Welke brandstof in buitenland voor Amazon Combi B20?

  • Christien Munters (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-07-2009 22:16 #49585 door Christien Munters (GAST)
Welke brandstof in buitenland voor Amazon Combi B20? is gemaakt door Christien Munters (GAST)
Beste mensen,

Heb besloten om met mijn nog niet zo heel lang in bezit zijnde Amazon Combi de eerste trip naar het buitenland te gaan maken, maar als het dan dichterbij komt, beginnen er allerlei vragen te rijzen...

- welke brandstof tank ik in bijv. Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Belgie, Luxemburg? (tank nu nagenoeg altijd SuperPlus met loodvervanger)
- en misschien domme, maar wat voor olie gaat er eigenlijk in (hij verbruikt nagenoeg niet (afgelopen 3/4 jaar, heeft net een beurt gehad, maar ja voor het geval dat...)
- mocht iemand nog een goeie tip hebben voor wat ik beslist bij me moet hebben (hoorde al tip van taxatierapport)...

Dank vast voor jullie reactie!

Groeten,
Christien

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-07-2009 21:17 #92668 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Welke brandstof in buitenland voor Amazon Combi B20?
<p>Hoi Christien!</p><p>Voor de veiligheid zou ik er 98 in gooien als je dat kunt krijgen, dit ivm kans op pingelen (zeker bij zware belasting)</p><p>Een B20B motor (2 carburateurs) <strong>kan</strong> niet op 95. Als je alleen 95 kunt krijgen zul je de ontsteking wat later moeten zetten om het genoemde pingelen (vroegtijdig exploderen van het benzine/lucht mengsel) te voorkomen met alle vervelende gevolgen. </p><p>Loodvrij is zowieso geen probleem: net als bij LPG slijten de kleppen wat harder, maar zeker als de auto in zijn vroegere leven loodhoudende benzine heeft gehad gaat dat niet zo snel. Je kunt de kop nu laten voorzien van geharde klepzittingen, maar je kunt m.i. beter wachten tot het probleem zich (waarschijnlijk in de verre toekomst) aandient, voor de kosten maakt het geen verschil. </p><p>In Frankrijk heb ik slechte ervaringen met de kwaliteit van de goedkope benzine bij de Hypermarch&eacute;s voor wat klopvastheid betreft. De octaan 95 in Frankrijk heet trouwens tegenwoordig E10 (10% ethanol) en dat vinden veel motoren (en ik vermoed ook de onze) niet lekker!</p><p>Als olie kun je het beste een ouderwetse 15W40 of 20W50 nemen. Geen synthetische, een half-syntheet zou kunnen, maar het beste is de ouderwetse versie. O.a. Valvoline maakt er nog &eacute;&eacute;n en anders een merk dat speciaal voor klassieke auto's olie&euml;n op de markt zet, Millers of zo.</p><p>Ikzelf heb altijd het taxatierapport bij me, maar ook een ANWB EUROPA Wegenwacht abonnement met vervangend vervoer.</p><p> </p><p>Prettige vakantie gewenst en veel plezier met de Combi.</p><p>Vermeld nog even welk type je hebt en welk bouwjaar?</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-07-2009 21:51 #92667 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Welke brandstof in buitenland voor Amazon Combi B20?
Wat ook fijn is om bij je te hebben (of preventief te vervangen) zijn contactpuntjes en als er een Stromberg carburateur in zit een membraan. Met name die laatste is niet duur om als reserve te hebben en soms lastig te verkrijgen in het buitenland.

Goede reis en veel plezier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-07-2009 09:53 #92666 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Welke brandstof in buitenland voor Amazon Combi B20?
Inderdaad Lars, die was ik vergeten: beide heb ik in alletwee auto's <strong>altijd </strong>bij me! (2x Stromberg carburateur!)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.