Auto Volvo 164e 1973 loopt op 3 cilinders

Lees meer
06-01-2021 19:34 #191890 door Hans Hoogesteger
Auto Volvo 164e 1973 loopt op 3 cilinders is gemaakt door Hans Hoogesteger
Beste Clubleden,

Ik ben al enige tijd bezig om mijn gerestaureerde Volvo 164e weer goed te laten lopen. De auto heeft een jaar of 18 gerestaureerd (complete body, motor niet)in mijn garage gestaan en het afgelopen jaar de auto weer helemaal in elkaar gezet. De motor is met behulp van een monteur weer aan de praat gebracht, we hebben de injectoren vervangen door een imitatiemerk en de brandstofpomp ook imitatie. De auto liep meteen redelijk goed alleen co waarden waren veel te hoog (uit mn hoof tussen de 4,5 en 7) was apk afkeur . Er is van alles geprobeerd ook met de potmeter van de aansturing onder de stoel. We hebben daarna via de club een gereviseerd triggercontact geplaatst. Dit gaf ook geen soelaas , sterker nog de motor ging op 3 poten lopen . Toen via de club het triggercontact omgewisseld voor een ander exemplaar, het resultaat bleef hetzelfde. Toen de computer omgeruild voor een andere om dit ook uit te sluiten, geen verandering, kabelboom is ook bekeken en doorgemeten. Bougies en bougiekabels zijn ook vervangen. Wie weet een oplossing??????

Met vriendelijke groet,

Hans Hoogesteger

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
06-01-2021 20:26 - 06-01-2021 21:25 #191891 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Auto Volvo 164e 1973 loopt op 3 cilinders
Uit de eisen betreffende de APK:

::Artikel 41 Koolmonoxidegehalte bij stationair toerental
De uitlaatgassen van personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor, niet meer koolmonoxide bevatten dan:
4.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973, maar voor 1 oktober 1986;::


Bovenstaande geeft aan dat een auto met een eerste datum van afgifte in 1973, geen eis heeft vwb CO .

Als jouw verhaal klopt dan lijkt de auto ten onrechte afgekeurd.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2021 22:12 #191894 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Auto Volvo 164e 1973 loopt op 3 cilinders
Is je onderdruk transmitter niet stuk/lek of zit deze niet vast, dit geeft ook een verhoogd CO gehalte.
Op de kop van de transmitter zit een schroef als je die weghaalt zit daarachter een klein schroefje als je daaraan draait verandert ook het CO gehalte maar ik zeg wel dat is het laatste wat je moet proberen en goed merken waar je vandaan bent gekomen zodat je altijd terug kaan naar de orginele stand.

succes


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2021 22:25 #191898 door Hans Hoogesteger
Beantwoord door Hans Hoogesteger in topic Auto Volvo 164e 1973 loopt op 3 cilinders
Bedankt Cor voor het meedenken. Wij waren hier ook achter gekomen , echter mijn auto komt uit Duitsland en de 1e toelating is van 1974 , de Rdw houdt aan deze datum vast , ik heb hiervoor al een brief naar Veendam gestuurd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2021 22:32 #191899 door Hans Hoogesteger
Beantwoord door Hans Hoogesteger in topic Auto Volvo 164e 1973 loopt op 3 cilinders
Johan , ik weet niet of de monteur hier al naar heeft gezien, ik zal het nog navragen, wat nu echter speelt dat hij niet meer op 6 cilinders loopt maar op 3 , helaas heb ik de oude triggercontacten niet meer omdat deze retour moesten naar de Volvo club ivm statiegeld. Met de oude contacten liep de auto prima en heb er ongeveer 25 km mee gereden, daarna ging het mis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
06-01-2021 22:33 #191900 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Auto Volvo 164e 1973 loopt op 3 cilinders
Tja, dat staat niet in de kop van jouw verhaal; het bouwjaar is niet van belang het gaat idd om de datum eerste toelating.

Je moet hem toch op 4,5 procent kunnen krijgen,wellicht met de oude injectoren?

Succes in ieder geval.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-01-2021 01:07 #191902 door Hans Hoogesteger
Beantwoord door Hans Hoogesteger in topic Auto Volvo 164e 1973 loopt op 3 cilinders
Het gaat idd niet zozeer om het bouwjaar , het gaat mij nu om de auto weer op 6 cilinders te laten lopen en daarna zien we wel weer hoe het met waarden zit.Hij loopt nu als een stoomboot.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-01-2021 01:14 #191903 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Auto Volvo 164e 1973 loopt op 3 cilinders
Waarschijnlijk is een kabeltje van de stekker van het triggercontact losgeraakt of gebroken of een contactpennetje ervan niet meer goed of verbogen. Het triggercontact bediend met de ene helft 3 cylinders en met de andere helft de andere 3 cylinders, elke helft met een eigen kabeltje/contactpennetje.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.