benzine weer laten werken na lang op LPG te hebben geredenn

• luuk verburgh (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2010 12:59 #49142 door luuk verburgh (GAST)
<p>Mijn 144 op LPG heeft al blijkbaar een geruime tijd niet meer op benzine gereden (>2 jr). Nu moet die binnenkort voor de keuring. Is het verplicht bij de APK dat die ook op benzine rijdt?</p><p>Ik heb bij de aankoop een carburateur gekregen, aangezien de oude niet meer op benzine werkt. Ik neem aan dat ook de benzine pomp, slang en dergelijke moeten worden schoongeblazen en natuurlijk ook een andere tank er in. Heeft iemand deze ervaring? Tips? TX Luke</p><p> </p>

groeten van mij en mijn volvo ('s)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• luuk verburgh (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2010 13:02 #95028 door luuk verburgh (GAST)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic benzine weer laten werken na lang op LPG te hebben geredenn
PS voordat ik commentaar krijg: mijn 4e volvo in 4 maanden..Maar nu eindelijk een goede en op LPG

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2010 13:12 #95027 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic benzine weer laten werken na lang op LPG te hebben geredenn
<p>Tijdens de APK wordt alleen gekeken naar de brandstof die op kenteken staat. Andere systemen hoeven alleen maar niet te lekken.</p><p>Benzinepomp vervangen is wel een goed idee, de rest zou ik even aankijken.</p>

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2010 14:31 #95026 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic benzine weer laten werken na lang op LPG te hebben geredenn
<p>Of de pomp het doet, kun je zo controleren door even de slang los te maken van de carburateur, hem op benzine te zetten, en tijdens het eventjes starten door een tweede man/vrouw te laten kijken of er benzine uit komt.</p><p>Ik zou daarna eerst de carburateur eens nakijken: de naald zal wel versleten zijn, en verder is misschien het membraan (in geval van een Stromberg) niet meer heel. </p><p>Je kunt trouwens best eerst eens proberen of hij op benzine loopt? Lopen doen ze meestal wel, alleen veel te rijk als de naald versleten is.</p><p>Anders een goede andere carburateur monteren. </p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Dennis Boxem
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-03-2010 15:08 #95025 door Dennis Boxem
Beantwoord door Dennis Boxem in topic benzine weer laten werken na lang op LPG te hebben geredenn
Luuk, als hij echt drie jaar niet op benzine heeft de benzine die nu nog in de auto zit (als er nog in zit tenminste) zijn beste tijd ook wel gehad. Ik rijd heel weinig op benzine in mijn amazon, maar ik controleer de werking van het systeem altijd voordat ik ermee naar Duitsland of Engeland ga. Buiten de gebruikelijke versleten naald en sproeier wil vooral de aanvoer van benzine naar de carb. nog wel eens problemen geven. De afsluitklep van de benzineleiding wil een enkele keer niet meewerken en als ik echt heel lang niet op benzine heb gereden moet ik de brandstoftoevoer even helpen door aan de aanvoerslang te zuigen. Waar je ook op moet letten is dat de pakkingen van je carb nog goed zijn. Dit in verband met lekkende brandstof.

• luuk verburgh (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2010 19:51 #95024 door luuk verburgh (GAST)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic benzine weer laten werken na lang op LPG te hebben geredenn
<p>Marc bedankt dan hoef ik in ieder geval niet voor de komende APK de boel aan te passen. Uiteraard ga ik het wel daarna doen, want toch wel vervelend als je eens vergeet te tanken. Een jerrycan gas is moeilijk te halen bij de pomp :)</p><p>Dennis, Tom: ik heb er een andere carburatuer bij gekregen (Stromberg) dus die kan er op. Zal voor de montage eerst alle pakkingen er in vervangen (revisie setje). Verder zal ik de benzine pomp controleren. De tank is leeg maar ik koop voor de zekerheid wel een andere tank die redelijk vers is. Want als die tank al 3 jaar leeg is (of langer) dan is die vast geoxideerd (of was het nu geoxydeerd). Mocht de tank nog in orde zijn dan laat ik de benzine er uit zuigen (had ik ook vorig jaar met mijn amazon)</p>

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2010 21:28 #95023 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic benzine weer laten werken na lang op LPG te hebben geredenn
Ik zou de slang aan de benzinepomp (de ingaande) los maken.De auto loopt dan zeker niet op benzine en kan ook niet lekken als ze het proberen.Een en ander tegen de keurmeester zeggen.Hij vermeldt dan op het rapport dat het voertuig niet op benzine loopt(ik dacht dat de keurmeester hiertoe verplicht is.Hij kan dan zelf ook geen problemen krijgen bij een eventuele steekproef.

• Jan Dragt
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
24-03-2010 09:09 #95022 door Jan Dragt
<p>Op de site van de RDW kun je het PDF file "bijlage nr44 APK-keurmeester" vinden. Daarin staat het volgende: " <font size="1" face="Swift-Regular"><font size="1" face="Swift-Regular"><strong>Alle brandstofsystemen moeten worden gecontroleerd op deugdelijkheid en op eventuele lekkage. Dus niet alleen het hoofdbrandstofsysteem, maar ook alle andere brandstofsystemen</strong>".</font></font> </p><p>Mijn 145 (B20F motor) is onlangs weer APK gekeurd (en goed bevonden) maar bij deze keuring werden zowel het LPG- als benzine brandstofsysteem op lekkage en werking gecontroleerd. En dat laatste kan m.i. alleen als de motor op de betreffende brandstof ook daadwerkelijk loopt. De motor hoeft natuurlijk niet mooi te lopen.</p>

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-03-2010 12:17 #95021 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic benzine weer laten werken na lang op LPG te hebben geredenn
<p>Je hebt altijd voorzichtig aangelegde keurmeesters die de regels zo ruim mogelijk interpreteren en voor de zekerheid alles controleren wat los en vast zit.</p><p>Wat er staat is "deugdelijkheid en evt. lekkage", dat houdt in dat alles vast moet zitten en er geen benzine uit mag lopen. Verder niks. Als de benzinetank zo droog als de Sahara is zijn ze daarmee klaar, het systeem lekt niet. Of zouden ze eerst de tank gaan vullen?</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD