MAP sensor 1800E

• Eric Dietz
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
03-05-2010 14:55 #49051 door Eric Dietz
MAP sensor 1800E is gemaakt door Eric Dietz
Ik ben een beetje aan het rommelen onder de motorkap en kwam er achter dat de MAP sensor (Manifold Air Pressure, luchtdruk sensor dus) die vorig jaar geplaatst is een ander nummer heeft dan de originele. 0 280 100 015 ipv 0 280 100 010.

Op internet vond ik een overzicht waarin stond vermeld dat tot '71 de 010 wordt gebruikt en na '71 de 015. Ik weet inmiddels ook dat de ECU's (de computer) voor die periodes anders zijn (0 280 000 015 tot '71 en na '71 0 280 000 038). Ik heb dus een 015 ECU.

Wie weet dat het verschil is tussen de 2 MAP sensors? En hoe zou je het verschil kunnen merken? Bijv. in prestatie of verbruik?

groet

eric

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Eric Dezittere
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
03-05-2010 20:17 #95407 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic MAP sensor 1800E
<p>Antwoord is vrij eenvoudig; Welke computer je ook hebt, de pressure sensors mogen niet vervangen worden. Namelijk, de 010 is voor de P1800E met B20E motor, en de 015 is voor de P1800E met B20F motor, dus totaal verschillend qua compressie. Als uw motor een B20E is zal deze NOOIT met een sensor 015 goed draaien, wat je ook doet. Draai vooral niet aan de verzegelde steljs, want dan wordt uw sensor waardeloos, en is niet meer juist af te stellen. Zoek een juiste sensor 010, met nog verzegelde stelvijs, als je aan de slangmond zuigt moet deze op vacuum komen, en dan is deze ok; verder nooit open maken of proberen af te regelen. Zelfs Bosch, eft niet meer de aperatuur om de sensor af te regelen.Het worden huidig zeldzame stukken, en bijna niet meer te vinden in goede staat.</p>

• Bezoeker
  • Bezoeker
03-05-2010 20:54 #95406 door
Beantwoord door in topic MAP sensor 1800E
<p>@ <em>Dezittere: </em>Ik heb wel eens een 015 aan een B20E gehangen en het blok liep prima hoor. Dus dat ze er NOOIT goed mee draaien lijkt mij iets te kort door de bocht. </p><p>Heb aan iemand een 010 verkocht voor zijn B30E en hij rijdt er nog steeds naar alle tevredenheid mee rond.</p><p>Anyaway, Eric, als je daadwerkelijk een B20E hebt (wel eens nagemeten?) en een 015 ECU, dan zou ik een 010 monteren.</p><p> </p><p>Belangrijker is de vraag waarom je aan de MAP sensor twijfelt? Als je het slangetje aan het spruitstuk loskoppelt, en zuigt, behoudt hij dan zijn vacuum?</p><p> </p><p>Groet Boele</p><p> </p>

• Eric Dietz
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
03-05-2010 22:52 #95405 door Eric Dietz
Beantwoord door Eric Dietz in topic MAP sensor 1800E
@Boele: Het is niet dat ik er zomaar aan twijfel. Ik constateer verschillen in type-nummers en vraag me, denk ik, terecht af wat het gevolg kan zijn. De combinatie met de verschillende ECU's lijkt me geen toeval. Daar zal toch wel een reden voor zijn. Lijkt me voor de hand liggen dat een ander type ook een andere specificatie of afstelling heeft. Als het alleen om vacu&uuml;m zou gaan waarom is de 010 niet gewoon doorgevoerd na 71?

groet,

eric

• Eric Dietz
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
03-05-2010 22:53 #95404 door Eric Dietz
Beantwoord door Eric Dietz in topic MAP sensor 1800E
Ik ga ervan uit dat ik een B20E heb dus ga ik op Dezittere af en denk dus dat ik er een 010 bij hoort. De sensor die er eerst in zat was tenslotte ook een 010.

hoe kan ik overigens eenvoudig controleren of het een B20E is? serienummer?

groet,

eric

• Eric Dezittere
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
04-05-2010 18:10 #95403 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic MAP sensor 1800E
<em>k blijf er bij dat een P1800 met B20E motor Niet optimaal draait met een sensor 015. Wat Boele schrijft klopt, als de motor niet meer 100 persent OK is en dus niet meer zijn oorspronkelijke kompressie heeft; want dan heeft hij zo ongeveer dezelfde eigenschappen als de B20F. Er is een heel verschil tussen een blok die prima loopt, en een blok die prima is en prima presteert violgens wat je van het blok mag verwachten. Ik heb zelf een afstelcomputer van Bosch voor de bosch injectie van onze autos, zodat ik ieder sensor optimaal kan kontroleren. Daarbij heb ik dan proeven gedaan met de verschillende Pressure Sensors op een optimale (nieuwe) B20E motor, zowel met de sensor 010; 015;035; 054; en zelfs met de012;003;en de 011.Wees ervan overtuigt, er zijn duidelijke verschillen, en de B20E draait enkel optimaal op volledige vermogencurve met de sensor 010. enkel de 011 ( ik meen gebruikt door porche) kwam in de buurt van een goede werking, gevolgd door de 035. Alle proeven zijn gebeurt met de stuurdoos 034. Andere stuurdozen ( zonder manuele regeling) gaven zelfde resultaat.</em>

• Bezoeker
  • Bezoeker
04-05-2010 20:13 #95402 door
Beantwoord door in topic MAP sensor 1800E
<p>@ Dezittere; Leuk om je bevindingen te lezen. Veel motoren zijn door de jaren heen natuurlijk wel flink versleten c.q andere (dikkere) koppakkingen gemonteerd e.d.</p><p>@ Eric, Je kan het ongetwijfeld aan het blok nummer herkennen TENZIJ de vorige eigenaar ooit de kop verwisseld heeft.</p><p>Eenvoudigste is om je kleppendeksel los te halen. Dan meet je van bovenkant tot onderkant kop(=koppakking) 85mm.</p><p>De B20F kop heeft 87,8mm dacht ik. In gedemonteerde toestand is het natuurlijk beter te meten maar een verschil van +- 3mm moet met boven genoemde methode ook wel op te meten zijn.</p><p>Succes, </p><p> </p><p>Boele</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD