SU HS6 schutbordzijde geeft problemen (UPDATE met film)

  • B.C.M. Voorn (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
06-03-2010 00:10 #49179 door B.C.M. Voorn (GAST)
SU HS6 schutbordzijde geeft problemen (UPDATE met film) is gemaakt door B.C.M. Voorn (GAST)
<p>Wederom de intro: B18B blok, met dubbele HS6. Tijd terug ontstond er een probleem; tijdens het rijden hoorde ik in toenemende mate het blok aan de schutbordzijde een hard klapperend geluid maken, voornamelijk bij het verhogen van toerental ofwel gas geven. Nadere inspectie (kop verwijderd en bekeken, kleppen nagekeken opnieuw ingeslepen en gesteld, spruitstuk nagekeken) alles er weer op en: zelfde probleem en bij beter luisteren bleek het bij een van de twee SU's vandaan te komen, aan de schutbordzijde. Overigens loopt de motor onrustig en nogal hoog stationair en is er gecontroleerd op valse lucht met remmenreiniger. Spruitstuk is verwisseld, had geen effect. </p>Kijk en luister hier
<p>Iemand suggesties?</p>
<p>Bij voorbaat dank. </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-03-2010 00:21 #94820 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic SU HS6 schutbordzijde geeft problemen (UPDATE met film)
<p>klinkt inderdaad niet als valse lucht of een gescheurd spruitstuk.</p><p>lijkt meer een uitgelopen big-end lager en heeft denk ik niets met de dubbele su te maken.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mark Murre (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-03-2010 02:15 #94819 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic SU HS6 schutbordzijde geeft problemen (UPDATE met film)
Klinkt als een kapot drijfstanglager?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • B.C.M. Voorn (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
06-03-2010 08:56 #94818 door B.C.M. Voorn (GAST)
Beantwoord door B.C.M. Voorn (GAST) in topic SU HS6 schutbordzijde geeft problemen (UPDATE met film)
<p>Dat zou niet best zijn. Kan dat ook verklaren wanneer ik het toerental stabiliseer op hoge(re) toeren ik het geluid niet of nauwelijks hoor? </p><p>Gr</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-03-2010 09:30 #94817 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic SU HS6 schutbordzijde geeft problemen (UPDATE met film)
<p>klopt , dan is de belasting minder.</p><p>helaas,,, dan zit er maar 1 ding op.</p><p>blok eruit , carterpan losmaken en drijfstang , van waarschijnlijk cilinder 4 , als uberhaupt de lagerschalen daar nog zitten waar ze moeten zitten.</p><p>ik heb zelfs meegemaakt dat met olieverversen de brokken lagerschaal meekomen.</p><p>en helaas vervangen van alleen de lagerschalen heeft geen zin omdat de kruktap ook is beschadigd.</p><p>of krukas vervangen voor een goede of ruilmotor plaatsen.</p><p>overigens kom je hier mee stil te staan in geval je gaat doorrijden.</p><p>laat in ieder geval even weten op dit forum wat je bevindingen zijn.</p><p>sterkte hiermee.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
06-03-2010 14:24 #94816 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic SU HS6 schutbordzijde geeft problemen (UPDATE met film)
<p>Klinkt voor mij niet als een kapot drijfstanglager, die ratelen vanaf stationair tot op de snelweg (ik heb het geprobeerd). Minder versleten lagers gaan pas ratelen als de motor warm is en goed toeren maakt (zuiger gaat harder op en neer). Het geluid van een drijfstanglager is veel droger, metaliger.</p><p>Wat het wel is weet ik ook niet.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
06-03-2010 14:44 #94815 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic SU HS6 schutbordzijde geeft problemen (UPDATE met film)
Als een drijfstanglager goed gaar is kan je zien dat de zuiger minder ver omhoog komt (kop eraf). En de olie ligt vol lagergruis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • B.C.M. Voorn (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
06-03-2010 15:32 #94814 door B.C.M. Voorn (GAST)
Beantwoord door B.C.M. Voorn (GAST) in topic SU HS6 schutbordzijde geeft problemen (UPDATE met film)
Olie is kraakhelder, niets geen gruis. Compressie is nog goed. Toen de kop eraf was, leken cilinders en zuigers in goede toestand.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-03-2010 17:54 #94813 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic SU HS6 schutbordzijde geeft problemen (UPDATE met film)
Niet goed te horen,maar kan het zijn ,dat een tuimelaar het kleppendeksel raakt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
05-04-2010 22:40 #94812 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic SU HS6 schutbordzijde geeft problemen (UPDATE met film)
Wauw, bedankt voor de terugkoppeling. Nu weten we hoe een missende uitlaatnok klinkt. In plaats dat de verbrande gassen de uitlaat in geblazen worden, worden ze nog een keer in elkaar gedrukt tot het moment dat de inlaatklep opent, die dan dus gewoon uitlaatklep is geworden (dat zal het ploppende geluid geven). Uitlaatgas mengt met het verse mengsel wat naar binnen wordt gezogen, resultaat een verdund mengsel wat misschien nog net ontbrandt na compressie. Soort extreme EGR. Of heel veel valse lucht, kan je het ook noemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.