Stromberg of zenith op B20A

• Harm Slump
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2022 16:25 #199108 door Harm Slump
Stromberg of zenith op B20A is gemaakt door Harm Slump
Ik rij al jaren oude Volvo’s met B18 en B20 motoren, ik weet niet beter dan dat er op een B20 een stromberg carburateur zit, overigens was ik niet zo’n fan van de zenith. Vorig jaar kocht ik een Amazon Combi met B20 met een zenith, reed alleen op LPG dus dat boeit niet. Ik vond het toch onhandig om alleen op LPG te rijden dus heb uit mijn onderdelen de beste zenith gemonteerd en raad het eens de auto loopt op benzine grandioos zowel stationair, hoge toeren maar ook acceleratie dit heb ik met een Stromberg nog nooit meegemaakt. Ik had mijn kist met oude zenith bijna bij het oud ijzer gezet maar ga ze reviseren en op enkele andere van mijn B20 zetten. Hoe dit te verklaren is weet ik niet want uitdiameter is kleiner carburateur is kleiner, enige verklaring die ik heb is valstroomcarburateur. Iemand enige verklaring?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rik Tuin
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-05-2022 16:38 #199109 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Stromberg of zenith op B20A
Ik vermoed dat dit is omdat de Stromberg met een naald werkt en die slijt enorm als je enkel op LPG rijdt, Dat probleem met de naald heeft de Zenith niet.

• Stijn v.d. Linde
  • Moderator
  • Moderator
Meer
24-05-2022 17:11 #199110 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Stromberg of zenith op B20A
Grappig, ik heb juist de switch andersom gemaakt afgelopen maand. Beetje met twee maten want ik ben ook van een B18 naar B20 gegaan. Ik heb op mijn B18 altijd met een Zenith gereden en dat was echt een top ding op benzine. Ook nadat 1 cilinder ermee was gestopt ging hij nog als de brandweer (het olieverbruik overigens ook). De LPG boer was er alleen een stuk minder enthousiast over. Er was een gaatje in de wand geboord waardoor LPG naar binnen kon stromen, maar daardoor heeft het blok al die jaren (sinds lpg is ingebouwd) veels te arm gelopen. Er was te weinig vacuüm om voldoende lpg aan te zuigen zonder het stationair abnormaal hoog te zetten.
Een gasmengstuk hielp behoorlijk, maar hij had nog rijker gemogen. Het mengstuk kwam helaas te laat en de motor (of nouja cil 3) hield het voor gezien. Mijn vermoeden is nog steeds dat de afstelling hier invloed op heeft gehad.
Nu kan het natuurlijk zijn dat het aan het blok lag, maar ik zou de afstelling van LPG zeker (laten) controleren als je met de Zenith verder rijdt op LPG (als je dat nog niet had gedaan).

Qua verschil merk ik met de B20 en Stromberg nu vooral meer koppel (ook op hoge snelheid) terwijl mijn B18 rond de 100/110 wel een beetje dood begon te vallen, gaat de B20 rustig nog even door. Opnieuw: het kan ook aan het blok liggen, maar ik merk nu echt wel verschil.

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-05-2022 01:05 #199115 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Stromberg of zenith op B20A
Je vind ze ook met een enkele SU carburator ik heb er een gehad en in het Olyslager boekje staat hij ook uitgelegd met een enkele SU aburator en Zenith.

m.vr.gr.

Johan Geers

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD