1800ES met B20E slaat af bij warme motor, verzuipt?
- Lars Rengersen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-08-2010 17:37 #48860
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
1800ES met B20E slaat af bij warme motor, verzuipt? is gemaakt door Lars Rengersen
Vandaag naar de APK geweest met m'n 1800ES na 2,5 jaar klussen en voor de auto sinds 10 jaar weer eens een APK keurmeester zien. Het leek wel of hij er geen zin in had. Hij kon er nauwelijks komen.
Tot nu toe was de motor nooit echt heet geweest doordat ik er niet niet mee had kunnen proefrijden ivm geen APK.
Zodra de motor eenmaal heet is, wil hij niet meer stationair (of uberhaupt lage toeren) lopen.
Het lijkt erop dat hij dan verzuipt.
De bedrading naar de temperatuursensor voorin het blok is goed. Zou de sensor zelf dan stuk zijn?
Dat is de eerste verdachte in mijn ogen.
Weet iemand hoe je die sensor kunt controleren?
Wat voor weerstand waardes moet hij respectievelijk warm danwel koud ongeveer hebben?
Los van het "motor loopt niet stationair" nog een paar kleine punjtes zoals de ruitenwisserbladen (heb ik nieuw liggen, alleen was ik vergeten erop te zetten), even de benzineslangen bij elkaar binden achter onder de auto en de handremkabel goed vastzetten. Tot slot is de remdruk niet goed (hij bouwt pas helemaal onderin druk op). Dit is vreemd omdat alles is vernieuwd, van remklauw, tot remleiding, slangen en hoofdremcilinder. Die laatste lekt een beetje uit de dop. Mijn vermoeden is dan ook dat die niet goed is, ondanks dat hij nieuw is. Maar even terug naar de leverancier dus.
Tot slot bleek de lange stilstand niet goed te zijn geweest voor de achterste krukaskeerring.
Die begon opeens te lekken nu hij eenmaal belast werd. Dus die ook nog even vervangen.
Op zich allemaal niet zo gek veel werk en goed te overzien.
Maar als iemand nog concrete tips heeft voor de D-jet, dan graag!
Groeten Lars
Tot nu toe was de motor nooit echt heet geweest doordat ik er niet niet mee had kunnen proefrijden ivm geen APK.
Zodra de motor eenmaal heet is, wil hij niet meer stationair (of uberhaupt lage toeren) lopen.
Het lijkt erop dat hij dan verzuipt.
De bedrading naar de temperatuursensor voorin het blok is goed. Zou de sensor zelf dan stuk zijn?
Dat is de eerste verdachte in mijn ogen.
Weet iemand hoe je die sensor kunt controleren?
Wat voor weerstand waardes moet hij respectievelijk warm danwel koud ongeveer hebben?
Los van het "motor loopt niet stationair" nog een paar kleine punjtes zoals de ruitenwisserbladen (heb ik nieuw liggen, alleen was ik vergeten erop te zetten), even de benzineslangen bij elkaar binden achter onder de auto en de handremkabel goed vastzetten. Tot slot is de remdruk niet goed (hij bouwt pas helemaal onderin druk op). Dit is vreemd omdat alles is vernieuwd, van remklauw, tot remleiding, slangen en hoofdremcilinder. Die laatste lekt een beetje uit de dop. Mijn vermoeden is dan ook dat die niet goed is, ondanks dat hij nieuw is. Maar even terug naar de leverancier dus.
Tot slot bleek de lange stilstand niet goed te zijn geweest voor de achterste krukaskeerring.
Die begon opeens te lekken nu hij eenmaal belast werd. Dus die ook nog even vervangen.
Op zich allemaal niet zo gek veel werk en goed te overzien.
Maar als iemand nog concrete tips heeft voor de D-jet, dan graag!
Groeten Lars
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-08-2010 18:51 #96169
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic 1800ES met B20E slaat af bij warme motor, verzuipt?
Zou een lekkende koudstart injector kunnen zijn. Even in een jampotje hangen en op contact zetten om te zien of hij drupt. Controleer ook de injectoren op lekkage en of ze een mooi inspuit patroon hebben. Dit is het 1e wat zo in me opkomt.
- Kees Vos
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-08-2010 19:16 #96168
door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic 1800ES met B20E slaat af bij warme motor, verzuipt?
Koude start injector en injectoren is al genoemd, kijk ook even of de auxilliary air regulator, zit ook voorin het blok, soms vast is gaan zitten dat willen deze krengen wel eens doen. Blijft de motor soms versnelt stationair lopen?
10-08-2010 22:26 #96167
door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic 1800ES met B20E slaat af bij warme motor, verzuipt?
Bedankt voor de tips.
Ik zal eerst eens de keerring vervangen. Daarna kan de auto weer rustig lopen zonder dat hij olie lekt.
Dan zal ik eerst eens de koudstart injector testen en het inspuit patroon bekijken.
Heb inmiddels op Internet gelezen dat die een mooi conus nevel patroon moeten hebben zonder dikke druppels.
De AAV heb ik ook aan gedacht. Hij loopt inderdaad erg hoog stationair in de toeren. Hij leek wel wat te zakken toen de motor eenmaal een beetje op temperatuur was. Hoe het was toen de motor eenmaal op temperatuur was weet ik niet, want toen wilde hij al niet meer stationair lopen.
Online vond ik verder nog de D-Jetronic Troubleshooting Table Is weliswaar voor een Porsche, maar er staan wel wat handige tips in voor de sensoren. Ik heb ook nog wel een andere koelwatertemperatuursensor liggen, dus zie zal ik ook nog even testen.
Wordt vervolgd, ik houd jullie op de hoogte.
Ik zal eerst eens de keerring vervangen. Daarna kan de auto weer rustig lopen zonder dat hij olie lekt.
Dan zal ik eerst eens de koudstart injector testen en het inspuit patroon bekijken.
Heb inmiddels op Internet gelezen dat die een mooi conus nevel patroon moeten hebben zonder dikke druppels.
De AAV heb ik ook aan gedacht. Hij loopt inderdaad erg hoog stationair in de toeren. Hij leek wel wat te zakken toen de motor eenmaal een beetje op temperatuur was. Hoe het was toen de motor eenmaal op temperatuur was weet ik niet, want toen wilde hij al niet meer stationair lopen.
Online vond ik verder nog de D-Jetronic Troubleshooting Table Is weliswaar voor een Porsche, maar er staan wel wat handige tips in voor de sensoren. Ik heb ook nog wel een andere koelwatertemperatuursensor liggen, dus zie zal ik ook nog even testen.
Wordt vervolgd, ik houd jullie op de hoogte.
23-08-2010 17:03 #96166
door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic 1800ES met B20E slaat af bij warme motor, verzuipt?
Na de keerring vervangen te hebben kon ik weer aan de slag met de motor. Naar aanleiding van de reacties heb ik de cold start valve gechekt (was OK) en de
AAV vervangen
. Hij liep meteen al mooier (lager stationair). Lang laten draaien en geen problemen gehad. Daarna vandaag weer naar de APK.
Helaas hield hij er weer na 4 km mee op. Gelukkig nog net thuis kunnen komen. Daar de volgende zaken vervangen/nagekeken:
- temperatuursensor voorin in het blok
- thermostaat (temperatuur bleef hangen)
- triggeringpoints schoongemaakt
- condensator vervangen
Daarna weer onderweg en helaas kwam ik de straat niet uit.
Inmiddels had ik wat gereedschap mee. Met een stroboscoop geconstateerd dat hij niet vonkte (ik begon de ontsteking te verdenken). Splinternieuwe bobine erin, maar dat hielp niks.
Het bleek dat hij wel vonkte op de hoofdkabel, maar niet op de bougiekabels. Na het vervangen van de verdelerkap en rotor liep hij als een zonnetje en bleef hij dat doen. Zie ook mijn blogpost Weer gestrand met 1800ES op weg naar APK .
Alle delen van het injectiesysteem zijn dus blijkbaar goed, het was gewoon de ontsteking.
Helaas hield hij er weer na 4 km mee op. Gelukkig nog net thuis kunnen komen. Daar de volgende zaken vervangen/nagekeken:
- temperatuursensor voorin in het blok
- thermostaat (temperatuur bleef hangen)
- triggeringpoints schoongemaakt
- condensator vervangen
Daarna weer onderweg en helaas kwam ik de straat niet uit.
Inmiddels had ik wat gereedschap mee. Met een stroboscoop geconstateerd dat hij niet vonkte (ik begon de ontsteking te verdenken). Splinternieuwe bobine erin, maar dat hielp niks.
Het bleek dat hij wel vonkte op de hoofdkabel, maar niet op de bougiekabels. Na het vervangen van de verdelerkap en rotor liep hij als een zonnetje en bleef hij dat doen. Zie ook mijn blogpost Weer gestrand met 1800ES op weg naar APK .
Alle delen van het injectiesysteem zijn dus blijkbaar goed, het was gewoon de ontsteking.