Spruitstuk pakking vervangen

Lees meer
17-09-2016 16:24 #163531 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Spruitstuk pakking vervangen

Ärnold de Groot" schreef : De steun voor het inlaatspruistuk zit vast, ik snap alleen niet waar dit topic vandaan komt. Ik had hieroven niets gevraagd, het is vrij voor de hand liggend om deze steun weer te monteren. Schijnbaar is dit een eigen leven gaan leiden.

Zal voortkomen uit je onderstaande opmerking...:

Arnold de Groot schreef : Ik vraag me af of je veel moet aanpassen als je over gaat op een Simons uitlaatspruitstuk. Wat ik mij heriner is dat je de stuin van het inlaatspruistuk moet aanpassen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
17-09-2016 17:04 #163534 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Spruitstuk pakking vervangen
Klopt, niet belangrijk natuurlijk maar ik vind het leuk dat men erg goed meedenkt en meeleefd met de onderwerpen.
Ik ga zeker de zaak na het rijden nog natrekken. Ik hoop dat er niets lekt, voor het vervangen van het spruitsuk was het stationair toerental perfect en het co gehalte ook goed.
Het aantrekken van het spruitstuk is volgens mij het meest kritisch, dus rustig aan beginnen en als het nodig is natrekken. Ik laat het resultaat weten.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
21-09-2016 21:38 #163655 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Spruitstuk pakking vervangen
Vandaag eindelijk een stuk gereden. Het getik is verdwenen, alles is dicht en het toerental is gelijk gebleven. Wel eerst roken en stank van het kopervet. Bouten nagetrokken, maximaal een kantje van de moer aangezet.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-09-2016 21:57 #163657 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Spruitstuk pakking vervangen
Hallo Arnold,
mooi dat het nu allemaal gelukt is.
Het spruitstuk was dus vrijwel vlak, ik had eens bij een spruitstuk ongeveer 2mm hoogteverschil tussen de binnenste poorten en de buitenste. Dat heb ik toen zelf vlak gevijld en geschuurd. Dat was veel werk, ik weet niet of ik dat nog eens doe.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-09-2016 21:58 #163658 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Spruitstuk pakking vervangen
Mooi dat dat ook weer gelukt is! Ben je er nog achter gekomen of het aanhaalmoment van 25nm correct was voor die moeren? Want ondanks alle goedbedoelde tips nav al dan niet gestelde vragen, ben ik dát antwoord niet tegen gekomen volgens mij.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
21-09-2016 22:15 #163660 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Spruitstuk pakking vervangen
Rudi,
Ik ben vergeten om een foto te maken van het spruitstuk na het vlakken. Zag er mooi uit.
Hans, schijnbaar het grootste geheim bij Volvo, ik ben uitgegaan van de 25nm die ik bij verschillende merken tegen kwam (Saab, Volkswagen) dat is niet erg veel maar de consensus was dat je zeker niet te hard moet aantrekken. Natrekken is wel belangrijk. Maar volgens mij is het meest belangrijk dat de vlakken schoon en vlak zijn.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-09-2016 17:36 #163681 door Jurriaan
Beantwoord door Jurriaan in topic Spruitstuk pakking vervangen
Beste Arnold,

Leuk om te zien dat je de klus geklaard hebt en dat alles tot een goed einde gekomen is. Bij mijn 1800 zou ik dit ook nog eens moeten doen.

Mag ik je vragen waar je het spruitstuk hebt laten vlakken? En hoe heb je die shims gefabriceerd om het hoogteverschil op te vangen? Hier heb ik helaas ook last van. Ten slotte, heb je nog gebruik gemaakt van vloeibare pakking o.i.d?

Ik ben benieuwd naar je antwoorden/oplossingen.

Groet, Jurriaan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
22-09-2016 19:01 - 22-09-2016 19:13 #163690 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Spruitstuk pakking vervangen
Jurriaan,
Ik ben eerst zelf begonnen met vlakken. Met een lange wetsteen die ik ook voor het schatsen slijpen gebruik. Maar omdat ik wat meer ' vlees ' rond de uitlaatpoorten wilde hebben, heb ik besloten om het bij Verkaik in Delft te laten vlakken. Ook gezien de tijd die je kwijt bent om meer dan 0,1 mm materiaal weg te slijpen. Ik heb geen vloeibare pakking gebruikt, nieuwe pakking en schone vlakke delen. Bij mijn weten heb je geen vloeibare pakking die 900 graden kan houden. De af en toe genoemde gun gum of zo is voor noodreparaties verderop in de uitlaat. Lagere temperaturen en beperkt houdbaar. De schims heb ik gemaakt van rvs plaat die ik nog had liggen, 0,7 mm dik. Ik heb het hoogte verschil tussen het inlaatspruitsuk en het uitlaatspruitstuk gemeten en het verschil was ongeveer 0,6 mm. Ik zal een foto proberen te maken van z'n shim.
Ik heb er nog een gemaakt, als voorbeeld

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-09-2016 20:18 #163714 door Jurriaan
Beantwoord door Jurriaan in topic Spruitstuk pakking vervangen
Dank voor je antwoord Arnold!

Zo te zien heeft de shim een hoek van 90 graden, zodat deze er niet tussenuit gedrukt wordt. Slim verzonnen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
23-09-2016 21:30 #163719 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Spruitstuk pakking vervangen
De ronding valt in de kamer van het gietstuk. Door de uitsparing valt de shim om het tapeind heen.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.