B30E loopt niet op benzine

Lees meer
27-08-2021 13:11 #195440 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic B30E loopt niet op benzine
Even hardop meedenken hier....stel de brandstoftoevoer word belemmert door troep in de tank.
Dit zou betekenen dat als de motor start en even loopt de benzine druk steeds lager zou worden.
Zet een T stuk op het slangetje van de koude start injector zodat je een drukmeter kan aansluiten en tegelijkertijd de motor kan starten.
Mocht de druk nu langzaam minder worden dan weet je waar je moet zoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2022 17:30 #199036 door 16949-dummy
Beantwoord door 16949-dummy in topic B30E loopt niet op benzine
Hallo, ben ik weer. Een tijd niet aan sleutelen toegekomen en door de tijdelijke drukknop te installeren waardoor ik toch benzine naar de start ventiel krijg, kon ik evengoed op gas rijden.
Ben nu toch maar weer begonnen met zoeken, van nul af aan. Alle bedrading van de stekker van de ECU naar de diverse onderdelen gecheckt, zijn allemaal in orde, geen draadbreuk daarin. Toen alle draden van de diverse componenten onderling gecheckt: ook geen draadbreuk.
Dat klopt natuurlijk wel, anders zou de motor ook niet op gas willen lopen. 
Het enige wat mij nog rest is de LPG schakelaar en relais (4 stuks). Als de motor op LPG draait, zijn zowel het fuelpomp relais en het main relais (fuel) niet bekrachtigd. Dat klopt ook wel, je wilt er geen benzine bij hebben. Deze relais worden dus afgekoppeld door een van de relais van de LPG installatie.
Daar zijn er vier van gemonteerd, de bedrading daarvan kan ik maar zeer moeilijk volgen. Uiteraard worden hierdoor de solenoïde bekrachtigd van de LPG tank, dan de solenoïde in het vloeibare leiding van de LPG installatie (beiden op 1 relais), dan nog de solenoïde van de verdamper zelf (Lovato). en ik schat in dat de derde dan de fuel relais onderbreken. Wat het vierde relais doet, is mijn een raadsel.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of een schema? Om het makkelijk te maken gaan er allemaal oranje draden van die relais af.
Dat zou mooi uitkomen...
In het kort: volgens mij worden de fuelpomp relais en het main relais niet bekrachtigd tijdens het starten en als ik van LPG naar benzine overschakel. De benzine pomp loopt heel even bij het op contact zetten. Dat is precies voldoende om wat benzine rechtstreeks in de luchtinlaat te laten stromen waarop de motor kan starten (met de tijdelijke knop om het start ventiel geforceerd te openen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2022 17:39 #199037 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic B30E loopt niet op benzine
Als de motor op gas loopt doet de ECU niets. Enige wat de ECU doet is een signaal zenden naar de injectoren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2022 17:50 #199038 door 16949-dummy
Beantwoord door 16949-dummy in topic B30E loopt niet op benzine
@Roland: niet helemaal met je eens. Volgens mij regelt de ECU dan nog steeds het hele brandstofsysteem, alleen doordat de fuel pomp wordt afgeschakeld door een relais van de LPG installatie, wordt er geen benzine geïnjecteerd.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2022 17:53 #199039 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic B30E loopt niet op benzine
klopt, maar op gas heb je dat toch niet nodig om de motor te laten draaien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2022 18:18 #199040 door 16949-dummy
Beantwoord door 16949-dummy in topic B30E loopt niet op benzine
Dat klopt dan ook weer, maar ik wil ook de mogelijkheid hebben om gewoon op benzine te rijden, hetgeen hij tot een bepaald moment ook gewoon goed deed. De reden is dat je met een gastank van netto 38 liter niet zo heel ver komt, en zonder gas staan is knap vervelend...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2022 18:20 #199041 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic B30E loopt niet op benzine
het gaat hierom:  je sluit evt draadbreuk van of naar de ECU uit met als reden "anders zou de motor ook niet op gas willen lopen" ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2022 19:23 #199044 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B30E loopt niet op benzine
Als de bedrading goed is, zou ik eens kijken naar de injectoren. Deze hebben wat meer te lijden bij rijden op LPG en daar zou je probleem wel eens kunnen zitten.
Injectoren testen vergt een opstelling die meestal niet bij ons hobbyisten aanwezig is, ook spraypatroon kun je dan controleren.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2022 21:47 #199050 door 16949-dummy
Beantwoord door 16949-dummy in topic B30E loopt niet op benzine
@ Ed: Allemaal al gedaan. Alle injectoren doen het prima, complete testopstelling gedaan, alle injectoren werken naar behoren, eentje met een wat vreemd spray patroon, zat een vuiltje in. Na reiniging ook weer goed.
Ik schat in dat het aan de LPG ligt, die dus tijdens het starten op zich en als de motor overgeschakeld wordt van LPG naar benzine gewoon de benzine toevoer niet vrijgeeft. Ga ik maandag maar eens naar kijken....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-05-2022 01:21 #199063 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic B30E loopt niet op benzine
Ik vind het een moeilijke constructie zoals jou installatie van benziene naar gas omgeschakelt wordt.
Ik had de triggercontacten onderbroken dan wordt er ook geen benziene toegevoerd zo was het ook bij mijn amazone toen die nog van een B20E motor was voorzien.
Die starte op benziene en schakelde automatisch over naar gas.
Ik zou daar eens aan denken en al die relais er tussen uithalen.
Het enige wat je moet doen is een tijdrelais er tussen zetten met een vonk detectie.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.