Weber 38/38 Sproeiers afstellen

Lees meer
10-04-2020 11:47 - 10-04-2020 18:20 #187833 door Jacob van Zwet
Weber 38/38 Sproeiers afstellen is gemaakt door Jacob van Zwet
Met deze dagen kan je veel tijd in de auto steken.
Nu ben ik bezig met een conversie van een Weber 32/36 naar een 38/38. B)

Ik ben al een stukje op weg met het afstellen en weet geen afstelling zal het zelfde zijn voor deze carburateur.
Er is een hoop te vinden over deze carburateur maar niet zoveel op onze auto's.
Nu ben ik op zoek naar wat sproeier gegevens van deze carburateur op onze volvo's B18 en of B20.

In mijn Auto Volvo combi met een B18 dubble uitlaat spruitstuk licht bewerkte kop en TT-4 nokken as en een Weber 38/38.

Nu zit ik zonder LPG venturi op de volgende sproeiers:

Idle Jets: 45
Main: 145 /147 (niet ideaal 2 verschillende sproeiers maar deze had ik nog liggen)
Air Corrector Jets: 185
Emulsion tubes: F-50

Hij rijd nu okey ik denk dat er nog wel wat verbeterd kan worden.
Optrekken gaat goed maar hikt soms een beetje tussen transitie van idle naar main.
Ik heb een Labda Sensor dus ik kan alles mooi meten.
Zal binnen kort eerst even verse benzine tanken dat is ook al een tijdje geleden.

Mocht er mensen hun sproeier gegevens hebben dan hoor ik dit graag.

Update: Nieuwe benzine maakt een hoop verschil :blush: wat makkelijker kunnen afstellen met betere AFR waardes.

Groet, Jacob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-04-2020 14:27 #187858 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic Weber 38/38 Sproeiers afstellen
Niemand die weet wat er in zijn 38/38 zit?

Onder tussen andere emulsie buizen besteld F-66 en gotere idle jets 60 - 65.
De emulsie buizen omdat de overloop van idle circuit naar main erg aan wezig is mogelijk dat de grotere idle jets dit ook al oplossen maar dit zit ook precies rond rustig rijden 2300 rpm wat zorgt van een schommeling in AFR waarde waar die soms erg arm aantikt 18.

Zit nu op idle jets 50 Mains 135 aircorrector 185 emulsie buizen F-50.


Kreeg de vraag wat ik in mijn 32-36 had leek me handiger om dat hier te delen dan hebben andere er mogelijk ook wat aan.

DGV 32-36 32 36

Idle Jet 40 45

Main Jet 140 135

Emulsion Tube F-50 F-6

Air Corrector Jet 165 160

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-03-2021 15:19 #193297 door E. Bouwhuis
Beantwoord door E. Bouwhuis in topic Weber 38/38 Sproeiers afstellen
Goedemiddag, Ik ben bezig met weber 38/38 te monteren op een B!8 Amazon. ik was benieuwd hoe ver ben jij met jou sproeier uitzoeken bentgekomen?? ga jij ook op lpg als jij dit goed hebt,
Groeten
Wielant

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2021 10:52 - 05-04-2021 10:53 #193339 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Weber 38/38 Sproeiers afstellen
Ik heb een 38/38 in mijn Amazon met B20 en LPG. De sproeiers zijn afgesteld door iemand met verstand van zaken en die is er uren mee bezig geweest. Ik heb geen idee wat er nu in zit, maar de motor accellereert en draait prima.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2021 11:25 #193340 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic Weber 38/38 Sproeiers afstellen
Hoi Wielant ik kan je mijn laatste sproeiers vertellen maar het was eigelijk geen succes op benzine.
Wat ik ook probeerde op cruise snelheid dus gas net open was mijn AFR altijd 10 dit is voor een cruise snelheid veelste hoog je wilt hier meer een 14 tot 16 zien.
Als rally auto was het geen probleem geweest vol gas (WOT) was alles top.
Maar wat ik ook probeerde ik kreeg hem niet lager zelfs andere emulsie tubes geprobeerd de in ge perste lucht correctie sproeiers verkleind. Maar elke wijziging onderin geeft weer een aanwezige transitie van het idle circuit naar de main. Maar mogelijk was mijn 38-38 bedoeld voor een V6 en deze zouden dus fabrieks af anders zijn afgesteld. Andere conclusie kon zijn dat de lucht stroom snelheid niet voldoende is voor een correcte mix van benzine lucht. Uiteindelijk heb ik het opgegeven. Ik rij eigelijk alleen nog maar op LPG hier voor werkt de 38/38 een stuk beter met de dubble gas kleppen die tegelijker tijd open gaan. Ik heb ondertussen de 32/36 wat aangepast voor een betere door stroom snelheid. De door stroom snelheid van de 32-36 zal altijd ruim voldoende zijn voor onze 1.8 of 2 L motors. Na lang zoeken kwam ik wat Englse forums tegen waarin de 32/36 werd benoemt en met wat aanpassingen een beter torque curve geeft als een 38/38. Voor het afstellen is een labda meter zeker aan te raden anders zal je tog langs een professional moeten die er al zijn kennis er in stopt zonder het over tedragen ;).

Idle jet  60 - 60
Main jets 140 -140
Emulsion tubes F66
Air corrector jets 165 -165

Groet, Jacob

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2021 16:11 #193347 door E. Bouwhuis
Beantwoord door E. Bouwhuis in topic Weber 38/38 Sproeiers afstellen
Goede middag Jacob,

Nou met jou info weet ik nu wat niet werkt, deze kan ik wel in mijn data opslaan. welke gas mengstuk heb jij gebruikt en diameter van de gaten.
Ik heb hand vol spullen besteld zodra auto afgebouwd is ga ik er mee aan de slag ik zal mijn bevindingen hier melden.
Ik heb al een lambda sensor in een Simons vier in een  spruitstuk gelast dus goed begin.

Groeten
Wielant

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.