- Berichten: 684
Brandstofpomp D-jetronic loopt niet
- Arnold de Groot
- Platinum lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Meer
28-09-2021 10:47 #195862
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Brandstofpomp D-jetronic loopt niet is gemaakt door Arnold de Groot
Een week geleden wilde mijn brandstofpomp van mijn 1800E niet lopen. Normaal hoor je als je het contact aanzet dat de pomp loopt. Nu hoorde ik niets. Dus de zekering gecontroleerd. Nog niets. Daarna gemeten of het ECU relais en het brandstofpomp relais het deden. Beide werkte maar de spoel van het relais van de brandstofpomp werd niet bekrachtigd. Wel 12 volt op de spoel maar geen contact met aarde. Dat gaat via de ECU. Dus een tijdelijke aarde gemaakt en toen werkte de brandstofpomp weer. Afgelopen zaterdag bij de sleuteldag van regio west (Volvo Hooftman in Alphen a/d Rijn) geweest en daar heeft Joan Tacx meegekeken en gedacht wat de oorzaak kon zijn. Thuis de ECU losgehaald en de draad naar de stekker (contact 19 op de ECU) doorgemeten. Deze was goed. De contacten van de ECU bekeken en schoongemaakt. ECU weer aangesloten en nog steeds geen pomp die werkte. Ik heb een set met ECU en alle componenten van een 140 liggen en die heb ik vervolgens aangesloten. De pomp werkte weer zoals het hoort, contact aan 1,5 seconde lopen en dan stopt de pomp. Bij doorstarten blijft de pomp lopen. Dus het probleem zat in de originele ECU. Deze maandag naar Joan gebracht en het is =9.0ptongelofelijk, 's avonds kreeg ik al een appje dat hij het euvel waarschijnlijk heeft gevonden. Een doorgeroest pootje van een transistor. Hij heeft een nieuwe transistor besteld. Joan, nogmaals bedankt voor de service, dat maakt de Volvokv zo geweldig, alle leden die elkaar helpen.
De ECU van de 140 is van een later type en stuurt de koudstart ventiel niet aan (ECU 280 000 017 is de vroege en ECU 280 000 034 de latere versie). Het contact nr. 2 is niet bedraad zag ik op de kabelboom van de 140 set. Dat is volgens de documentatie ook het contact naar het koudstart ventiel. Ik vraag mij af of iemand ervaring heeft of een tip als je de latere versie van de ECU op het eerdere wilt aansluiten. Voor het geval dat... Kan er een alternatieve aansturing gemaakt worden naar het koudstart ventiel?
De ECU van de 140 is van een later type en stuurt de koudstart ventiel niet aan (ECU 280 000 017 is de vroege en ECU 280 000 034 de latere versie). Het contact nr. 2 is niet bedraad zag ik op de kabelboom van de 140 set. Dat is volgens de documentatie ook het contact naar het koudstart ventiel. Ik vraag mij af of iemand ervaring heeft of een tip als je de latere versie van de ECU op het eerdere wilt aansluiten. Voor het geval dat... Kan er een alternatieve aansturing gemaakt worden naar het koudstart ventiel?
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Devilee
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 12
29-09-2021 11:41 #195881
door Peter Devilee
Beantwoord door Peter Devilee in topic Brandstofpomp D-jetronic loopt niet
De computer 017 is voor de B20E en de 034 voor de B20F. Beide sturen geen koude start aan: die loopt bij de latere 1800's via de thermal timer, een door de motortemperatuur bediende schakelaar. Slechts bij computer 009 wordt de koude start aangestuurd via de computer, die op zijn beurt het derde relais aanstuurt.
daarom zijn de kabelbomen ook anders
daarom zijn de kabelbomen ook anders
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Platinum lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Meer
- Berichten: 684
29-09-2021 13:12 - 29-09-2021 13:12 #195882
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Brandstofpomp D-jetronic loopt niet
Peter,
Dan moet ik het systeem nog een controleren, mijn 1800E is van mei 1970. 009 loopt van 9/69 tot (en met?) 5/70 en 017 van 6/70 tot 5/71.
Maar ik heb een apart koudstartrelais. Dan zou de ECU in mijn 1800E dus de verkeerde moeten zijn. Nooit gemerkt bij het starten. Maar ik rij ook niet in de winter. Ik ga eens checken als ik de 017 ECU teru heb of het koudstart ventiel wordt aangestuurd.
Dan moet ik het systeem nog een controleren, mijn 1800E is van mei 1970. 009 loopt van 9/69 tot (en met?) 5/70 en 017 van 6/70 tot 5/71.
Maar ik heb een apart koudstartrelais. Dan zou de ECU in mijn 1800E dus de verkeerde moeten zijn. Nooit gemerkt bij het starten. Maar ik rij ook niet in de winter. Ik ga eens checken als ik de 017 ECU teru heb of het koudstart ventiel wordt aangestuurd.
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Laatst bewerkt 29-09-2021 13:12 door Arnold de Groot.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Platinum lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Meer
- Berichten: 684
30-09-2021 09:48 #195893
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Brandstofpomp D-jetronic loopt niet
Er is gelukkig wel veel informatie te vinden over de D-jetronic en de verschillende types.
www.sw-em.com/bosch_d-jetronic_injection.htm
www.sw-em.com/bosch_d-jetronic_injection.htm
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Platinum lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Meer
- Berichten: 684
19-11-2021 12:00 #196659
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Brandstofpomp D-jetronic loopt niet
Ik heb mijn ECU weer terug, Joan Tacx heeft hem gerepareerd. Peter heeft gelijk dat er een ECU 280 000 009 in mijn 1800E hoort te zitten. Blijkbaar is deze al eens vervangen. En de auto liep goed op de ECU 280 000 017 en op de ECU 280 000 034 die er nu in zit. Leuke vraag voor de deskundigen, de 17 en 34 hebben een potmeter om de CO2 af te stellen (de 09 niet), je zou dus een mogelijkheid moeten hebben om het CO2 (beter) af te stellen dan bij de 009. Of zie ik dat verkeerd?
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20-11-2021 08:05 #196670
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Brandstofpomp D-jetronic loopt niet
Nee, dat klopt.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Platinum lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Meer
- Berichten: 684
04-04-2022 16:39 #198417
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Brandstofpomp D-jetronic loopt niet
Ondertussen de ECU uitgewisseld met de (door Joan Tacx) gerepareerde ECU. De reparatie is duidelijk gelukt, na de winterstop start mijn 1800E. Wel zijn een paar startpogingen nodig omdat het brandstof systeem leeg is na de stilstand. De reserve ECU liep met het contact aan zonder starten heel kort, nog geen seconde. De gerepareerde loopt net iets langer door, ruim een seconde. Het enige wat niet werkte met een ECU 280 000 017 en ECU 280 000 034 is de koudstartklep. Die wordt bij een ECU 280 000 009 aangestuurd via een relais (contact nr. 2 naar aarde) en die is bij de latere ECU dus niet bedraad omdat de koudstartklep daar via het relais wordt aangestuurd via temperatuur sensor naar aarde. Er zijn twee voorwaarden om de koudstartklep te kunnen activeren, de startmotor moet draaien en de ECU moet de aarde vrijgeven. Omdat de versie die in mijn 1800E zat/zit dat niet doet heb ik de spoel van het relais van de koudstartklep direct aan aarde gekoppeld. Bij starten krijgt de koudstartklep dus signaal. Ik ga ervan uit dat dit bij warm weer en een warme motor geen problemen zal geven. Het starten duurt maar even. En anders kan ik de aarde simpel uitschakelen. Maar met dank aan Joan werkt de ECU dus weer perfect.
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05-04-2022 16:33 #198437
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Brandstofpomp D-jetronic loopt niet
Allereerst mooi dat hij weer rijdt, dat je startinjector niet werkt is exact de reden van je startprobleem. Bij een goed werkende D-jetronic moet hij direct starten.
Dan krijgt hij extra brandstof en lucht, hierdoor hoger stationair loop, naar mate hij warm wordt wordt dit terug geregeld.
Welk nummer CU heb je er nu in 017 ?, kan mij herinneren dat juist die de juiste is voor het functioneren van de startinjector.
Zonder wrijving geen glans ! Hoop dat je nu ook probleemloos met de D-jetronic de komende jaren zult rijden.
Ik heb er inmiddels vier en lopen allemaal als een zonnetje, ga er nu bij mijn dagelijkse 144E een dampgas instalatie inbouwen, de brandstofprijzen worden mij ook te gortig.
Dan krijgt hij extra brandstof en lucht, hierdoor hoger stationair loop, naar mate hij warm wordt wordt dit terug geregeld.
Welk nummer CU heb je er nu in 017 ?, kan mij herinneren dat juist die de juiste is voor het functioneren van de startinjector.
Zonder wrijving geen glans ! Hoop dat je nu ook probleemloos met de D-jetronic de komende jaren zult rijden.
Ik heb er inmiddels vier en lopen allemaal als een zonnetje, ga er nu bij mijn dagelijkse 144E een dampgas instalatie inbouwen, de brandstofprijzen worden mij ook te gortig.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3454
06-04-2022 01:24 #198449
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Brandstofpomp D-jetronic loopt niet
Ja Ed, ik woon op de Filippijnen daar is de prijs van benziene van 1 euro naar 1,40 gegaan en nog maar niet te spreken over de rest en hier kennen ze geen prijscompensatie arme Filippijntjes.
m.vr.gr.
Johan Geers
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06-04-2022 16:43 #198468
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Brandstofpomp D-jetronic loopt niet
Ja, ander land ... ach de 98 super kost nu 2,17 in Rheden, in Duitsland slechts een dubbeltje minder, de accijnsverlaging in NL zorgt er voor dat ik niet meer naar D hoef te rijden ...
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.