Voor de kenners: startproblemen 440 carburateur

Lees meer
16-05-2021 12:33 #194006 door 16673-dummy
Beste medeleden,

Hopelijk zijn er hier ook enkele leden die de Volvo 440 enigszins kennen...
Naast mijn Volvo 940 heb ik al een tijdje een hele vroege 440 met de 1.7 carburatiemotor van Renault. Best een leuke auto, maar een circusapparaat als het om starten gaat. Al vrij snel na de introductie bleek deze motor (de carburateurversie) gevoelig voor vapour lock. Eenmaal warm waren ze lastig te starten (dwarsgeplaatst blok, inlaat en uitlaat aan dezelfde kant en de carburateur zit daar bovenop). Volvo heeft dit opgelost door een dampbelafscheider te monteren. Daarnaast loopt er een luchtleiding met thermisch geschakelde ventilator vanaf het binnenscherm naar de voet voor de carburateur; als de temperatuur te hoog wordt, wordt hier koele lucht naartoe geblazen (niet lachen). 
Het probleem is dat de dampbelafscheider niet helemaal dicht is. Daardoor loopt de benzine terug naar de tank. Na een paar dagen stilstaan moet de mechanische pomp dus op de startmotor de aanvoerleiding vullen, vervolgens de dampbelafscheider (met de inhoud van een klein frisdrankblikje!) en daarna nog eens de vlotterkamer. Ik sta dus elke keer de startmotor te verbranden. Als ik de dampbelafscheider weghaal, is de warme motor nauwelijks te starten vanwege vapour lock.

Ik ben nu van plan om het brandstofaanvoertraject "opnieuw te bedenken". Weg met die wirwar van slangen en de afscheider, weg met de mechanische pomp, en een elektrische pomp erin. Met een veiligheidsrelais/inductieschakeling via de bobinekabel. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Welke pomp is aan te raden? En waar kan ik deze het beste monteren? Bij de tank, of juist in de motorruimte?

Nou, lang verhaal, maar hopelijk geeft dit wat context. Het zou mooi zijn als iemand mijn vragen kan beantwoorden zodat deze 440 eindelijk een 'vlotte starter' kan worden, want het is nu een drama. En dat is jammer, want afgezien van de ondermaatse bouwkwaliteit is het best een fijne auto. 

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2021 01:02 #194025 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Voor de kenners: startproblemen 440 carburateur
Vapor lock is een bekend probleem als je op octaan 95 met 10% ethanol rijdt, maar kan zich ook met andere benziene voordoen.
Ik ben zelf ook met mijn amazone bezig om vaporlock te bestrijden ik heb het wanneer ik mijn airco gebruik.
Maar wat je zeker moet doen is het volgende
electrische benziene pomp
Benziene lijdingen zoveel mogelijk uit het motorcompartiement verwijderen dus een nieuwe route vinden.
Bakeliete blok tussen carburator en manifold.
Hitteschild tussen carburator en manifold.
Een benzieretourleiding naar tank met een 1,5mm restrictie er in denk er om dat deze afgaande leiding aan de bovenzijde T Stuk zit.zodat de bellen terug richting tank gaan.
T stuk zo dicht mogelijk bij de carburator zetten.
Op deze manier zou je van je vaporlock af moeten komen.

Op youtube staan genoeg filmpjes ove vapor lock.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.