LPG veiligheidsrelais: puls draad ?

Lees meer
04-05-2023 10:28 - 04-05-2023 10:30 #203022 door Zon
Mijn LPG veiligheidsrelais is al jaren aangesloten met een draad die om een bougiekabel is gewikkeld.
Dit geeft een puls bij elke stroom door de bougiekabel.

vraag 1: onduidelijk is wat voor puls: welk voltage / stroom? Te hoog?
Het relais gaat namelijk nogal eens defect. Misschien hierdoor?


Maar nu las ik dat het wordt aanbevolen om deze draad op de min van de bobine aan te sluiten.
Dit geeft ook een puls bij het openen / sluiten van de contactpuntjes . Dan is in ieder geval het voltage duidelijk: 12 V.

Vraag 2: geeft dit geen probleem als toevallig de contactpuntjes gesloten zijn?  Bv bij het testen van iets onder motorkap, met contact aan?
Dan loopt er namelijk een stroom door de bobine.
Opent het LPG veiligheidscircuit dan niet de afsluiter?!


 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-05-2023 12:00 #203024 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic LPG veiligheidsrelais: puls draad ?
De ingang van het LPG veiligheidsrelais heeft een zogenaamde AC-koppeling. Het reageert alleen op spaningsverandering. Dus niet op een DC-matige toestand (contactpunten open of gesloten).

Je aanname dat op de min van de bobine alleen maar 0V of 12V staat is fout. Op het moment dat de contactpunten open gaan, staat er een kortdurende piekspanning van maar dan 200V!
Geloof je me niet? Dan nodig ik je uit om bij draaiende motor de min van de bobine vast te pakken. Wel ff een filmpje maken en hier posten,  dan hebben wij ook ff lol.

Alle gekheid op een stokje, als je veiligheidsrelais regelmatig kapot gaat dan is er vermoedelijk iets anders aan de hand. Check de bekabeling eens goed, nergens een kapotte isolatie o.i.d.?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-05-2023 21:53 #203030 door Zon
Beantwoord door Zon in topic LPG veiligheidsrelais: puls draad ?
Bedankt voor de snelle reactie!

komt die 200V door de condensator?

Ik vraag me nog wel af wat nu aan te bevelen is: een wikkel om de bougiekabel of gewoon aan de bobine-min?
Of maakt het niet uit?
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
04-05-2023 22:08 #203031 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic LPG veiligheidsrelais: puls draad ?
Ik rij al ruim 16 jaar met zo'n gewikkelde pulsdraad om een een van de bobinedraden. Nooit probleem mee gehad.
Zou moete kijken welke draad het is, ik meen de hoogspanningsdraad naar verdeler, maar zou even moeten kijken....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-05-2023 22:13 - 04-05-2023 22:30 #203032 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic LPG veiligheidsrelais: puls draad ?
Nee, de condensator dempt de spanning een beetje .
Als een condensator defect is wordt die spanning nog hoger. Vandaar dat dan de contactpunten sneller inbranden.
De hoge spanning wordt veroorzaakt door de inductiespanning die de bobine opwekt. Heb zo'n twee jaar geleden een vierluik geschreven in het VKM dat helemaal gewijd is aan ontsteking. Daar kun je de details nazoek.

Volgens mij maakt het niet veel uit of de draad op de min van de bobine zit of dat die om de bobinekabel gewikkeld zit. Je komt beide systemen in de praktijk tegen.
Heb zelf drie auto's op LPG lopen en heb nog nooit een defect veiligheidsrelais gehad. Als ze bij jou regelmatig defect raken zou ik het toch ergens in de bekabeling zoeken; ergens moet er iets niet heel erg fris zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-05-2023 22:29 - 04-05-2023 22:29 #203034 door Zon
Beantwoord door Zon in topic LPG veiligheidsrelais: puls draad ?
Nou zo vaak gaan ze ook weer niet kapot, maar in de 12 jr nu 2x oid. Of ze waren gewoon al oud.
En je leest het online ook nog wel eens.

Het lastige bij een wikkel om de bougiedraad vind ik dat je geen idee hebt van de spanning en stroom die er doorheen gaat.
Lijkt me ook lastig meten? Kan het een keer proberen.
Hangt waarschijnlijk af van het aantal wikkels, lengte, soort draad, etc.

Maar goed ik begrijp dat bij de bobine dat ook nog niet zo duidelijk is.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-05-2023 01:15 #203037 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic LPG veiligheidsrelais: puls draad ?
Waar gaat het contact van het veiligheids relais naar toe? Is dit niet te zwaar belast? Als dit contact zwaar belast is een interface relais er tussen bouwen.
Een draad rond de bobinekabel dat kan zo wreed niet doen.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.