Starten met lpg

  • W.F. van Woerden
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Ik rij in een rode Amazon 121 1968 B18 met wit dak
Lees meer
17-01-2023 07:32 #201740 door W.F. van Woerden
Starten met lpg is gemaakt door W.F. van Woerden
Mag je starten met lpg in de kou?
mijn dealer zegt van niet, omdat de lpg dan niet verstuift.

"Als je het antwoord niet kan vinden, probeer dan de vraag te begrijpen" (Confucius, 551-479 vChr)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-01-2023 08:18 #201741 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Starten met lpg
Ik start al heel veel jaren ook als het koud is op LPG (een van mijn auto's loopt niet eens meer op benzine), als het (onnederlands) heel erg koud zou zijn zou het starten moeilijk kunnen zijn of eventueel niet lukken (daar LPG geen echte choke heeft zet ik de auto wel even op contact zodat er eerst iets LPG komt en zet hem daarna weer op contact en start, dan heeft hij bij het starten iets meer LPG zoals bij een benzine-choke stand van een carburateur ook wat meer benzine komt). Wel moet het koelwater voor lagere temperaturen geschikt zijn dan bij een bezine auto het geval moet zijn daar het verdampen van de LPG warmte uit het koelwater trekt en de verdamper anders zou kunnen bevriezen, zeker als er koud veel vermogen van de motor gevraagd wordt. Of er theoretisch onverdampte LPG op de cylinderwanden kan neerslaan en de oliefilm af kan wassen (zoals bij veel te veel benzine) weet ik niet. Maar daar de motor koud niet meer LPG krijgt dan als hij warm is en loopt verwacht ik hier geen problemen, bij LPG vloeibaar op de cylinderwanden zou hij waarschijnlijk te weinig gasvormig LPG moeten krijgen om te lopen.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-01-2023 15:46 #201749 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Starten met lpg
Ik start altijd probleemloos op LPG, ook in de kou. Ik zet de choke half aan voor het toerental.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-01-2023 00:51 #201755 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Starten met lpg
Propaan of LPG blijft vloeibaar bij -40graden nu dat zie ik in Nederland nog niet gebeuren.
Toen ik vroeger in Nederland op gas reed trapte ik eerst het gaspendaal helemaal in en dan choken op LPG dan kan het gas voorbij de gasklep komen en dat bevordert het starten.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
18-01-2023 09:53 #201759 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Starten met lpg
Propaan is gasvormig boven -40, butaan boevn 0. LPG is een mix van beiden, die afhankelijk van land en seizoen kan varieren (winter LPG bv 60/40/ zomer LPGbv 40/60).
De LPG zal dus niet heel snel bevriezen, alleen minder snel verdampen. 
Verdampen kost energie. Die wordt via koelvloeistof aan de verdamper geleverd. Bij zeer koude motor en KVS zou dus de KVS kunnen bevriezen, niet het gas zelf.
Ik rij nu 16 jaar op LPG, start al 16 jaar op LPG en heb er nog nooit problemen mee gehad,. Zodra motor loopt wordt ook de KVS weer bijgewarmd,
Belangrijk is dus wel dat die een voldoende vorstbestendig is, en dat die goed rondgaat.

Dealer zegt anders, geef je aan. Is dat de LPG-inbouwer of de Volvo dealer? Of de gasboer?
Moderne, slimme G3 installaties starten eigenlijk altijd op benzine en schakelen bij een KVS temperatuur van bv +40 naar LPG over. In onze oude Volvo's zit meestal een 'domme' ongeregelde gas installatie. Deze doen dit niet. Maar de motorern zijn ook oud en robuust en leveren al snel voldoende warmte. (Mijn 245 met B21 warmt ook sneller interieur op dan de 3 cylinder 1 liter in een compacte moderne auto. Iest met efficientie, zeg maar.

Kortom, bij een Volvo klassieker zou het eigenlijk geen probleem moeten zijn om op LPG te starten, zoals ook voorgaande post al aangeven.

En mocht het fout gaan en de verdamper 'bevriezen', dan is het zo ver ik weet een kwestie van geduld: laten ontdooien....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-01-2023 10:57 #201760 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Starten met lpg
Bij mij gaat het soms fout is ik de motor binnen de minuut uitzet of af laat slaan. Dan bevriest alsnog de verdamper. Lang doorstarten of wachten is dan de oplossing.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-01-2023 23:26 #201765 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Starten met lpg
En mocht je dan toch nog bang zijn dat je verdamper bevriest, dan kan je ook een voorverwarmer in de slang plaatsen of in een van de vriesplug gaten i.c.m. een aansluiting onder de bumper (als je dat goedkoop wil zou ik naar Zweden gaan). Je moet wel de luxe hebben van een stopcontact bij je parkeerplaats/oprit.  I.c.m. een kacheltje in de auto is dat op een dag als vandaag wel heerlijk; niet krabben!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hans Latenstein (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
20-01-2023 07:12 #201786 door Hans Latenstein (GAST)
Beantwoord door Hans Latenstein (GAST) in topic Starten met lpg
En daar zijn die laadpalen dan weer handig voor  .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2023 18:25 #201807 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Starten met lpg
Als dat toch zou kunnen.... Dan zal men toch vol verbazing kijken als ik na het afkoppelen de B20 start 

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-01-2023 00:10 #201813 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Starten met lpg
Nu ik dit lees denk ik dat er veel elctriecshe kacheltjes met tijklok ingebowd gaan worden en aan de laadpaal gekopeld worden.
Wat een idee.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.