Afstellen SU's
- Jambon van der Ham (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
29-12-2009 09:52 #49305
door Jambon van der Ham (GAST)
Afstellen SU's is gemaakt door Jambon van der Ham (GAST)
<p>Hallo techneuten,</p><p>Wie kan mij helpen?! Ik heb een B20 met SU's. Deze SU's heb ik ooit, ergens in "89 van een sloper gehaald (bijna 100.000 km), vervolgens de boel aan de hand van het Haynes boek nagelopen, lagertjes vervangen etc. Feitelijk zou e.e.a. goed moeten zijn. Zo is het set uiteindelijk op de plank terecht gekomen. Onlangs dus gemoteerd op mijn B20 met C as. Hij heeft er heel eventjes op gelopen, zij het ongecontroleerd. De motor ging direct naar 3700 tpm en reageerde nergens op. </p><p>Nu de boel gedemonteerd en nogmaals nagelopen. O.a. de flotterhoogte iets versteld, zaten te diep. Flotternaalden zijn gangbaar. Dempertjes vallen mooi binnen de aangegeven tijd. De sproeierbuisjes staan op dit moment op ongeveer 0.8mm vanaf bodem venturi (schuifmaat) maar ondanks het boek, (er staat veel tekst in) gaat het niet lukken.</p><p>De diverse stelschroefjes, geen idee, alles staat indentiek aan elkaar maar of het klopt?</p><p>Momenteel start ie helemaal niet en krijgt blijkbaar veel benzine, na demontage waren de inlaatkanalen in de kop nog nat...</p><p>Ik woon in Loon op zand, de auto staat momenteel in Venray (Horst, Meterik, Sevenum) en heb op dit moment de boel weer teruggebouwd naar de Stromberg waar ie (vandaag) weer op zou moeten starten, zij het dat er nu sprake is van een C nok ipv een A nok, maar verschilk is niet de wereld.</p><p>Mogelijk is het te doen om mijn carburateurs af te stellen op een ander blok om ze vervolgens weer op de auto te monteren? Ik heb zowel een aluminium inlaatspruitstukje als een gietijzeren in- en uitlaat spruitstuk.</p><p>Alvast bedankt voor de reactie!!</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29-12-2009 10:34 #94090
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Afstellen SU's
<p>Als je op dit forum SU intypt als zoekterm, vind je al een heleboel info.</p><p>Verder kun je eens kijken naar de volgende twee filmpjes: heel informatief!</p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt">
<font face="Times New Roman" color="#800080" size="3">
</p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"> </p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt">
<font face="Times New Roman" color="#800080" size="3">
</p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"> </p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"> </p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt">EDIT: Oh, ja, hier is ook nog een heel goede handleiding te vinden:</p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"> </p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt">
www.mgb-xperience.nl/media/su_carburateurs_files/su_a_.html
</p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"> </p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"> </p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt">Succes!</p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"> </p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"> </p>
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
- Senior lid
-
Minder
Meer
29-12-2009 22:12 #94089
Beantwoord door Jambon van der Ham (GAST) in topic Afstellen SU's
<p>Dank voor je reactie. idd een duidelijk filmpje, wat ik helaas mis is de basis instelling, hij wil nl niet starten. Vandaag m'n Stromberg weer teruggeplaatst en dat gaat goed, ontsteking afgesteld, loopt nu netjes.</p><p>Zolang ie dat op de SU's niet wil valt er natuurlijk weinig in te regelen.</p>
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
30-12-2009 11:38 #94088
door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Afstellen SU's
<p>Bij m'n spitfire moet je van de SU's eerst de sproeierbuisjes gelijk (bovenkant) zetten met de bodem. </p><p>Sproeierbuisje naar beneden is meer benzine ,buisje naar boven is minder... </p><p>Neem aan dat dat met de volvo su's ook zo is.</p><p>Suc6</p>
30-12-2009 12:52 #94087
door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Afstellen SU's
<p>Hoi!</p><p>Ik had later deze link nog bijgevoegd, misschien had je dat niet gezien? </p><p>Daar wordt de basis wél behandeld.</p><p> </p><p>
<font color="#263b82">
www.mgb-xperience.nl/media/su_carburateurs_files/su_a_.html
</p><p> </p>
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-12-2009 14:13 #94086
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Afstellen SU's
<p>nog ter aanvulling van Tom's vermelde handleiding, is 1 en ander over
basisafstelling van SU carburatoren te vinden in de originele Volvo service
manuals voor SU carbs bij B18B en B20B motoren (ik vermeld beide, B18 en
B20, omdat het misschien na 20 jaar niet meer duidelijk is van welk type motor de
SUs afgehaald zijn?)</p><p> </p><p>De karakteristieken van een B18B motor vind je in de service manual
voor B18B/D die je kan downloaden van de site</p><p> volvo1800pictures.com/document/Service_m...B_engine_B18_B_D.pdf </p><p> </p><p>
Voor de B20B motor vind je de karakteristieken in het document</p><p> volvo1800pictures.com/document/Service_m...engine_B20A_B20B.pdf </p><p>
Afstelling vd beide SU-HS6 voor B18 vind je vanaf pag.2-22:
"Basic adjustment (0-setting) of carburettors", t.e.m. pag.2-24. </p><p>
Voor B20 staat een gelijkaardige info vanaf pag.2-58, "Basic setting
(zero-setting) of carburettors".</p><p> </p><p>
Uiteraard hebben Haynes, en ev. andere, hun informatie uit deze documenten
gehaald, maar misschien zijn de originele toch nog wat completer, want bedoeld voor werkplaats?</p><p>
Je zou bvb. eerst de voorontsteking van je B20 kunnen verplaatsen naar deze
die behoort bij B18B of B20B motor, dan de Stromberg vervangen door de 2 SUs,
en verder de procedure voor afstelling nauwgezet volgen. Dit moet volgens
mij te doen zijn, aangezien de SUs niet zoveel (:100dKM) KMs gelopen hebben.</p><p> </p>
basisafstelling van SU carburatoren te vinden in de originele Volvo service
manuals voor SU carbs bij B18B en B20B motoren (ik vermeld beide, B18 en
B20, omdat het misschien na 20 jaar niet meer duidelijk is van welk type motor de
SUs afgehaald zijn?)</p><p> </p><p>De karakteristieken van een B18B motor vind je in de service manual
voor B18B/D die je kan downloaden van de site</p><p> volvo1800pictures.com/document/Service_m...B_engine_B18_B_D.pdf </p><p> </p><p>
Voor de B20B motor vind je de karakteristieken in het document</p><p> volvo1800pictures.com/document/Service_m...engine_B20A_B20B.pdf </p><p>
Afstelling vd beide SU-HS6 voor B18 vind je vanaf pag.2-22:
"Basic adjustment (0-setting) of carburettors", t.e.m. pag.2-24. </p><p>
Voor B20 staat een gelijkaardige info vanaf pag.2-58, "Basic setting
(zero-setting) of carburettors".</p><p> </p><p>
Uiteraard hebben Haynes, en ev. andere, hun informatie uit deze documenten
gehaald, maar misschien zijn de originele toch nog wat completer, want bedoeld voor werkplaats?</p><p>
Je zou bvb. eerst de voorontsteking van je B20 kunnen verplaatsen naar deze
die behoort bij B18B of B20B motor, dan de Stromberg vervangen door de 2 SUs,
en verder de procedure voor afstelling nauwgezet volgen. Dit moet volgens
mij te doen zijn, aangezien de SUs niet zoveel (:100dKM) KMs gelopen hebben.</p><p> </p>
- Senior lid
-
Minder
Meer
01-01-2010 23:21 #94085
Beantwoord door Jambon van der Ham (GAST) in topic Afstellen SU's
<p>Wederom bedankt voor alle tips en goed "10.</p><p>Het is een B20 met aanpssingen waaronder een C nok, is 10-12 BDP ontsteking. Daar staat ie inmiddels op met de teruggeplaatste Stromberg en loopt niet verkeerd, maar, dat was niet de bedoeling natuurlijk (de Stromberg...)</p><p>De SU's komen van een 142S met B20. Ik kan me nog herinneren dat de auto rot was maar verder perfecte onderdelen (dat was in "87)</p><p>tav de Spitfire afstelling, ik kreeg als tip mee de sproeirbuisjes op iets minder dan 1 mm onder de bodem te stellen, wellicht toch te veel geweest... Dat in conmbinatie met de compensatieklepjes op de luchtkleppen was voldoende om uiteindelijk eenmalig aan te slaan en op hol te slaan, veel te veel benzine dus..</p><p>Ik moet eerst met de auto kunnen rijden, hij loopt nu netjes zodra het weer beter (iets) is waag ik nog een poging. Er moet uiteindelijk ook gas op, ik wil er plezier aan beleven zonder arm te worden, en dat wordt LPG injectie met modern motormanagementsysteem. In verband hiermee kan het zelfs zo zijn dat de SU's uiteindelijk toch plaats moeten maken voor een aangepast E of F spruitstuk met daar in zowel LPG als benzine injectie. (heb gen injectiekop, vandaar in het spruitstuk)</p><p>Desondanks wil ik dat ie op deSU's moet kunnen lopen, en ook minstens gedaan heeft, tis mooi spul en smoelt onder de motorkap!!</p><p>De manual heb ik opgeslagen en vandeweek maar eens in duiken. Voor degene die geen probleem heeft met "aanpassen" , de auto staat hier...
volvolvo.nl/index.php?option=com_smf&Itemid=30&topic=6167.0
</p>
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-01-2010 11:57 #94084
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Afstellen SU's
Heel interessant wat je daar schrijft over je LPG inbouw. Had al eens op het Volvolvoforum gelezen over een dergelijke ombouw in een 240. Ben heel benieuwd wat je als oplossiing gaat nemen voor de diverse opnemers/sensors en het uiteindelijke managementsysteem; met name de hardware, maar hoe je de dingen oplost die je tegenkomt ben ik ook wel geinteresseerd in.
Misschien wil je e.e.a. af en toe tijdens ombouw op het forum laten weten? Veel succes, Sven
Misschien wil je e.e.a. af en toe tijdens ombouw op het forum laten weten? Veel succes, Sven