Constant vacuüm carburateur & de (on)zin van een sproeierlift systeem

Lees meer
21-02-2023 20:32 - 21-02-2023 20:33 #202216 door Han Misdom
In een ander topic werd geopperd dat een Stromberg beter zou zijn dan een SU omdat je op een Stromberg een sproeierlift systeem kunt toepassen.
Volgens de respondent zou dat op een SU niet mogelijk zijn omdat die geen membraan heeft.

Welnu, ook op een SU is dat prima mogelijk mits je dat maar op de juiste manier toepast. 

 

Het vacuum moet op dat deel van de carburateur aangebracht worden waar de demper zit. Om te voorkomen dat het vacuum weglekt moet  het beluchtingsgaatje in de demperdop dichtgemaakt worden. Daar zit nu een klein schroefje ingedraaid.
Ik rijd hier nu al ruim 10 jaar mee rond en het werkt prima.

In het VKM nr 10 van 2009 heb ik een uitgebreid artikel geschreven over deze materie (is te downloaden onder DOCUMENTATIE)
Misschien dat ik eens een update ga maken van dit artikel want nu, 14 jaar later, is er toch wel wat voortschrijdend inzicht.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2023 20:49 #202217 door Hans W.
Ha Han, mooi onderwerp, een update zou mooi zijn want het lijkt me erg interessant, .

Ps, heb je je luchtfilters grotendeels afgeplakt?

Bedankt alvast!

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2023 00:02 #202222 door Johan Geers
Dat magneet ventiel op de foto is dat en driewegklepje want als je op benziene moet rijden heb je toch weer onluchting nodig?
De gasstukken/manifolds zijn dat TT gasstukken?

m.vr.gr.

Johan Geers 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
22-02-2023 14:48 #202232 door BartJu
Dank Han, van deze respondent in andere topic. Er is al her en der meer over te lezen op dit forum, maar niet alles is positief. Vandaar mijn opmerking aldaar.

Fijn dat je dit onderwerp (opnieuw) wil belichten. Inmiddels het artikel uit 2009 gelezen, Ik ben benieuwd naar de verbeterde inzichten van de afgelopen 13-14 jaar!

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2023 16:56 #202267 door Han Misdom
Het was even zoeken in mijn rariteitkabinet maar uiteindelijk toch gevonden. Dit is een sproeierbuis + sproeiernaald waarbij duidelijk te zien is dat een sproeierlift niet het gewenste effect heeft gehad (understatement  )

 

Deze sproeierset heeft ca 70.000km dienst gedaan in een Stromberg 175CD-2SE (Stromberg met vaste sproeierbuis) in combinatie met een sproeierliftsysteem zoals beschreven in VKM10.
Wat is hier fout gegaan?
Dit type carburateur heeft een sproeiernaald die verend is opgehangen. M.a.w. de sproeiernaald wordt aan een kant tegen de sproeierbuis aangeduwd. De stroom van de inlaatlucht is geen constante stroom maar pulserend. Waarschijnlijk komt de sproeiernaald onder een bepaalde bedrijfsconditie in resonantie en begint dan tegen de buis aan te hameren. Dat deze auto niet  meer lekker op benzine wilde lopen is evident.

Ik durf hier wel te concluderen dat een sproeierlift systeem op dit type carburateur niet echt een verbetering is.(= voortschrijdend inzicht)
Vandaar ook de subtiliteit in de titel van dit topic.

Inmiddels heb ik iets anders bedacht en rijd daar een jaar naar volle tevredenheid mee rond. Met ca 7500km testkilometers nog net iets te vroeg om de vlag juichend buiten te hangen maar de eerste indruk is zeer bemoedigend. Ik houd jullie op de hoogte.
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.