Gasmengsel/nadieselen

Lees meer
23-07-2021 05:59 - 23-07-2021 06:02 #194958 door Johan Geers
Gasmengsel/nadieselen is gemaakt door Johan Geers
Beste medeleden, ik hoop dat jullie hier een antwoord op kunnen geven of dat mijn redinatie goed is.
Als ik mijn carburators afstel met colortune krijg ik koffiebruine bougies, goed zou je zeggen.
Echter na een paar korte ritjes gaat de motor nadieselen, rijdt ik daarna weer een lang is alles weer normal.
Zet ik de carburators armer gaat  het nadieselen ook over echter de bougies worden krijtgrijs.
Ik rijdt op EURO95 met 10% bioethanol er is hier niets anders te verkrijgen
Nadieselen zegt voor mij een te rijk mengsel.Ik heb er de bougies van de club inzitten onderdeel nummer 271412.Is de krijtgrijze kleur te wijten aan de EURO95 benziene?
Is de krijtgrijze kleur een te arm mengsel of juist voor EURO95?
De motor is een B20E met carburators, dus injecteurs afgedicht en injectionsysteem vervangen voor carburators.
Er zit een cilinderkop op voor LPG.Zijn de bougies de juiste voor EURO95? (misschien een koudere bougie)Compressie op alle vier de cilinders gelijk en ik heb geen olieverbruik.Ik ben geen racer 60 a70km/hr is hier het maximum wat je kan en mag rijden.
M.a.w. wat is jullie visie hier op?
  
Alvast bedankt. 

m.vr.gr. Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-07-2021 09:00 #194959 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Gasmengsel/nadieselen
Wat mij bekend is over nadieselen is dat er kool achterblijft in de cilinderkop welke bij het uitzetten van de motor nog nagloeit.
Door de (hoge) compressie ontstaat er spontaan een explosie door het nagloeien (Nadieselen).
Heb wel eens van een oude Volvo monteur gehoord dat ze in het verleden een dikkere koppakking gingen plaatsen zodat het probleem was opgelost.
Wel iets vermogen verlies maar wat niet weet wat niet deert. 
Heb er zelf ook last van maar zet de motor in de 2e versnelling uit en laat gelijktijdig de koppeling los. 
Het is mij onbekend dat je hier invloed op hebt om ander soort brandstof te gaan gebruiken.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-07-2021 19:31 #194967 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Gasmengsel/nadieselen
Mijn bougies zijn grijs tot bijna wit, rijdt hoofdzakelijk op LPG. Dus ik zou me niet zo veel zorgen maken als je met een wat armer mengsel het nadieselen kunt vermijden.
Belangrijker is dat de motor niet gaat pingelen want dat gaat op termijn wel schade veroorzaken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-07-2021 02:10 #194976 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Gasmengsel/nadieselen
Ik heb intussen aangehecht verhaaltje gevonden, is van PERU en die zeggen hetzelfde als jij Han.
Echter dan nog geen verklaring als men colortune gebruikt de bougie koffiebruin kleurt.
Ik denk dat EURU 95 hetzelfde effect geeft als LPG en het goed doet bij een mengsel dat armer is als men met colortune afstelt.
Dus met colortune afstellen en een kwartslag armer zou de truc kunnen zijn.

m.vr.gr.

Johan Geers
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-07-2021 06:52 #194979 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Gasmengsel/nadieselen
Ik weet niet met wat voor carb's je rijdt Johan, maar voor sommige typen (bv Weber) zijn electrische klepjes te koop die de benzine aanvoer direct stoppen als je je contact uit zet.
Deze zitten dus ná je vlotterkamer anders heeft t natuurlijk geen zin.
Nadieselen is ongecontroleerd en echt slecht voor je motor. 

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2021 03:26 #195002 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Gasmengsel/nadieselen
Beste Hans, ik heb SU carburators en aan zo een oplossing heb ik ook al eens lopen denken maar ik denk niet dat ze voor SU bestaan.
Maar zoals ik zeg bij een armer mengsel heb ik het niet.
Dus colortune geeft een vertekend beeld bij EURO95, krijtgrijze bougies is vlogens PERU goed.
Ik heb de carburators nu terug armer gezet maar nog niet geprobeert of het nadieselen weg is.
Ik rijdt niet zo veel.
De eerste paar maanden van het jaar heb ik veel naar Demaguete gemoeten en dat is is 100km op en neer en toen hed ik het niet nu weer een paar weken korte ritjes en het popt weer op.

Dus ik hoop dat een armer mengsel de oplossing is.

onderstaande heb ik van  www.garageclassicservice.nl/pingelen-en-nadieselen/
Wat is nadieselen?
Het fenomeen nadieselen van een motor is dat bij het uitzetten van het contact de motor blijft doorlopen.
De motor loopt dan zeer onregelmatig en slecht.
Soms draait de motor zelfs achteruit.
Nadieselen is door het afstellen van een lager stationair toerental en/of een armer brandstof/luchtmengsel soms op te lossen of te verminderen.

Nadieselen oplossen
Nadieselen is eenvoudig op te lossen.
Als de motor stationair draait, trap dan de koppeling diep in.
Je ziet dan vaak een wat lager motortoerental (of je hoort het).
Dit is een teken dat de motor extra weerstand moet overwinnen.
Zet je dan het contact uit, dan zal in bijna alle gevallen het nadieselen verdwenen zijn.
De motor levert tijdens het nadieselen zo weinig vermogen, dat het genoeg is om het nadieselen te voorkomen.
De auto de hoogste versnelling zetten, de rem intrappen en de koppeling op laten komen werkt vast en zeker.
Vergeet daarna niet het contact af te zetten.
Dit artikel is met grote zorgvuldigheid samengesteld, desondanks kunnen er geen rechten aan worden ontleend.

m.vr.gr.

Johan Geers
  

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.