past niet afsluitbare tankdop op tank van een amazon combi ?

Lees meer
11-11-2022 09:36 #200847 door Bart Prins
Hallo,

Ik moet nog een tankdop hebben voor mijn amazon combi en vroeg mij af of een niet afsluitbare ook past. Bij de webshop worden ze alleen bij de sedan uitvoeringen getoond.
Ter verduidelijking bijgevoegd een foto van de tankdop die ik bedoel.

groeten Bart
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2022 10:33 #200848 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic past niet afsluitbare tankdop op tank van een amazon combi ?
Hoi Bart,

Er zit een verschil in de originele tankdoppen voor een combi of een sedan. Ze passen wel op beide modellen.

.Er is echter een maar …! Het zit zo: een originele tankdop voor een combi heeft geen beluchting .De beluchting bij een combi werkt door middel van een slangetje op vulpijp. Bij de sedan zit de beluchting op de sedan-tankdop. Er bestaan ook zeskantige doppen met een slot.Deze hebben beluchting en ze passen zowel op een combi als op een sedan.

Echter bij het nemen van een bocht kan ,doordat de dop bij combi aan de zijkant zit ,de benzine uit de beluchte sedan-dop of de dop met slot  komen.

Bij een sedan gebeurt dat niet ,omdat de dop aan de achterkant is geplaatst, Wanneer jouw combi een onderbouw lpg installatie heeft ,zit er een kleinere benzinetank in.Deze zit ook hoger .Wanneer die benzinetank voor meer dan de helft gevuld is,kan de benzine bij het nemen van een scherpe bocht er werkelijk uitgutsen.

De dop op de foto is dus geschikt voor een sedan,want die moet beluchting op de dop hebben.Wanneer die op een combi plaatst ,zal  je in een scherpe bocht benzine kunnen verliezen.
Als je een originele combi dop op een sedan plaatst ,zal de benzinetank vacuüm kunnen trekken,waardoor de benzinepomp geen benzine meer kan aanzuigen. 

Vriendelijke groet,Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2022 15:21 #200852 door Bart Prins
Bedankt Niek,

Het is mij nu duidelijk, ik vond de niet afsluitbare dop gewoon mooier, maar dus niet praktisch. Ik ben benieuwd of ze bij het ontwerpen van de auto dit al direct zo bedacht hebben of dat ze er proefondervindelijk achter gekomen zijn.

Nogmaals bedankt voor je heldere uitleg.

Bart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2022 22:32 #200854 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic past niet afsluitbare tankdop op tank van een amazon combi ?
De ontluchting in een tankdop is gewoon een gaatje, dat kan men dicht maken.
De vijfhoekige steken naar mijn mening lelijk uit bij een combi, als niet afsluitbaar kan men ook de originele voor een combi gebruiken.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-11-2022 12:24 - 15-11-2022 12:25 #200875 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic past niet afsluitbare tankdop op tank van een amazon combi ?
Er zat af-fabriek een niet-afsluitbare op zonder ontluchting inderdaad. Ik heb een afsluitbare gemonteerd, waarvan ik de ontluchting heb dichtgemaakt om te zorgen dat hij niet lekt bij het nemen van bochten.. Dat kun je vast ook met een niet-afsluitbare doen.
Grappig incident trouwens vorig jaar: mijn Combi hield ermee op en toen ik de tankdop losdraaide, bleek hij vacuüm te hebben gezogen.
Bij controle van het slangetje binnenin de auto bleek dat het uiteinde precies op het vlakke deel in de fluidfim was gekomen!! Ik heb hem vervangen door een iets langere.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.