overlopende carburateur (stromberg)

  • rinus wietsma (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
04-09-2010 12:56 #48800 door rinus wietsma (GAST)
overlopende carburateur (stromberg) is gemaakt door rinus wietsma (GAST)
<p>Ik heb aandachtig het probleem van Arno de Jong gelezen.</p><p>Ik ben in het bezit van een Storebro (Noorse houtenfjordenboot. bouwjaar 1950)</p><p>Deze is voorzien van een omgebouwde B20 motor met 2 Zenit Stromberg carburateurs.</p><p>Gister boot na 1 jaar op het droge weer gestart.</p><p>Zeer moeizaam, uiteindelijk slecht lopend en benzine uit het luchtfilter.</p><p>Waarschijnlijk door achterste carburateur.</p><p>Slang tussen carburateurs eruit geblazen (doffe knal en 1 dichtingsrubber tussen slang en cylinder vormige</p><p>opening weggeblazen) niet meer teruggevonden.</p><p>Ik ben dus zowiewzo op zoek naar dit onderdeel. Waar zou dit nog te krijgen zijn?</p><p>Kan ik ongestraft de carburateur vanaf de bovenzijde demonteren om te kijken wat de oorzaak is?</p><p>Of kom ik dan afstelproblemen tegen daarna.</p><p>Ik heb getracht via de vereniging Noord (ik woon in Leeuwarden) iemand te vinden die me zou kunnen helpen</p><p>maar vind geen telefoonnummers. Zelf ben ik bereikbaar onder 06-51333557</p><p>Wie o wie biedt uitkomst ? Ik heb zelf voldoende gereedschap, als hobby sleutel ik veel aan 2 wielers (oldtimers)</p><p>Groet Rinus Wietsma, </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2010 12:59 #96433 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic overlopende carburateur (stromberg)
<p>als je sleutelervaring met motorfietsen of bromfietsen hebt kan je de strombergs gewoon demonteren en openmaken omdat deze techniek hetzelde is als van vele motorfietsen op o.a de bmw boxermodellen weden deze c.v. carbs veelvuldig gebruikt.</p><p>het onderdeel wat is weggeblazen komt mij niet bekend voor , wat wordt hier precies mee bedoeld?</p><p>is er een foto van?</p><p>ik zou de carburateurs (beide) openmaken , schoonmaken , controleren en in ieder geval de vlotternaalden vervangen , dit is de oorzaak van het overstromen.</p><p>vervangen van de pakkingen en ringen.</p><p>de oorzaak bevind zich overigens aan de onderzijde , als je de bovenzijde openmaakt vind je slechts het membraam en de gasschuif.</p><p>ik denk dat je met 2 revisiesetjes klaar bent , foto"s hiervan staan o.a. op de webshop van nordicar , onder amazon -brandstofsysteem , dit zijn de pakkingen , o ringen , membraam , vlotternaald.</p><p>na demontage en montage moeten de 2 carburateurs altijd synchroon gesteld worden , de een met vacuummeters , de ander op gevoel , iemand met de nodige ervaring komt op gevoel een heel eind.</p><p>succes.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • rinus wietsma (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
07-09-2010 09:35 #96432 door rinus wietsma (GAST)
Beantwoord door rinus wietsma (GAST) in topic overlopende carburateur (stromberg)
<p>Rene, dank voor je reactie. Ik zal revisie setjes bestellen. (BCCP Gramsbergen?)Zijn er binnen de vereniging leden die mij (tegen betaling) kunnen helpen met het afstellen? De boot ligt in Leeuwarden en een scheepswerf met ervaring ( Schiffart Ter Horne) wil niet op lokatie repareren, ergo boot moet uit water op trailer enz., zeer onhandig. Over weggeblazen onderdeel heb ik al de nodige leveranciers gesproken, ze komen er niet echt uit. De motor is een B20 (opgeboorde B18?) in penta uitvoering. Voorzien van 2 Stromberg 150 CD carburateurs. Bovenop spruitstuk zitten ter hoogte van beide carburateurs 2 cylinders (gegoten in spruitstuk), met in de binnenzijde vermoedelijk doorvoer naar inlaat. Deze cylinders worden verbonden met een slangetje, voorzien van metalen uiteinde en het slangetje wordt d.m.v. stoppluggen in de cylinlinders vastgezet. De stoppluggen zijn in doorsnede 2 cm en in lengte 3 cm, doorvoergat slangetje is 6 mm. Waarschijnlijk door backfire is het slangetje met plug met een luide knal en wat rook uit 1 cylinder geblazen, waarbij 1 stopplug waarschijnlijk in het water geblazen is. Ik denk zelf dat deze constructie iets met vacuumverdeling te maken heeft.</p><p>Ik kan van het slangetje (met nog 1 plug) een foto maken + bovenzijde spruitstuk. Hoe zet ik deze op jullie forum? Groet en dank alvast voor meedenken en zoeken van afstelexpertise.</p><p>Rinus Wietsma</p><p>It sinderlan 3, 058-2660073 / 06-51333557 Leeuwarden</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-09-2010 13:56 #96431 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic overlopende carburateur (stromberg)
<p>het e.e.a. komt mij niet bekend voor omdat dit specifiek volvo penta betreft.</p><p>en omdat dit volvo penta is kom ik toch weer op nordicar terug , zij hebben ervaring met penta motoren.</p><p>is het een idee om het hele spruitstuk te demonteren en hiermee naar nordicar te gaan , dan kost het je alleen een spruitstukpakking maar dan kan je in ieder geval laten zien wat je nodig hebt.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-09-2010 17:28 #96430 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic overlopende carburateur (stromberg)
<p>ha rene en rinus. ik had eenzelfde probleem met mijn amazone, maar uiteindelijk bleek dat de vlotter hoogte verkeerd stond (misschien door het lange (droog)staan?) deze hoogte is eenvoudig af te stellen door het lipje te verbuigen. misschien het proberen waard. ik heb het zelfs gedaan met de carburateur nog op de motor, lucht slangetje op de benzineslang-aansluiting carb. en voor zichtig het vlotter omhoog geduwd. als de naald afdicht kun je niet meer blazen.</p><p> </p><p>is dit iets om te proberen?</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-09-2010 16:18 #96429 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic overlopende carburateur (stromberg)
Ik zou daar toch voorzichtig mee zijn: een te laag vlotterniveau is ook niet gunstig!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.