injectoren eruit halen

  • René Jongen (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-06-2009 23:58 #49676 door René Jongen (GAST)
injectoren eruit halen is gemaakt door René Jongen (GAST)
<p><strong>Betreft injectie (1970).
</strong><strong>Vermoedelijk is de injector niet goed van de tweede cylinder. De bougies is nl zwart (zie mijn probleem op het forum: "hortend en stotend rijden").
Bij vol gas loopt de motor prima. Stationair lijkt het alsof deze tweede cylinder niet mee doet.
Hoe haal je de injector eruit? De rubbers ga ik vervangen.
Is er ten zuiden van Weert een Volvofiel woonachtig die mij verder helpt?

Met vriendelijke groet,</strong></p><p><strong>R. Jongen

</strong></p><p><strong></strong></p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-06-2009 18:46 #92205 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic injectoren eruit halen
Brandstofleiding losmaken en wegnemen. Je kunt ook de hele leiding weghalen, dan kun je er wat beter bij.
Stekkertje losnemen en de schotelvormige ring losdraaien. Vervolgens trek je de injector er zo uit. De rubber ringen moet je inderdaad vervangen, die zijn eenmalig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • René Jongen (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-06-2009 23:33 #92204 door René Jongen (GAST)
Beantwoord door René Jongen (GAST) in topic injectoren eruit halen
<p><strong>Hoi Bernard,</strong></p><p><strong>Bedankt voor de informatie. Ik heb de injector (van de tweede cilinder) er nog niet uitgehaald.
Wel is de tweede bougies vettig en zwart (roetaanslag). Inmiddels heb ik ook een extra massakabel aan het blok gemaakt; dit gaf geen verschil.
Ik denk dat de injector van de tweede cilinder defect is.
Nogmaals .... als ik vol gas geef is er niets aan de hand en loopt de 1800E gewoon pittig en goed.
Wordt vervolgd!</strong></p><p><strong>Ren&eacute; Jongen</strong></p><p><strong></strong></p><p>
</p><p><strong></strong></p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-06-2009 10:16 #92203 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic injectoren eruit halen
Wat je ook nog kunt doen is een injectortest:
Haal de bougies eruit en neem de injectorrail met de injectoren er nog aan los. Hang iedere injector in een maatbeker of glaasje. Laat de motor ca. 30 seconden rondgaan op de startmotor. In ieder glaasje moet nu dezelfde hoeveelheid brandstof zitten. Indien er 1 afwijkt is dat de foute. Soms kan schoonmaken helpen. Garages hebben hier doorgaans een ulrasoonbad voor. Ik heb ooit bij haynes het boek: "How to tune and modify Bosch fuel injection" gekocht. (ISBN 0-87938-570-7) De D-jet staat hier ook duidelijk in beschreven met onder andere tests als bovenstaande.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-06-2009 22:16 #92202 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic injectoren eruit halen
<p>Zoals al eerder opgemerkt is het verstandig de rubber ringen, welke de injectoren sealen, te vervangen als de injectoren worden verwijderd. Het is mogelijk dat ze anders valse lucht aanzuigen. Zijn gewoon bij het VOD verkrijgbaar.</p><p>Veel problemen van de injectie is terug te voeren op de smoorklep, kabelboom of vuil. De kabelboom van de injectie is weer verkrijgbaar maar prijzig (rond de 300 euro).</p><p>Zelden is de controle unit zelf aangedaan, maar ja alles is inmiddels bijna 40 jaar oud...stapsgewijs checken is het devies. De VSA/VCOA heeft een trouble shoot boekje (pocket formaat) gemaakt waarin helder wordt beschreven hoe je dit systematisch aanpakt. Een simpele voltmeter is hiervoor voldoende met een lampje, Ik meen dat het ook op de 1800pictures site onder documentatie te vinden is.</p><p>Overigens de injectoren worden per twee aangestuurd, de '70 er heeft nog een afstelknop aan de controle unit voor het CO gehalte. Ga niet zo maar aan knoppen draaien maar systematisch te werk...</p>

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • René Jongen (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-09-2009 18:07 #92201 door René Jongen (GAST)
Beantwoord door René Jongen (GAST) in topic injectoren eruit halen
Inmiddels de tweede injector vervangen. Ging vrij gemakkelijk. Tevens de rubbers vervangen (van 2de en 3de injector) die ""om" de injector zit EN de dunne ring die "op" het motorblok ligt. De inbusbouten gingen redelijk goed los na voldoende WD 40 te hebben gebruikt EN de bout even laten schrikken (dmv een flinke tik met de hamer op de bout).
Uiteraard kopervet gebruikt bij het vastzetten van de bout van de injector unit.
De auto blijft in onrustig lopen bij halfgas.
Ga binnenkort de injectortest doen van Bernard Piek.
En anders ga ik naar Volvo Rutten te Weert.
Regio Zuid is daar te gast geweest. Aldaar werkt een monteur die begaan is met Amazones en P1800 !!! Nu de naam nog even opzoeken (staat in een verslag genoemd van een verslag van Regio Zuid / technische bijeenkomst bij garage Rutten Weert).

NB. ik zag dat twee bougies redelijk zwart waren (naar ik meen 2de en 3de cylinder). Tevens was het witte porselein van de bougies licht bruin uitgeslagen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.