Lekkage brandstofpomp, toeval of gevolg?

Lees meer
10-08-2020 17:29 #189666 door Maickel van Rossum
Lekkage brandstofpomp, toeval of gevolg? is gemaakt door Maickel van Rossum
Hi Volvo vrienden,

Ik heb onlangs mijn dubbele SU gereviseerd. Ik moet nog een poging wagen om ze af te stellen op benzine, maar ik dacht op LPG loopt het toch wel. Dit laatste is ook zo, maar hierbij kwam ik een ander probleem tegen.

De brandstofpomp lekt enorm benzine. Nu is dit waarschijnlijk nog nooit vervangen, dus het zou kunnen dat deze defect is gegaan. Voordat ik er nu een andere brandstofpomp op zet, wil ik zeker weten of het niet komt doordat ik iets heb fout gedaan bij de carburateurs, met name dan de vlotters denk ik.

Gezien de pomp mechanisch is en ik neem aan altijd pompt, vraag ik mij af hoe dit zit. Pompt deze inderdaad altijd? Ook tegen bijvoorbeeld en benzineafsluiter als ik op LPG rij? Stopt deze met pompen als er genoeg tegendruk is, dus bij gesloten benzineafsluiter, of bij een volle vlotterkamer? Heb ik iets niet goed gedaan met de vlotters en heeft de brandstofpomp zichzelf kapot gepompt? Gezien er geen retour op het benzine systeem zit.

Iemand een idee hoe dit precies werkt? Heb ik iets verkeerd gedaan bij de SU's of dat het toch toeval is dat de brandstofpomp nu kapot is?


Groeten,

Maickel van Rossum

Groeten,
Maickel van Rossum
Amazon Combi 122s [1967] "Flip"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-08-2020 00:00 #189672 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Lekkage brandstofpomp, toeval of gevolg?
Beste Maickel, in de omp zit een overdruk vantiel en daar pomp hij overheen.
Is het niet verstandiger om een elctriesche pomp te plaatsen deze werkt dan alleen als je op benziene rijdt.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-08-2020 08:31 #189673 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Lekkage brandstofpomp, toeval of gevolg?
Maikel het klopt wat Johan zegt. Als het benzine niveau in de vlotterkamer stijgt sluit de vlotternaald de benzine toevoer af. De druk stijgt dan in de benzineleiding en paar tienden van een bar (er is vast wel iemand op het forum die eventueel weet hoe hoog die druk is). Deze druk zorgt er in de benzinepomp vervolgens voor dat hij wel pompt maar geen opbrengst meer heeft.
Volgens mij heb je op dit vlak niets gedaan met de carburateurs wat invloed heeft op de werking van de benzinepomp.
Bij het vervangen van de pomp moet je de dikke bakelieten pakking goed controleren, die kunnen wel eens scheuren. En met het monteren ook goed opletten dat de lip die over de nokkenas loopt de op de goede manier in het blok gaat.

Als je de pomp vervangt kun je de oude openschroeven/ slijpen en de werking eens bekijken.. Het werkt makkelijker als dat ik het beschrijf..:-)

Groeten, Hans.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-08-2020 10:56 #189675 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Lekkage brandstofpomp, toeval of gevolg?
Ben het niet helemaal eens met de reacties over de benzinepomp in relatie tot de overdruk.

De pomp is zodanig geconstrueerd, dat wanneer hij zijn benzine niet meer kwijt kan, de pomp stopt met pompen.
De benzinepomp wordt aangedreven door een hevel die contact maakt met de 9e nok op de nokkenas. Als deze nok de hevel van de benzinepomp indrukt, zuigt de pomp benzine aan vanuit de tank.
Zodra de hevel niet meer wordt ingedrukt, zorgt een veer in de pomp ervoor dat de benzine naar de carburateur gestuurd wordt.
Als de pomp zijn brandstof niet meer kwijt kan (doordat de vlotternaald afsluit of een klep in de LPG installatie), blijft de uitgaande leiding onder druk staan. Hierdoor komt de hevel ook niet meer terug en blijft die dan ook vrij hangen van de nokkenas; de pomp wordt dan dus niet meer aangedreven.
Dit is dan ook de reden dat LPG inbouwers de benzineafsluiter altijd na de pomp inbouwen. De pomp wordt dan niet belast als je op LPG rijdt. Als je de afsluiter voor de pomp zou zetten dan zou de pomp altijd (in het luchtledige) staan te werken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-08-2020 11:57 #189677 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Lekkage brandstofpomp, toeval of gevolg?
Hoi Han, bedankt voor de aanvulling. Weer wat geleerd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-08-2020 13:21 #189678 door Maickel van Rossum
Beantwoord door Maickel van Rossum in topic Lekkage brandstofpomp, toeval of gevolg?
Mannen,

Bedankt voor de reacties. Zo wordt het er wel duidelijker op!

Het is inderdaad een mogelijkheid om meteen te upgraden naar een elektronische brandstofpomp, maar na de heldere uitleg van Han zie ik de voordelen niet echt ten opzichte van de standaard pomp.

Waarschijnlijk is de brandstof eerder bij de carburateurs na een tijd op LPG te hebben gereden, maar om dat is voor mij niet genoeg om het prijsverschil te rechtvaardigen. Of zie ik nog andere praktische voordelen / nadelen over het hoofd? Op zich ben ik ik niet vies van het upgraden van componenten, maar dan moet er wel meerwaarde aan zitten.


Maickel

Groeten,
Maickel van Rossum
Amazon Combi 122s [1967] "Flip"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-08-2020 02:00 #189684 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Lekkage brandstofpomp, toeval of gevolg?
Ik ben het helemaal met Han eens maar dat is wel in een ideale situatie.
Er komt met der tijd altijd wel wat lekkege en gaat de hevel weer terug richting nokkenas.
En daarbij de druk in het beziene syteem mag maximaal 0,28 bar zijn (bij de vlotternaalden) daar anders de kans bestaat dat de naalden niet meer afdichten.
Tevens moeten de naalden en vlotters bestand zijn tegen de E10 benziene.
Voor mij is er een bestelling onderweg naar hier van BCCP waar ik spullen heb besteld voor mijn SU carburators die tegen de E10 beziene kunnen.
Ik kreeg met de regelmaat van de klok overlopers van mijn SU carburators, dus op lange termijn doet de E10 beziene iets met je naalden en vlotters (bij heeft het 10jaar geduurt)
Dus in hoeverre zijn de nieuwe mechanische pompen bestand tegen de E10 benziene en dat moet je ook in overweging nemen.

succes

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
12-08-2020 11:36 #189686 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Lekkage brandstofpomp, toeval of gevolg?
Wellicht ten overvloede, de oude benzine pompen zijn niet bestand tegen de moderne brandstoffen en gaan stuk voor stuk lekken. Maar, de nieuwe benzinepompen, zoals verkocht bij de vereniging, zijn daar wel tegen bestand.

Maar als de auto op de meest schone brandstof, LPG, rijdt kan je ook de aanvoerslang bij de benzinepomp afdoppen en alleen op LPG rijden.

Dit is geen probleem bij de apk en een stuk veiliger.

Mocht je desondanks toch op benzine willen kunnen rijden, vervang dan met de pomp gelijk alle benzine slangen door nieuwe slangen. Aanvoer is 8 mm en de rest is 6 mm slang.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-08-2020 12:03 #189687 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Lekkage brandstofpomp, toeval of gevolg?
Ja Cor, meneer de Uil uit de fabeltjeskrant zei al eens :"Het is een wijs besluit en dat is het"
succes fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-08-2020 10:08 #189697 door Maickel van Rossum
Beantwoord door Maickel van Rossum in topic Lekkage brandstofpomp, toeval of gevolg?
De brandstofslangen heb ik inderdaad allemaal al vervangen recent, toen ik de dubbele SU heb gereviseerd. Zeker geen overbodige luxe.

Aangezien ik nog wel graag op benzine wil kunnen rijden, is het helemaal afdoppen van de slangen geen optie. Ik wil nog wel eens gaan roadtrippen in Zweden en Noorwegen. Als je daar noordelijk genoeg komt dan kan je geen LPG meer tanken, dus dan is een veilige reserve aan benzine wel lekker!

Maar ik ben er inmiddels wel uit voor mij zelf, dank heren.

Ik ga een originele pomp bestellen bij onze onderdelen afdeling.


Maickel

Groeten,
Maickel van Rossum
Amazon Combi 122s [1967] "Flip"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.