inhouden op gas
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-07-2009 21:09 #49615
door René Minnebo (GAST)
inhouden op gas is gemaakt door René Minnebo (GAST)
<p>Gister avond merkte ik met een test rit dat mijn ama combi met B18 op gas inhield bij de 2e en de 3e versnelling, alleen met flink wat toeren te houden was dit te voorkomen, op benzine geen probleem dan trekt ie als een lier en het kan hem niet gekker.</p><p> </p><p>Nu heb ik ff zitten neuzen op het forum en kwam uit dat het olie peil in de carb goed moet zijn, geen idee of dit bij mij goed is maar daar kijk ik morgen naar. Maar klopt dit, ik vindt het vreemd dat ie het bij benzine niet heeft en bij gas wel. Graag jullie mening hierover.</p><p> </p><p>Dan is de vraag welke olie moet erin en waarom loopt dit er tzt uit waardoor je dus mogelijk dit probleem krijgt.</p><p> </p><p>Mijn membraam is het niet die is nieuw.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frans Lotty
- Premium lid
-
Minder
Meer
07-07-2009 21:16 #92535
door Frans Lotty
Beantwoord door Frans Lotty in topic inhouden op gas
<span style="font-style: italic;">Hi,
Ik heb zelf een keer de a nokkenas vervangen voor een K en had toe hetzelfde, het bleek dat de motor gewoon meer vroeg
en heb de schroef in de slang van het gas naar het gasstuk meer open gedraait. Markeer waar hij staat en draai hem verder open. Als dat het helpt, kan je het beste jouw gas installatie laten afstellen.
Succes.</span>
Ik heb zelf een keer de a nokkenas vervangen voor een K en had toe hetzelfde, het bleek dat de motor gewoon meer vroeg
en heb de schroef in de slang van het gas naar het gasstuk meer open gedraait. Markeer waar hij staat en draai hem verder open. Als dat het helpt, kan je het beste jouw gas installatie laten afstellen.
Succes.</span>
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-07-2009 22:11 #92534
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic inhouden op gas
<p>heeft volgens mij niet te maken met de olie in je carburateur. deze olie zit in een dempingscilindertje bovenop; het dempt dus de bewegingen die de grote zuiger (met gasnaald) maakt obv vacuum, "aangedreven" door het membraan. het beste kan je hier volgens mij ATF in doen. maar nogmaals, als hij op benzine wel goed loopt zal dit het probleem niet zijn.</p><p>probeer inderdaad eens wat aan je gasafstelling te draaien, zoals Frans ook al voorstelde. eventueel even laten afstellen bij gasboer. theoretisch zou hij op benzine overigens wel wat meer vermogen moeten hebben dan op LPG; in de praktijk vind ik dat bij mijn auto's altijd maar bar weinig uitmaken...</p>
Groet, Hans
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-07-2009 22:31 #92533
door 05703-dummy
Groet, Hans
ik begrijp trouwens wel dat je Combi inmiddels rijdt op gas! gefeliciteerd, wat was 't?
Groet, Hans
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-07-2009 07:23 #92532
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic inhouden op gas
<p>Dat was ik ff vergeten erbij te vermelden" de vermogenstelschroef heb idd helemaal opengedraaid en dan is het probleem het grootst. Draai ik hem meer naar binnen dan is er niet echt een verbetering merkbaar. Lijkt me niet dat ie bijna dicht moet staan. </p><p> </p><p>Hans</p><p> </p><p>Idd hij rijd op gas mede door de gasafstelavond die regio noordwest had georganiseerd, zo kon ik bij iedereen ff onder de kap kijken hoe het aangesloten zat en wat nu de start procedure is. Niet dat ik niet wist maar alle info is mmoi meegenomen. Maar wat nu het probleem is geweest weet ik niet maar ik kan nu moeiteloos switchen van brandstof. Nu alleen het inhouden op gas nog verhelpen en anders moet dat maar met de apk.</p>
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-07-2009 10:07 #92531
door René Minnebo (GAST)
<p>Laat ik nou een inhuur monteur bij mij in de ploeg hebben die ook automonteur is en mij de volgende tip gaf. Sluit een afneembare toerenteller aan en hou het gas handmatig bij de carb op 2000 toeren, draai dan de vermogenstelschroef langzaam dicht en dan zal de motor op een gegeven moment in toeren omhoog lopen. Dit is het moment dat je moet stoppen. Met andere woorden hij kreeg gewoon veel te veel gas voor ze kiezen. Ik ben eigenlijk een 3.0 ltr 6 cill gewend en die lust wel een slokkie gas en zeker met een kickdown erop dus vandaar dat ik de vermogenstelschroef op max had gezet, maar dat gaat bij 4 cill niet op dus. </p><p> </p><p>Vanavond ff proberen dus.</p>
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-07-2009 19:50 #92530
door 05703-dummy
Groet, Hans
<p>heeeee... die afstelmethode kende ik ook nog niet! </p><p>en, werkt 't???</p>
Groet, Hans
- Frans Lotty
- Premium lid
-
Minder
Meer
08-07-2009 20:22 #92529
door Frans Lotty
Beantwoord door Frans Lotty in topic inhouden op gas
Zelf heb ik op het forum gezocht en het volgende gevonden en uitgevoerd!
Werkte bij mij met mijn K-nokkenas perfect, wel GOED lezen:
Gas afstelling:
Je stelt eerst voor benzine het stationair toerental in met de stelschroef op de carburateur.
OP de verdamper (merk?) stel je het stationair toerental in, zodanig dat hij op gas even snel loopt als op benzine. De restrictie in de gasslang stel je in bij ongeveer 3000 toeren. Draai de schroef eerst helemaal open en daarna zover dicht dat de motor in toeren gaat zakken. daarna weer een halve slag meer open.Dit alles dus bij 3000 tpm. Hiermee bepaal je de rijkheid van het mengsel bij kruissnelheid.
Werkte bij mij met mijn K-nokkenas perfect, wel GOED lezen:
Gas afstelling:
Je stelt eerst voor benzine het stationair toerental in met de stelschroef op de carburateur.
OP de verdamper (merk?) stel je het stationair toerental in, zodanig dat hij op gas even snel loopt als op benzine. De restrictie in de gasslang stel je in bij ongeveer 3000 toeren. Draai de schroef eerst helemaal open en daarna zover dicht dat de motor in toeren gaat zakken. daarna weer een halve slag meer open.Dit alles dus bij 3000 tpm. Hiermee bepaal je de rijkheid van het mengsel bij kruissnelheid.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-07-2009 23:55 #92528
door René Minnebo (GAST)
<p>Gelukt, </p><p> </p><p>Het is idd de motor op toeren houden blijkbaar op 3000 toeren, ik heb het even op gevoel gedaan, maar het toeren zakt dan merkbaar in als je het moment bereikt heb. FF een slag terug en daarna een testrit gedaan en perfect. Heb ff een stukkie 100 km/h gereden toen kwam er een drempel aan dus moest de snelhied terug. </p>
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-07-2009 20:24 #92527
door 05703-dummy
Groet, Hans
<p>het toerental gaat dus <strong>zakken</strong> ("methode Lotty") bij dichtdraaien stelschroef en <strong>niet stijgen</strong> zoals je (René) eerst schreef?</p><p>ik ga 't toch ook eens proberen, wordt vervolgd!</p>
Groet, Hans