Roest in benzinetank

Lees meer
21-03-2023 14:31 - 21-03-2023 14:34 #202532 door roland klinkenberg
Roest in benzinetank is gemaakt door roland klinkenberg
Wegens weinig meters maken op Benzine (alleen starten eigenlijk) krijg ik de indruk dat er roest in de tank van mijn volvo 144 B20e zit.
Moest laatst iets langer op Benzine rijden omdat ik vergeten was LPG te tanken en na verloop van tijd ging het met horten en stoten, wat een ellende was dat zeg. Uiteindelijk net aan thuis gekomen.
Heb de benzine filter vervangen en in de oude zat oranje troep, wel vloeibaar verder. Daarna de hele tank leeg laten lopen, de benzine was iets troebel maar niet echt oranje ofzo.
Het is wel iets beter geworden hiermee maar zelfs met de nieuwe filter gaat de motor na verloop van tijd toch weer met horten en stoten.
Anyway, die roest moet er uit of er moet een nieuwe tank in.

Na wat research te hebben gedaan zat ik te denken aan electrolyse.
Hier mijn vraag: Zou het mogelijk zijn dit te doen zonder de tank uit de auto te halen? Ik zie vooralsnog geen problemen maar ik heb het wel vaker bij het verkeerde end....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-03-2023 23:46 #202543 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Roest in benzinetank
Nieuwe benziene begint al te verouderen na drie maanden dus moet de benziene op zijn of aangevuld met nieuwe benziene.
Roest ik heb het een keer gedaan met grind bij een agregaatje had ik ook de benziene te lang in laten zitten sindsdien stal ik het agragaatje met een leeg benziene syteem.
Grind in de tank en flink schudden de meeste roest zal waarschijnlijk onder in de tank ziten.
Als dit bij een B20E is zou ik het gehele systeem maar eens goed doorspoelen vooral injectors.
En in het vervolg benziene bij tijds op rijden.

succes

Johan Geers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2023 05:24 #202545 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Roest in benzinetank
Preventief tegen o.a. tankroest doe ik bij iedere tankbeurt een geutje Top oil van Bardahl, het maakt de moderne droge benzine ook weer vettiger, zoals de benzine ooit bedoeld was voor deze wagens.
Voor de prijs moet je het zeker niet laten.


Bardahl Top Oil preventief gebruik bij E10 Nodig? | Aspius.nl - Aspius.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2023 09:46 #202549 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Roest in benzinetank
Dank voor het meedenken. Ik ga hier mee aan de gang....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2023 16:30 #202563 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Roest in benzinetank
Dag Roland,

Over de veroudering van benzine is hierboven al wat gezegd. De narigheid is dat de stilstaande benzine ook veroudert in de vlotterkamer(s) van de carbs. en heerlijke verstoppingen kan geven. Ik heb dit bij meerdere merken aan de hand gehad.
Wat dan vaak helpt is om de carbs even door te blazen met perslucht. Als je geen compressor bij de hand hebt kun je ook bij computerwinkels een spuitbusje met perslucht kopen, maar een kleine compressor is niet erg duur en altijd handig om banden mee op te pompen b.v.
De kans dat je last hebt van roest acht ik niet erg groot.

Succes,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2023 16:39 #202564 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Roest in benzinetank
Het gaat om een B20e, injectie...dus geen carbs e.d.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2023 17:09 #202565 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Roest in benzinetank
Sorry, daar had ik even overheen gelez n, maar dan kunnen de injectoren dus ook vervuild zijn door “benzineklonters”. Ik had rond de kerst hier een oude bmw 323i met een K-Jetronic met hetzelfde probleem.
 

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2023 17:17 - 22-03-2023 17:18 #202566 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Roest in benzinetank
De troep word opgevangen door het filter. De benzine die ik aftap na de filter is lichtelijk troubel, maar niet heel erg.
Denk toch dat het slecht lopen komt omdat er te weinig brandstof door de filter kan omdat deze verstopt raakt met fijne roestdeeltjes.

Toen ik deze auto kocht, iest van 8 jaar geleden had ie het zelfde probleem. Ik heb toen de tank schoon gespoeld en dat heeft goed geholpen. Ook heb ik toen zelf de injectoren ultrasoon gereinigt maar daar kwam eigenlijk weinig vuil vanaf...

Wat niet helpt is dat ik voornamelijk op LPG rij. Starten doe ik wel op Benzine. Ik tank af en toe 10 liter benzine maar dat ga ik terugbrengen naar 5 liter omdat ik er best lang mee doe.
Er zit dus altijd maar een klein laagje benzine in de tank. Het gedeelte boven de benzine iz waarschijnlijk een beetje gaan roesten.

Maar ik zal voor de zekerheid toch even naar de injectoren kijken, bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2023 17:34 #202567 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Roest in benzinetank
Prima, maar als het probleem blijft dan helpt de systematiek en dat is het maken van een lijstje met mogelijke oorzaken.
Troep in de tank is een kwestie van achoonmaken en een goede behandeling van de binnenzijde of een nieuwe tank.
Ik neem aan dat het om een D-Jetronic gaat en als de injectoren schoon zijn kent dit systeem nog een paar onaangenaamheden waarvoor ik je alleen maar kan aanraden om naar iemand toe te gaan die een diepgaande kennis hiervan heeft.

Nogmaals veel succes!


 

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.