen en dan kijken of het beter wordt.
Zit er misschien een elektrische ontsteking in. Deze willen dit verschijnsel ook wel eens geven.

Voor de rest zou ik steeds dezelfde soort benzine gebruiken euro 95. En niet steeds een ander soort.
je stelt de motor normaal af op 1 soort brandstof.

Membraam (bij stromburg) zou ik zeker controleren.

Succes Joan

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-05-2009 16:31 #92195 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Een schokkende amazone
<p>In aanvulling: zijn de klepbewegingen goed? Heb je compressie gemeten?</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• 11236-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
31-05-2009 11:50 #92194 door 11236-dummy
Beantwoord door 11236-dummy in topic Een schokkende amazone
Het probleem komt mij redelijk bekend voor. Ik heb het zelf vooral bij hogere toerentallen. De motor lijkt dan een beetje te hikken. Stationair komen er trouwens ook plopjes uit de uitlaat. Ik heb het advies gekregen om ook eens te checken of de kleppen nog wel genoeg gelicht worden. Wanneer dit niet het geval is, komt er te weinig brandstof in de cilinders met als gevolg een niet volledige verbranding. Oplossing kan zijn om de nokkenas te vervangen, zodat de nokken weer hoog genoeg zijn om de stoterstangen de kleppen voldoende te laten openen.

• Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-05-2009 13:43 #92193 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Een schokkende amazone
<p>Een B 18 is gemaakt om op euro 98 te lopen, met aanpassingen (dikke koppakking onsteking verstellen) kun je euro 95 tanken, maar lekker loopt dat niet en geeft vermogens verlies.</p><p>Lood toevoegen aan de benzine had vroeger de functie om de klopvastheid van de benzine te verhogen om zodoende het zgn pingelen tegen te gaan, het had bijkomde voordeel dat het lood de kleppen en zittingen beschermde tegen inbranden.</p><p>Tegenwoordig wordt de klopvastheid bereikt door andere stoffen toe te voegen, het zelf toevoegen van loodvervanger heeft geen enkele zin en kost alleen maar geld.</p><p>Wanneer je klepzittingen niet aangepast zijn kun je vele duizende kilometers rijden op gas en ongelode benzine voordat je problemen krijgt met de kleppen.</p><p> </p>

• F. Bosma (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2009 11:40 #92192 door F. Bosma (GAST)
Beantwoord door F. Bosma (GAST) in topic Een schokkende amazone
<p>Hallo, </p><p>Membraan van de carburateur checken is een goede optie. We horen namelijk continu wanneer de motor loopt een zacht gezuig (gesis), alsof er ergens valse lucht wordt aangezogen. Hebben met de hand al gecontroleerd of er in een van de leidingen een lek zit en niet kunnen vinden. Msschien is dit een kenmerk van een lek membraan in de carburateur?</p><p>Groeten, </p><p>Frank </p><p>We zullen tevens voor zekerheid waarschijnlijk de contactpunten en condensator vervangen. </p>

• Siang Phoa
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-06-2009 21:58 #92191 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Een schokkende amazone
als het membraam in orde blijkt te zijn, dan kan je ook denken aan een lekkend inlaatspruitstuk.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-06-2009 18:58 #92190 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Een schokkende amazone
Ik heb een tijdje terug wat werk aan de mijne gedaan met ook een schokkerig lopende motor tot gevolg.
Het inlaatspruitstuk was lek en zoog valse lucht aan. Dit had voornamelijk beroerd lopen tot gevolg en niet eens zozeer schokkerig. Na het opnieuw monteren verbeterde het lopen, maar het schokken bleef tijdens het rijden.
Verder had ik bijna alle speling uit het gasstangenstelsen gesteld. Dat is blijkbaar ook niet goed, want na het opnieuw stellen met iets meer speling verminderde het schokken al weer enigzins.
Als laatste had ik tijdens de demontage en volgende schoonmaakbeurt de gemonteerde pertronix ontsteking iets beschadigd, waardoor ik maar weer puntjes heb ingebouwd. Deze verdacht ik dus ook.
Afgelopen weekeinde heb ik een 123 ignition gemonteerd en is alles weer zoals het hoort. Het is wel even een uitgave, maar ik heb maar zelden iets voor de auto's gekocht waar ik zo tevreden over ben.
Achterafdiagnose: versleten distributie.

• F. Bosma (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-06-2009 23:17 #92189 door F. Bosma (GAST)
Beantwoord door F. Bosma (GAST) in topic Een schokkende amazone
<p>Hallo, </p><p>Er zaten kraters in de contactpunten, deze bijgeschuurd en motor opnieuw afgesteld met stroboscoop. Liep weer goed op zowel de 98 benzine met loodvervanger en LPG. Gingen tochtje maken en na enkele kilometers begon er eerst weer een lichte hapering en daarna snel het stoten in al zijn hevigheid weer op te treden. Niet gekeken, maar de krater in de contactpuntjes zijn er waarschijnlijk weer. We hebben een nieuwe condensator en contactpunten besteld en zullen deze binnenkort monteren. </p><p>Laat het weten als probleem verholpen is. Anders hoor ik graag nog andere suggesties. </p><p>Frank</p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD