volvo B20 E verzuipt zich op benzine

• Frederik van Beek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
26-09-2015 18:08 #154364 door Frederik van Beek
volvo B20 E verzuipt zich op benzine is gemaakt door Frederik van Beek
Hallo,

Mijn volvo 145 uit 1973 met een B20 E loopt sinds een week slecht op benzine. Het begon dat ik vanaf mijn werk de auto niet meer kon starten. Hij start op benzine en schakelt na een paar sec. over op benzine. Ik kreeg hem toen voor geen mogelijkheid gestart en dit kwam doordat hij zich verzoop. Nu is het zo wanneer ik de auto een dag niet gebruikt heb kan ik hem starten op benzine, en hierna schakelt hij over op gas na een paar sec. Maar wanneer de motor nog niet zo lang geleden heeft gelopen ook na 2-3 uur is dit absoluut niet mogelijk. Ik zou dit kunnen verklaren doordat wanneer hij koud is extra benzine kan gebruiken om te kunnen starten.

Het lijkt nu wanneer ik op benzine rijd net of hij zich continue aan het verzuipen is en rijd daarop zeer slecht. Op gas rijd hij verder gewoon goed. Voorheen liep hij goed op benzine alleen stotterde hij wanneer hij stationair moest draaien, maar ik rijd hoofdzakelijk op gas dus vond dit niet zo'n probleem.

Ook wat hij nu doet is lekken via stelschroef van de benzinedrukregelaar, kan dit ermee te maken hebben? Ik heb aan deze schroef zitten draaien, maar maakt weinig tot geen verschil. Helaas kan ik niet de benzinedruk meten.

Wat zijn jullie ideeën waardoor hij zich verzuipt en of niet goed loopt op benzine?

mvg, Frederik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-09-2015 18:55 #154365 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic volvo B20 E verzuipt zich op benzine
Als je de stelschroef hoger hebt afgesteld, geven de injectoren natuurlijk meer benzine, dus hier zou ik wel aandacht aan gaan schenken.

Daarnaast kan het zijn dat er een (temp) sensor stuk is en dat hij constant choked.

Volgens mij heb je nog een 5e injector rond je gaskleppenhuis zitten, misschien kan je daar de stekker afhalen en misschien loopt hij dan beter?

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-09-2015 20:03 #154369 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic volvo B20 E verzuipt zich op benzine
Er kan zoveel fout zijn. Ken je de fault tracing guide, in de documentatie? Misschien is de druksensor stuk. Dan kan hij enorm gaan verbruiken en vast ook wel verzuipen. Doe eerst de basistests.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-09-2015 02:01 #154373 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic volvo B20 E verzuipt zich op benzine
Beste Frederick, als ik dit zo lees ben ik het met Rob eens en heb je een lek membraam in je onderdruksensor.
Je moet eens luisteren bij deze sensor als de motor loopt hoor je lucht aanzuigen dan weet je het al dan is ie lek.

success

Johan Geers

• Frederik van Beek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
27-09-2015 12:45 #154376 door Frederik van Beek
Beantwoord door Frederik van Beek in topic volvo B20 E verzuipt zich op benzine
Bedankt voor alle reacties!

"Ronald Damme" schreef:
Volgens mij heb je nog een 5e injector rond je gaskleppenhuis zitten, misschien kan je daar de stekker afhalen en misschien loopt hij dan beter?

Dit heb ik al geprobeerd maar geeft geen verschil, want je bedoeld de koudestart injector toch?

"Rob Spoon" schreef:
Er kan zoveel fout zijn. Ken je de fault tracing guide, in de documentatie? Misschien is de druksensor stuk. Dan kan hij enorm gaan verbruiken en vast ook wel verzuipen. Doe eerst de basistests.

Ik ben nu deze fault tracing guide aan het volgen: volvo1800pictures.com/document/f ... racing.pdf

Met de druksensor bedoel je Manifold Pressure Sensor toch? Ik heb dat een halfjaar geleden laten reviseren omdat dat membraam stuk was. Het lijkt me dat dit niet kapot is, maar zal dit ook nog een keer controleren.

Ik heb nu een benzinedrukmeter gekocht, zodat ik dit kan gaan meten. Maar mijn benzinedrukregelaar lekt bij de stelschroef is hier nog iets aan te doen? of moet ik hem nu sowieso gaan vervangen?

mvg, Frederik

• roland klinkenberg
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-09-2015 20:13 #154391 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic volvo B20 E verzuipt zich op benzine

"Frederik van Beek" schreef:

Met de druksensor bedoel je Manifold Pressure Sensor toch? Ik heb dat een halfjaar geleden laten reviseren omdat dat membraam stuk was. Het lijkt me dat dit niet kapot is, maar zal dit ook nog een keer controleren.

Ik heb nu een benzinedrukmeter gekocht, zodat ik dit kan gaan meten. Maar mijn benzinedrukregelaar lekt bij de stelschroef is hier nog iets aan te doen? of moet ik hem nu sowieso gaan vervangen?

mvg, Frederik

Membraan van de MAPS kun je checken door de slang los te halen en met je mond vacuüm te zuigen. Blijft het vacuüm behouden dan weet je dat het membraan ok is....maar er kunnen nog andere dingen kapot zijn aan de MAPS.

Denk eerder dat je probleem bij de benzine drukregelaar of de retour benzine leiding ligt. Het feit dat hij lekt bij de stelschroef kan duiden op een verstopping in de drukregelaar of de retourleiding. De elektrische benzine pomp blijft maar druk opbouwen en de benzine komt er uit op het zwakste punt...blijkbaar de stelschroef. Druk is dus veel te hoog en kan oorzaak zijn van het verzuipen. Maar goed....dit ga je allemaal meten met je drukmeter dadelijk...ben benieuwd!

EDIT: Kijkend naar het plaatje van de drukregelaar moet ik concluderen dat als er benzine lekt bij de stelschroef, dat het membraan dan stuk is. Je zal de drukregelaar denk ik moeten vervangen. Check dan wel meteen of de retourleiding niet verstopt is....

• Frederik van Beek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
28-09-2015 16:48 #154415 door Frederik van Beek

"Roland klinkenberg" schreef:
Membraan van de MAPS kun je checken door de slang los te halen en met je mond vacuüm te zuigen. Blijft het vacuüm behouden dan weet je dat het membraan ok is....maar er kunnen nog andere dingen kapot zijn aan de MAPS.

Denk eerder dat je probleem bij de benzine drukregelaar of de retour benzine leiding ligt. Het feit dat hij lekt bij de stelschroef kan duiden op een verstopping in de drukregelaar of de retourleiding. De elektrische benzine pomp blijft maar druk opbouwen en de benzine komt er uit op het zwakste punt...blijkbaar de stelschroef. Druk is dus veel te hoog en kan oorzaak zijn van het verzuipen. Maar goed....dit ga je allemaal meten met je drukmeter dadelijk...ben benieuwd!

EDIT: Kijkend naar het plaatje van de drukregelaar moet ik concluderen dat als er benzine lekt bij de stelschroef, dat het membraan dan stuk is. Je zal de drukregelaar denk ik moeten vervangen. Check dan wel meteen of de retourleiding niet verstopt is....

De retourleiding is dat degene die aan mijn benzinedruk regelaar vast zit of is dit degene die aan die ijzeren boog zit(weet niet hoe ik dat moet noemen)? Ik zou zeggen die niet aan mijn benzinedruk regelaar zit. En hoe zou ik dat kunnen controleren op verstoppingen?

Ik denk zelf dat de benzinedruk regelaar de boosdoener is, maar dan zal ik eerst mijn benzinedruk meter binnen moeten hebben om daar uitslag over te kunnen geven.

Weet iemand waar ik zo'n benzinedruk regelaar kan kopen? zit er nog verschil in modellen? Nieuw of tweedehands?

mvg, Frederik

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-09-2015 17:48 #154420 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic volvo B20 E verzuipt zich op benzine
misschien afgelopen weekend op de beurs... of probeer deze ff. Hij had geen pomp, maar de rest wel. €75!

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• roland klinkenberg
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
28-09-2015 20:28 #154427 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic volvo B20 E verzuipt zich op benzine

De retourleiding is dat degene die aan mijn benzinedruk regelaar vast zit

Ja

En hoe zou ik dat kunnen controleren op verstoppingen?

Blazen...

• Frederik van Beek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
10-10-2015 20:23 #154731 door Frederik van Beek
Na veel vertraging heb ik mijn benzinedruk meter binnen gekregen. Ik heb de benzine druk gemeten en die kwam neer op 9 bar. Dit is dus veelste hoog, want de druk moet toch 2 bar zijn? Verder heb ik de retourleiding doorgeblazen, maar deze zat niet verstopt. De benzinedruk regelaar is via de nippel van de retourleiding niet doorheen te blazen, dus dit is de oorzaak dat de benzine druk zo hoog oploopt. Heb nu een benzinedruk regelaar gekocht en komt als het goed is over een paar werkdagen binnen.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD