- Berichten: 18
Carter carburateur
- Frans Franssen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-11-2009 21:25 #49394
door Frans Franssen
Carter carburateur is gemaakt door Frans Franssen
<p>Ik heb een PV444, chassis 48957, 1953. Deze heeft een Carter carburateur. De motor 'hokt' wanneer ik hem zonder gas laat uitrollen. Bij choken reageert enkel de lucht klep van de carburateur. De carburateur functioneert niet goed en is mogelijk vervuild. </p><p>Om deze reden ben ik op zoek naar een nieuwe carburateur. Heeft iemand nog een dergelijke type? Kan ik ook een ander type carburateur op mijn spruitstuk monteren?</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 464
04-11-2009 13:23 #93608
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Carter carburateur
<p>Wat voor motor heb je?</p><p>Bedoel je met de luchtklep niet de chokeklep die bovenin zit?</p><p>Geen valse lucht? voetpakking/inlaatspruitstukpakking bv?</p>
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 425
04-11-2009 15:15 #93607
door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Carter carburateur
<p>@marcel: de Carter carburateur is door Volvo uitsluitend op de B4b motor gebruikt, in de vroege kattenruggen.
De Carter is een Amerikaanse carburateur, onder andere door Willys en Ford in de oorlog voor de Jeep gebruikt en eigenlijk wat overbemeten voor de B4B. Reden voor Volvo om zodra de schaarste bij leveranciers in Europa voorbij was op de Britse Zenith over te stappen.
@Frans: Het lijkt me wat voorbarig om aan een andere carburateur te denken als je niet weet wat er aan de hand is. Je denkt dat de carburateur vervuild is: dan lijkt het me voor de hand liggen om daar eerst naar te kijken en hem eventueel schoon te maken.
Er kunnen natuurlijk ook onderdelen versleten zijn, sproeier, naald, vlotter, choke. Zit de chokekabel wel goed? Of er is gewoon sprake van een slechte afstelling van sproeier of choke. En wat Marcel aangeeft: pakkingen, gasklepas of een combinatie van diverse slijtages is gezien de leeftijd van je auto ook niet verrassend.
Ook aan verouderde benzine gedacht? Heeft je auto lang stil gestaan? Benzine die ouder is dan drie maanden kan er al voor zorgen dat je motor niet echt lekker loopt. Nog wat ouder en het wil al helemaal niet meer.
Vuil/roest in de benzinetank, verstopt benzinefilter?
De opvolger van de Carter carburateur was de Zenith VN die in verschillende versies zowel op de late B4B als op de B16 en op de B18 (en door Britse fabrikanten) is gebruikt. Of deze op jouw spruitstuk past en zonder meer te gebruiken is weet ik niet, maar lijkt niet onwaarschijnlijk, mits in de juiste versie.
Goede Zenith carbureateurs, zeker van deze leeftijd, zijn echter ook niet makkelijk te vinden. Het 'slechte' (zeg maar versleten) gietwerk is berucht bij revisies en inmiddels is er in ieder geval voor de B18 een vervangende carburateur van Weber op de markt. Overigens staat de Zenith VN30 voor de B4B in de VOD prijslijst, maar op ruilbasis.
<table cellspacing="0" cellpadding="0" width="98%" border="0"> <tbody> <tr> <td height="20">5071860 </td> <td> </td> <td>RUILCARB.ZENITH VN30 B4B& </td> <td align="right">249.00 <small>euro</small> </td> </tr> </tbody></table></p><p>De Carter carburateur, maar ook een aantal onderdelen, zoals de sproeier, staat ook nog in de prijslijst van het VOD. Als je Carter intikt bij Volvo onderdelen bestellen komt er een verbazingwekkende lijst aan onderdelen te voorschijn. Een nieuwe (of gereviseerde?) complete carburateur kost een kleine 200 euro ex btw:
</p><p><table cellspacing="0" cellpadding="0" width="98%" border="0"> <tbody> <tr> <td height="20">71456 </td> <td> </td> <td>CARB.CARTER B4B 47-52 </td> <td align="right">198.52 <small>euro</small> </td> </tr> </tbody></table> </p><p>Als je zelf niet uit de voeten kunt met het opsporen van problemen in je carburateur is het wellicht zinnig om contact op te nemen met een bedrijf als BCCPin Gramsbergen of een van de specialisten op Volvogebied (zie de links op de site).</p><p>succes</p><p> </p>
De Carter is een Amerikaanse carburateur, onder andere door Willys en Ford in de oorlog voor de Jeep gebruikt en eigenlijk wat overbemeten voor de B4B. Reden voor Volvo om zodra de schaarste bij leveranciers in Europa voorbij was op de Britse Zenith over te stappen.
@Frans: Het lijkt me wat voorbarig om aan een andere carburateur te denken als je niet weet wat er aan de hand is. Je denkt dat de carburateur vervuild is: dan lijkt het me voor de hand liggen om daar eerst naar te kijken en hem eventueel schoon te maken.
Er kunnen natuurlijk ook onderdelen versleten zijn, sproeier, naald, vlotter, choke. Zit de chokekabel wel goed? Of er is gewoon sprake van een slechte afstelling van sproeier of choke. En wat Marcel aangeeft: pakkingen, gasklepas of een combinatie van diverse slijtages is gezien de leeftijd van je auto ook niet verrassend.
Ook aan verouderde benzine gedacht? Heeft je auto lang stil gestaan? Benzine die ouder is dan drie maanden kan er al voor zorgen dat je motor niet echt lekker loopt. Nog wat ouder en het wil al helemaal niet meer.
Vuil/roest in de benzinetank, verstopt benzinefilter?
De opvolger van de Carter carburateur was de Zenith VN die in verschillende versies zowel op de late B4B als op de B16 en op de B18 (en door Britse fabrikanten) is gebruikt. Of deze op jouw spruitstuk past en zonder meer te gebruiken is weet ik niet, maar lijkt niet onwaarschijnlijk, mits in de juiste versie.
Goede Zenith carbureateurs, zeker van deze leeftijd, zijn echter ook niet makkelijk te vinden. Het 'slechte' (zeg maar versleten) gietwerk is berucht bij revisies en inmiddels is er in ieder geval voor de B18 een vervangende carburateur van Weber op de markt. Overigens staat de Zenith VN30 voor de B4B in de VOD prijslijst, maar op ruilbasis.
<table cellspacing="0" cellpadding="0" width="98%" border="0"> <tbody> <tr> <td height="20">5071860 </td> <td> </td> <td>RUILCARB.ZENITH VN30 B4B& </td> <td align="right">249.00 <small>euro</small> </td> </tr> </tbody></table></p><p>De Carter carburateur, maar ook een aantal onderdelen, zoals de sproeier, staat ook nog in de prijslijst van het VOD. Als je Carter intikt bij Volvo onderdelen bestellen komt er een verbazingwekkende lijst aan onderdelen te voorschijn. Een nieuwe (of gereviseerde?) complete carburateur kost een kleine 200 euro ex btw:
</p><p><table cellspacing="0" cellpadding="0" width="98%" border="0"> <tbody> <tr> <td height="20">71456 </td> <td> </td> <td>CARB.CARTER B4B 47-52 </td> <td align="right">198.52 <small>euro</small> </td> </tr> </tbody></table> </p><p>Als je zelf niet uit de voeten kunt met het opsporen van problemen in je carburateur is het wellicht zinnig om contact op te nemen met een bedrijf als BCCPin Gramsbergen of een van de specialisten op Volvogebied (zie de links op de site).</p><p>succes</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frans Franssen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 18
05-11-2009 23:01 #93606
door Frans Franssen
Beantwoord door Frans Franssen in topic Carter carburateur
<p>Bedankt voor jullie reactie. Ik was niet op de hoogte van de historie van de carter carburateur. De auto heb ik van de zomer uit Zweden geimporteerd en terug gereden. In Zweden heeft de auto de afgelopen 20 jaar 200 km gereden. Zoals beschreven zijn er nog wat motorische onvolkomenheden. Waarschijnlijk ga ik het met de (gereviseerde) carburateur van de VOD proberen.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.