co afstellen bij 2 stromberg's

Lees meer
14-03-2022 19:02 #198152 door Peter de Bruijn
co afstellen bij 2 stromberg's is gemaakt door Peter de Bruijn
Hallo,

Is er een speciale manier om 2 stromberg carburateurs op CO af te stellen.
Ze zullen toch ook synchroom afgesteld moeten worden om te voorkomen dat er één veel te ruim en één veel te schraal staat waardoor het gemiddelde wat je kunt meten goed is ?  Stationair afstellen i.c.m. een flow meter ging prima, is er zo iets ook voor CO ?
Wat is een goede waarde ?

gr. Peter 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2022 00:20 #198157 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic co afstellen bij 2 stromberg's
color tune, is volgens mij de enige manier om je gasmengsel geljk te krijgen per cilinder.
Als dat gelijk is zou je een CO meting kunnen doen, of de kleur van de bougies na een ritje van een paar km controleren.
www.google.com/search?q=kleur+bougies+au...ceid=chrome&ie=UTF-8

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2022 08:19 #198159 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic co afstellen bij 2 stromberg's
Hallo Johan,

Bedankt voor de reactie.
Inderdaad de kleur van de bougie is een goede indicatie !
Bedankt voor de tip!

gr. Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2022 10:01 #198160 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic co afstellen bij 2 stromberg's
Hoi Peter, een goede waarde voor CO is tussen 4 en 6%. Dit zal proefondervindelijk vastgesteld moeten worden. Het blok moet zonder in te houden op moeten nemen. Begin met de voorste carburateur, zet die b.v. op 4%, dan de achterste op 4,5%. Eindig altijd met de achterste omdat het blok daar warmer is. Zelf heb ik aan een PV 544 Sport met B18 blok gewerkt en die reageerde het beste met 6% CO afstelling. Groeten Albert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2022 15:25 #198164 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic co afstellen bij 2 stromberg's
Hallo Albert,
Bedankt voor de reactie.
Ik begrijp je helemaal, alleen zou ik niet weten hoe ik de carburateurs apart kan meten, er is één uitlaat, of redeneer ik verkeerd ?
Vandaag de bougies eruit gedraaid en ze waren gewoon zwart, dus te rijk afgesteld. De 2 carburateurs zijn net gereviseerd en heb ze afgesteld door de verstelbare sproeiers
gelijktijdig iedere keer een hele slag open te draaien tot de motor tot leven kwam. Ga nu stapsgewijs de verstelbare sproeiers beiden 1/4 slag in draaien, poosje rijden en dan kijken hoe de bougies er dan uit zien, kost iedere keer wat tijd maar dat is geen probleem. Als de bougies uiteindelijk een "normale" kleur hebben laat ik het in een garage nameten meten met apparatuur.

gr. Peter 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2022 20:10 #198166 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic co afstellen bij 2 stromberg's
Hoi Peter, dat je de carburateurs synchroon hebt afgesteld is het belangrijkste. Het CO percentage per carburateur apart meten kunnen alleen bij een bedrijf met een professionele rollenbank. Die kunnen de flow van inlaatlucht en benzine per carburateur meten om er zeker van te zijn dat het benzine luchtmengsel zich hetzelfde verhoud, wel met in achtneming dat de achterste cilinders iets rijker afgesteld worden. Groeten Albert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2022 21:32 #198170 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic co afstellen bij 2 stromberg's
Hallo Albert.
Bedankt voor de reactie,

Net e.e.a. gelezen over het CO afstellen bij een Stromberg en werd in verwarring gebracht.
Men heeft het over afstellen met de verstelbare sproeiers (die onderuit de carburateur steken) en /of afstellen met de grote schroef die, als je naar de luchtinlaat kijkt, rechts zit die met een veer geborgd zit. Kan ik ze beiden gebruiken om het CO af te stellen of alleen de verstelbare sproeiers en de schroeven dicht draaien. of ????.

gr. Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2022 22:43 #198171 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic co afstellen bij 2 stromberg's
Hoi Peter, het CO stel je af met de verstelbare sproeiers. Als je een goede basisafstelling hebt gevonden waarbij naar jouw mening de auto goed accelereert zonder inhouden, dan de luchtregelschroef  zo afstellen dat je het hoogst mogelijke toerental hebt bereikt. Deze afstellingen doen zonder de gaskleppen te beroeren, dus stationair. Daarna kun je het toerental afstellen met de gasklep schroeven. Groeten Albert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2022 00:37 #198172 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic co afstellen bij 2 stromberg's
Je moet niet net als ik van die dikke termische blokken tussen de carburators hebben zitten (dit voor koel houden carburators i.v.m.rijden op euro 95) want dan kom je in een andere wereld terecht.
Bij mij heeft geen een bougie exact dezelfe de kleur komt volgens mij dat ik wervelingen krijg door de termische blokken.
Cilinder 1 en 3 hebben ongeveer dezelfde kleur als 2 en 4.
Dus houd daar wel rekening mee als je dikke termieche blokken moet monteren.
Ik heb die blokken wel zelf gemaakt en daar kan het misschien ook wel aan liggen.
Toen deze blokken er nog niet tussen zaten waren alle bougies dezelfde kleur.

tip van mijn kant.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2022 08:20 #198174 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic co afstellen bij 2 stromberg's
Hallo Albert / Johan,
Bedankt voor jullie reactie.
Albert :
Begrijp het helemaal !!

Johan,
Bij mij zitten er ook blokken tussen en een hitteschild.
Toch had ik voordat de carburateurs gereviseerd werden altijd "normale" kleur bougies, maar begrijp wat je bedoelt.
Euro 95 tank ik niet i.v.m. het ethanol probleem, ik tank shell V-Power 98 daar zit geen ethanol in..

vr. Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.