Volvo 240 superpolar 1992 te rijk mengsel

Lees meer
27-11-2018 06:44 #180486 door Thijs Remmers
Volvo 240 superpolar 1992 te rijk mengsel is gemaakt door Thijs Remmers
Voor de leuk rijd ik een Volvo 164 uit 1970. Maar voor dagelijks woon-werkverkeer rijd ik in een Volvo 240 superpolar. Ik gebruik hem voor dagelijks verkeer en heb er daarom in 2017 LPG G3 in laten bouwen. Voor die tijd had ik nooit problemen met de auto maar na het inbouwen van LPG veranderde dat. Dit jaar heb ik al last gehad van een kapotte luchtmassameter, 4 keer een doorgebrande rotor (!) een kapotte lambdasonde; een kapotte (gesmolten!) katalysator. Vanzelfsprekend zijn alle bougiekabels al vervangen (2 keer) net als de bougies overigens. Afgelopen week was het weer raak: Lampje van de lambdasonde ging weer branden. De garage kan niks vinden, anders dan dat het mengsel te rijk is. De luchtmassameter is ok.
Ik heb inmiddels de luchtmassameter maar weer eens schoon gemaakt en na de accupolen losgemaakt te hebben is het lampje van de lamdasonde wel weer uit en blijft nu uit (inmiddels 500 km gereden).Het verbruik is echter iets van 20% hoger.
Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en waar ik moet beginnen met zoeken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-11-2018 15:43 #180489 door Rens Winnubst
Beantwoord door Rens Winnubst in topic Volvo 240 superpolar 1992 te rijk mengsel
Heb je de problemen op zowel LPG als benzine? Weet je zeker dat de lucht massa meter goed is? En anders wellicht de ontstekingscomputer, volgens mij regelt die de timing, afhankelijk van de diverse sensoren. Er staat een item over injectie in het laatste magazine, misschien heb je er iets aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-11-2018 19:26 - 27-11-2018 19:26 #180493 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Volvo 240 superpolar 1992 te rijk mengsel
Bel Timen Smit in Vaassen eens, die komt er meestal (nee, altijd) wel uit.
Ik denk dat de LPG computer zijn signaal krijgt van de benzine inspuitcomputer (ECU). Als daar tussen iets niet goed is, krijg je rare problemen. Maar het moet goed kunnen functioneren. Net als in de 940 B230FK's die ik heb gehad. De Superpolar heeft de B200FT motor geloof ik? Welke LPG installatie?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2018 06:49 #180516 door Thijs Remmers
Beantwoord door Thijs Remmers in topic Volvo 240 superpolar 1992 te rijk mengsel
Ja de problemen zijn zowel bij benzine als LPG a heb ik de indruk dat het meer speelt bij benzine. De LMM is volgens de garage helemaal in orde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2018 06:51 #180517 door Thijs Remmers
Beantwoord door Thijs Remmers in topic Volvo 240 superpolar 1992 te rijk mengsel
Ja de Superpolar heeft een B 200ft. Er zijn momenten dat hij goed loopt. Soms vraag ik me af of het verband houdt met de rotor want die brandt wel erg vaak door.

Enfin, Bedankt voor je reactie. We gaan eens bellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2018 11:26 #180519 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Volvo 240 superpolar 1992 te rijk mengsel
De bekabeling in de motorruimte van de 2 serie en trouwens ook van oudere volvo modellen harden na verloop van tijd uit en breken waardoor de kern vrij komt. Het kan zijn dat je daardoor storingen krijgt die soms niet verklaarbaar zijn en de ene keer heb je wel een goed draaiende motor en de andere keer niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-11-2018 06:21 #180541 door Thijs Remmers
Beantwoord door Thijs Remmers in topic Volvo 240 superpolar 1992 te rijk mengsel
Bedankt Rene. Inmiddels ben ik al weer wat verder. Heb op goed geluk de rotor maar weer eens vervangen en wat blijkt: hij loopt weer als een zonnetje!
Op zichzelf is dat prima natuurlijk, maar blijft de vraag waarom ik 4 rotors in een half jaar verslijt?

Iemand hier een idee over?

Hoor graag.

Thijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
01-12-2018 00:16 #180560 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Volvo 240 superpolar 1992 te rijk mengsel
Speling op het asje van de ontsteking? Inwendige van de rotor heeft verkeerde maat t.o.v. asje? Verkeerd type verdelerkap?

succes met de zoektocht; post een foto van de defecte rotor..

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-12-2018 02:05 #180561 door Rens Winnubst
Beantwoord door Rens Winnubst in topic Volvo 240 superpolar 1992 te rijk mengsel
Waren er niet verschillende merken van rotor en huisje, met verschillende kwaliteit in omloop? Had laatst zoiets op het forum gelezen dacht ik. Was daar niet het probleem dat de afstand tussen de electronen en rotor te groot was? Ging wel over een amazon, maar wellicht speelt het hier ook.
Op mijn 940 vond ik trouwens ook dat de rotor en het huis erg snel tekenen van inbranden vertoonden en snel weer vervangen moesten worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-12-2018 06:38 #180606 door Thijs Remmers
Beantwoord door Thijs Remmers in topic Volvo 240 superpolar 1992 te rijk mengsel
Dag Rens,


Bedankt voor je antwoord. Ik vrees dat ik de rotor al weer weggegooid heb. Overigens hoor ik dat het inderdaad wel vaker voorkomt. Naar het schijnt kan ik beter een rotor van Saab gebruiken?
He jij ooit zoiets gehoord?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.