D-jetronic

Lees meer
16-05-2021 10:13 - 16-05-2021 10:23 #194005 door Ed van der Zee
D-jetronic is gemaakt door Ed van der Zee
Over het D-jetronic systeem zijn veel vooroordelen, het betreft een mechanische injectie die per twee injectoren de benzine inspuit en gebruikt is vanaf '70 bij de B20 en B30E/F motoren.
Persoonlijk heb ik er goede ervaring mee, mijn 1800E die in '92  klaar was met de restauratie rijdt er al bijna 30 jaar probleemloos mee.
Het enige probleem was doordat de uitgeharde injectiekabelboom een kabelbreuk kreeg en een nieuwe loste het probleem op, wel even 400 euro aftikken en dat is meteen het probleem, verkrijgbaarheid van onderdelen zoals de luchtdrukregelaar en startventiel was lastig, extreme bedragen worden hiervoor op Ebay gevraagd.
Ze zijn wel nieuw/gerestaureerd verkrijgbaar maar flink aan de prijs, gelukkig is ons VKO er in geslaagd om veel op voorraad te hebben en prijsdrukkend te werken.
Gisteren was René Ruiter bij mij en vroeg of het systeem makkelijk te onderhouden is, ja en nee ... Preventief onderhoud is belangrijk waarbij je met name het brandstof filter en de rubber slangen van het druksysteem moet controleren.
Ik doe dit ieder jaar als de wagen weer uit de winterslaap ontwaakt, check eerst of kleppen stelling, ontsteking, bougies en benzinefilter in orde zijn.

Voor het systeem zijn ook Green Manuals die  je op de onderstaande site kunt downloaden

Volvo P1800 Picture Gallery (volvo1800pictures.com)

Een handig fault trace boekje is deze en maakt mogelijk om met een simpele spanningsregelaar het systeem te testen

fuel_injection_fault_tracing.pdf (volvo1800pictures.com)

Tegenwoordig is er veel op you tube te vinden, deze kwam ik tegen en is een aardig verhaal over de werking van de D-jetronic.

D-Jetronic, K-Jetronic and ignition for classic cars
 

Ik hoop dat mensen met een D-jetronic hier wat aan hebben.

Groet,

Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2021 20:54 #194018 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic D-jetronic
Hallo Ed,
mooi dat je een lans breekt voor de D-jetronic daar de meeste problemen ermee door een gebrek aan kennis ervan ontstaan (bijvoorbeeld door de fout het stationaire toerental met de gasklep in te stellen, waarmee men het systeem ontregeld en men daarna ook nog aan andere delen prutst), maar dit is een electronische en geen mechanische injectie.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2021 01:14 #194026 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic D-jetronic
Het D jectronic is een betrouwbaar en eenvoudig systeem ik heb jaren in mijn Amazone gehad buiten draadbreuk nooit geen problemen.
Mijn auto starte  op benziene en schakelde autmatiesch over naar lpg.
Ik heb zelf een keer de onderdruksensor gerepareerd daar is een manual voor maar die ben ik jammer genoeg kwijt geraakt. 
De reden dat ik het niet meer heb, zijn de kosten van de onderdelen, zeker ik nu in de Filippijnen woon en heb nu twee SU carburators wat op LPG meer vermogen geeft dan een injectie systeem op gas.
Dus geloof niet in spook verhalen, ding is zo eenvoudig als 1+1 twee is.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
17-05-2021 14:55 #194031 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic D-jetronic
Eens met Ed, Rudi en Johan, 10 jaar geleden is mijn injectie door Jan ooms nagekeken en werkt nog steeds goed. Af en toe een check op de afsteldag o.i.d.
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.