Kristallen in de brandstoftank

Lees meer
02-03-2010 13:11 #49185 door Berry Mensen
Kristallen in de brandstoftank is gemaakt door Berry Mensen
<p>Hallo,</p><p>Ik heb pas een Amazon en in het weekend had ik problemen met de brandstoftoevoer. Ik vermoedde roest in de tank (is me eerder gebeurd). Vandaag de tank opengemaakt en tot mijn verbazing vind ik een dikke handvol witte kristallen. Die zijn dus niet oplosbaar in benzine, maar wel in water, is me gebleken. Heb de tank met warm water doorgespoeld en het lijkt weer schoon. Maar heeft iemand een idee wat het voor kristallen kunnen zijn en hoe ik ze 'opgelopen' kan hebben (kan ik ze in de toekomst vermijden ;-))</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2010 15:54 #94784 door Berry Mensen
Beantwoord door Berry Mensen in topic Kristallen in de brandstoftank
<p>Ben er inmiddels achter wat het (waarschijnlijk) is. Heb toch maar eens geproefd van de kristallen en het smaakt naar heel zoete benzine. Mijn conclusie: iemand heeft me zondagochtend bij het tanken vast met wat suiker voor bij de koffie bediend (zaterdagavond grapje: beetje suiker in de slang??).</p><p>Alles schoongemaakt en maar hopen dat er geen verdere gevolgen zijn.</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2010 19:11 #94783 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Kristallen in de brandstoftank
Suiker in de tank is een populaire mythe. Het zou oplossen in de benzine en vervolgens verbranden in de motor om daar de boel te verkleven en beschadigen. Zoals je zelf hebt aangetoond lost suiker echter niet op in benzine. Een filtertje voor je carburateur houd dit soort narigheid wel tegen. Heb je een afsluitbare dop?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2010 19:18 #94782 door Berry Mensen
Beantwoord door Berry Mensen in topic Kristallen in de brandstoftank
<p>Ja, afsluitbare dop, auto staat altijd binnen. Dus dat kan het niet zijn. Moet komen van het tanken zondagochtend vroeg (9:00 ;-) !)</p><p>Denk dat er iemand leuk is geweest en suiker in de slang heeft gedaan. Alles bij elkaar een jam-potje vol. Auto liep eerst goed, daarna 100 km/h, daarna steeds langzamer. Als ik even stopte, dan ging het weer, soms paar honderd meter, soms 10 km. Op het laatst 20 km/h.</p><p>Na spoelen van de tank startte de auto, maar hield er naar 5 min mee op. Bleek filter van de benzinepomp en de hele toevoerleiding verstopt. Met water schoongespoeld.</p><p>Lees allerlei horror verhalen over wat er nu met de motor kan/zal gebeuren. Ik weet niet of iemand wijze raad heeft. Olie verversen?? Of nog andere ingrepen??</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-03-2010 20:38 #94781 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Kristallen in de brandstoftank
Hallo Berry

Ik denk dat je je niet zo erge zorgen moet maken. Veel suiker kan er niet in je motor terechtkomen. Denk maar aan de vlotterpen, de sproeierbuis, die hebben allemaal niet zoveel plaats om veel suikerkorreltjes door te laten. Klonten kan het ook niet vormen omdat het niet in benzine oplost. Het enige dat het zal doen, dat heb je al gemerkt, is verstoppen. De suiker bestaat voor het grootste gedeelte uit koolstof. Door de hoge druk en temperatuur zal een kristalletje snel vloeibaar worden (carameliseren) en verbranden en uiteindelijk als een heel klein stukje kool de motor door de uitlaat weer verlaten.

De Mythbusters (van Discovery Channel) hebben eens geprobeerd een motor met suiker in de benzine te laten vastlopen. Lukte niet. Ze hebben het nog met tal van andere stoffen geprobeerd, en uiteindelijk lukte het met bleekwater, dacht ik. Maar niet met suiker....

Als je je leidingen, de pomp en je carburateur goed gereinigd hebt, zul je er weinig last meer van hebben.
Maar leuk............. Laten we het erop houden dat sommige mensen een bijzondere kijk op humor hebben. Toch zou ik als het mij zou gebeuren er wel achter willen komen wie dat dan was.........

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.