GEZOCHT - Advies of Benzine drukregelaar + elektrische benzine pomp

  • Hessel Berends
  • Hessel Berends's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1967 Volvo Amazon 121 2,2L
Lees meer
13-12-2022 10:15 #201227 door Hessel Berends
Beste Leden,

Ik heb een 1967 Amazon 121 met een Gereviseerde B20 met een set Dellorto DHLA40's erop. Nu heb ik gemerkt dat de auto geen zin heeft om stationair te draaien (ook al hij warm is of met de choke). Als hij nog koud is vindt hij af en toe zijn plek rond de 1000 tpm maar als hij warm is kakt hij verder dan dat in tot 500/700 tpm of blijft steken rond 1500 tpm. Hij blijft wel aan maar schud dan wel. 
Valse lucht en te hoge temperatuur (Vapor-Lock) heb ik al ge-elimineert en na wat zoek werk lijkt het erop dat deze carburateurs erg gevoelig zijn voor inkomende brandstof druk. Hieronder heb ik even alle gegevens die ik kon vinden op een rij gezet:
  • Originele pomp levert tussen 2,15 en 3,55 psi aan brandstof druk.
  • Dellorto's ontvangen het liefst ergens tussen de 3,5 tot 4,5 psi aan constante druk
Alle getallen zijn op basis van een gemiddelde van zoek resultaten omdat de een zweert bij 3,5 psi en de anders zeg er juist 4,5 minimaal op te moeten zetten.
Nu heb ik wel gemerkt dat hij inkakt bij stationair maar gewoon zonder hikken of stoten door trekt als je een beetje gas geeft (Trekt ook goed door helemaal tot aan 180km/u en hij wil nog wel harder maar dat hoef ik niet te zien. Zit natuurlijk wel een J-Type Overdrive op). Nu zou een elektrische pomp genoeg druk moeten kunnen geven in combinatie met de druk regelaar.

Ik ben dus op zoek naar een Benzine drukregelaar en elektrische benzine pomp om het concept in te testen. Mijn vraag is dan ook of iemand nog hier nog wat van heeft liggen aangezien een nieuwe set als snel 250 euro is bij elkaar? Of anders een 2e hands in-lijn drukmetertje dat ik even mijn getallen kan fact-checken.

Mocht je meer info nodig hebben ik heb een kleine motorische opsomming hieronder gegeven:
  • Volvo B20 uit een 140 van 1970/72
  • Volledige motor revisie uitgevoerd 1,5/2 jaar geleden en al 30.000 km geklokt zonder problemen.
  • B20 opgeboord naar 2,2l
  • Compressie verhoogt naar 10,5
  • Nieuwe mechanische benzine pomp, Bobine, Tinustuning Heavy Duty klepstoters en stoterstangen, nieuwe originele klepveren, TT3 Nokken-as en zuigerringen.
  • Kop vervangen door een injectie kop (Zonder de injectiegaten geboord) met de grotere kleppen (in: 44mm | uit: 35mm), verharde zetels, waterpomp, enz.
  • Dubbelle Dellorto DHLA40 zijstroom carburateurs, gereviseerd met nog een onbekende jet combinatie origineel voor een Opel Manta 2,4l (zoals eerder al gehint trek hij op als een gek wanneer het gas open is. Huidige tijd 0-100 gemeten met een gps-snelheid is 7,8/8s)

Alvast bedankt,

Hessel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-12-2022 12:56 #201229 door Han Misdom
Heb je het CO bij stationair al eens gemeten? Moet ergens tussen  de 2,5 en 4,5% zijn.
Als het daarvan afwijkt kun je de meest vreemde gedragingen krijgen.
Meten is weten. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hessel Berends
  • Hessel Berends's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1967 Volvo Amazon 121 2,2L
Lees meer
13-12-2022 13:16 #201230 door Hessel Berends
Ja dat heb ik gemeten rond de 3,2%. Ik heb het probleem ook al voorgelegd aan Ben Flierman van TinusTuning en het contact nummer van carburateurwinkel.nl en beide zeiden dat het nog wel eens met de druk te maken kan hebben omdat het een mechanische pomp is en de druk ervan wisselt op basis van de tpm. 

Ik was eventueel van plan een wideband AFR meter (zijn wel duur dus misschien een narrowband dan toch) te halen omdat ik wel een lambda aansluiting in de downpipe heb gemaakt net na waar de 2 pijpen samen komen. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-12-2022 00:20 #201236 door Johan Geers
Beste Hessel heb je het volgende al eens overwogen?
Plaats achter bij de tank een van de volgende pompen  www.lazada.com.ph/products/autofun-12v-e...dc380cbpOQL8&stock=1 www.lazada.com.ph/products/universal-gas...dc380ciwEmqH&stock=1 www.lazada.com.ph/products/homyl-univers...b8380cOTii9P&stock=1 deze pompn kosten in Nederland mischien rond de 25 Euro.
Daar waar de leiding overgaat ven 8 naar 6 mm is bij de mechanische pomp laat je de leiding 8 mm dus je gaat met 8mm naar de carburator.
Ga met die leiding buiten om de motor dus b.v. onder het radiator balkje en zo weer omhoog geen onnodige warmte in je benziene brengen want met 8m is de doorstroming de helft minder dan met 6mm maar je druk blijft constanter en hoger en at is wtat je wil.
Volgens mij moet je dan genoeg druk hebben bij je carburator.
lijkt mij iets goedkoper dan 250EURO.

Ik heb bij mij zo een pompje zitten met een bypass terug naar de tank i.v.m. vaporlock.
Maar als jij 98 tankt is dat niet nodig.

Je hebt deze pompjes in verschillnde kwaliteiten ik heb de goedkoopste genomen met en reserve achter in de auto.
Ze zijn b.v. te krijgen in compleet koper.

succes

Johan Geers
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hessel Berends
  • Hessel Berends's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1967 Volvo Amazon 121 2,2L
Lees meer
14-12-2022 08:47 - 14-12-2022 09:26 #201239 door Hessel Berends

Beste Hessel heb je het volgende al eens overwogen?
Plaats achter bij de tank een van de volgende pompen  www.lazada.com.ph/products/autofun-12v-e...dc380cbpOQL8&stock=1 www.lazada.com.ph/products/universal-gas...dc380ciwEmqH&stock=1 www.lazada.com.ph/products/homyl-univers...b8380cOTii9P&stock=1 deze pompn kosten in Nederland mischien rond de 25 Euro.
Daar waar de leiding overgaat ven 8 naar 6 mm is bij de mechanische pomp laat je de leiding 8 mm dus je gaat met 8mm naar de carburator.
Ga met die leiding buiten om de motor dus b.v. onder het radiator balkje en zo weer omhoog geen onnodige warmte in je benziene brengen want met 8m is de doorstroming de helft minder dan met 6mm maar je druk blijft constanter en hoger en at is wtat je wil.
Volgens mij moet je dan genoeg druk hebben bij je carburator.
lijkt mij iets goedkoper dan 250EURO.

Ik heb bij mij zo een pompje zitten met een bypass terug naar de tank i.v.m. vaporlock.
Maar als jij 98 tankt is dat niet nodig.

Je hebt deze pompjes in verschillnde kwaliteiten ik heb de goedkoopste genomen met en reserve achter in de auto.
Ze zijn b.v. te krijgen in compleet koper.

succes

Johan Geers
Dankje Johan,

Klinkt goed dan kan ik besparen op de pomp maar dan denk ik als nog een regelaar ertussen te hangen. Dan heb ik wel de instelbaarheid van de druk mocht de combinatie te veel druk leveren bijvoorbeeld.
Maar ik zal nog even moeten kijken naar de verschillende opties aangezien ik pas weer in februari/maart er mee bezig ga. Het is nu net te koud ( -8 ) om onder de auto te liggen haha.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-12-2022 00:45 #201255 door Johan Geers
Om drukvermindering te creeren zou ik voor een retourleiding 6mm gaan met een 1mm restrictie er in, ben je al gedeeltelijk voorbereid op Euro95 als 98 eventueel niet meer te vrkrijgen is.(polyflow kan hel goed tegen benziene en is goedkoop)
Die retour laat je dan uitkomen in de tankhals)
Je moet dat een Y stuk plaatsen bij de carburator en dat Y stuk met een tuit omhoog waar de retourleiding op aangesloten is kan eventuele vaporlock langs deze weg terug naar de tank.
Of je kunt ook een vapor separator installeren www.oerparts.com/product/mf282.html  en  
maar dit doet het zelfde als en Y stuk.
Ik zou nooit voor een drukregellaar gaan, een drukregelaar werkt goed met een cetrifugaalpomp maar met en membraam is het even wat anders en centrifugaal pompen hebben meestal een druk van zo'n 3 tot 4 bar en dat wil je ook niet.
Je moet er ook rekening mee houden dat je ook nog wat druk verliest van achter naar voor.
Ik zou voor mezelf voor een gevoelige manometer of sensor gaan die je op een multiemeter aan kan sluiten om de druk te meten bij de caburator.

Ik zie dat je dat het motorblok flink heb gekieteld een koudere termosstaat voor in de zomer is geen overbodig luxe 74gr het wordt immers beduidend warmer onder de motorkap en dat gaat ten koste van de koeling.
Die koudere termosstaten kun je bij nordicarmarine.com/categorie/363/thermostaten.html krijgen.
  
succes

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hessel Berends
  • Hessel Berends's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1967 Volvo Amazon 121 2,2L
Lees meer
15-12-2022 09:03 #201258 door Hessel Berends

Om drukvermindering te creeren zou ik voor een retourleiding 6mm gaan met een 1mm restrictie er in, ben je al gedeeltelijk voorbereid op Euro95 als 98 eventueel niet meer te vrkrijgen is.(polyflow kan hel goed tegen benziene en is goedkoop)
Die retour laat je dan uitkomen in de tankhals)
Je moet dat een Y stuk plaatsen bij de carburator en dat Y stuk met een tuit omhoog waar de retourleiding op aangesloten is kan eventuele vaporlock langs deze weg terug naar de tank.
Of je kunt ook een vapor separator installeren www.oerparts.com/product/mf282.html  en  
maar dit doet het zelfde als en Y stuk.
Ik zou nooit voor een drukregellaar gaan, een drukregelaar werkt goed met een cetrifugaalpomp maar met en membraam is het even wat anders en centrifugaal pompen hebben meestal een druk van zo'n 3 tot 4 bar en dat wil je ook niet.
Je moet er ook rekening mee houden dat je ook nog wat druk verliest van achter naar voor.
Ik zou voor mezelf voor een gevoelige manometer of sensor gaan die je op een multiemeter aan kan sluiten om de druk te meten bij de caburator.

Ik zie dat je dat het motorblok flink heb gekieteld een koudere termosstaat voor in de zomer is geen overbodig luxe 74gr het wordt immers beduidend warmer onder de motorkap en dat gaat ten koste van de koeling.
Die koudere termosstaten kun je bij nordicarmarine.com/categorie/363/thermostaten.html krijgen.
  
succes

m.vr.gr.

Johan Geers
Dankje voor het advies. De auto is voorzien van een LPG installatie die ik nog moet afstellen voor deze caburateurs. De kop heeft verharde zetels dus zou al redelijk over weg moeten met de 95 al doe ik er tegen die tijd nog wat additieven in denk ik. Thermostaat is al vervangen door een 76gr model en de radiator door een nieuwe 3-rij met een elektrische Derale fan (Oude mechanische zit er ook nog op maar de elektrische gaat aan bij file). De oude orginele 3-rij was deels verstop en kapot gegaan door een geknapte dynamo bout.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.