Uitlaatspruitstuk ringen?
- M. te Dorsthorst
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
11-08-2015 15:42 #153340
door M. te Dorsthorst
Uitlaatspruitstuk ringen? is gemaakt door M. te Dorsthorst
Na het vervangen van mijn spruitstukpakking maakt de uitlaat van mijn 145 B20F een hoop lawaai.
Ik heb aan alle kanten gekeken en gevoeld maar kon geen lekkage ontdekken.
Nu las ik wat over "ringen" bij het spruitstuk?
Bij de gedemonteerde pakking vond ik deze niet en bij de nieuwe zaten ze ook niet bij. Mis ik wat?
Ik heb aan alle kanten gekeken en gevoeld maar kon geen lekkage ontdekken.
Nu las ik wat over "ringen" bij het spruitstuk?
Bij de gedemonteerde pakking vond ik deze niet en bij de nieuwe zaten ze ook niet bij. Mis ik wat?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11-08-2015 15:54 #153343
door Gertjan Tillema
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Uitlaatspruitstuk ringen?
Bij een B16a zitten er ringen half in het blok, half in het spruitstuk (vier stuks, bij de uitlaatpoorten). Maar bij een B20 zie ik die niet:
www.volvoamazonpictures.se/docum
... Engine.pdf
Maar als die missen, is het effect volgens mij niet dat er meer herrie is. Die ringen zijn volgens mij alleen bedoeld om te voorkomen dat je de pakking er te snel uitblaast. Als je ze dus niet geplaatst hebt en het lekt niet, zou dat voor nu geen probleem moeten zijn (als ze er wel zouden horen, wat ik niet denk, kan het wel een probleem voor de toekomst zijn).
Edit: ik zie ze bij de B18 ook staan: www.volvoamazonpictures.se/docum ... Engine.pdf wat het wat waarschijnlijker maakt dat een B20 ze ook zou moeten hebben.
Edit2: En nu ik nog eens beter kijk, zitten ze ook in een B20: nummer 38 op pagina 5 en 6
Maar als die missen, is het effect volgens mij niet dat er meer herrie is. Die ringen zijn volgens mij alleen bedoeld om te voorkomen dat je de pakking er te snel uitblaast. Als je ze dus niet geplaatst hebt en het lekt niet, zou dat voor nu geen probleem moeten zijn (als ze er wel zouden horen, wat ik niet denk, kan het wel een probleem voor de toekomst zijn).
Edit: ik zie ze bij de B18 ook staan: www.volvoamazonpictures.se/docum ... Engine.pdf wat het wat waarschijnlijker maakt dat een B20 ze ook zou moeten hebben.
Edit2: En nu ik nog eens beter kijk, zitten ze ook in een B20: nummer 38 op pagina 5 en 6
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
11-08-2015 17:12 #153345
door Bart Dirven
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Beantwoord door Bart Dirven in topic Uitlaatspruitstuk ringen?
Gert Jan,
Een B20 heeft ook van die ringen.
Een B20 heeft ook van die ringen.
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
11-08-2015 20:10 #153352
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Uitlaatspruitstuk ringen?
Het zijn geleideringen voor de inlaatpoorten (niet de uitlaatpoorten) en worden gebruikt bij de originele spruitstukken.
Bij sommige (of alle?) niet originele inlaatspruitstukken, zoals bv. voor een Weber Outlaw, kunnen ze niet worden gebruikt omdat die spruitstukken de benodigde uitsparingen missen. Het is een beetje off topic, maar je kunt je afvragen of dat geen obstructie in de flow veroorzaakt; de B18/B20-cilinderkop heeft die uitsparingen immers wel.
Als de geleideringen ontbreken, zal dat echt niet tot meer lawaai leiden.
Bij sommige (of alle?) niet originele inlaatspruitstukken, zoals bv. voor een Weber Outlaw, kunnen ze niet worden gebruikt omdat die spruitstukken de benodigde uitsparingen missen. Het is een beetje off topic, maar je kunt je afvragen of dat geen obstructie in de flow veroorzaakt; de B18/B20-cilinderkop heeft die uitsparingen immers wel.
Als de geleideringen ontbreken, zal dat echt niet tot meer lawaai leiden.
- M. te Dorsthorst
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
11-08-2015 21:36 #153354
door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Uitlaatspruitstuk ringen?
@Gertjan Tillema:
Dank nuttige plaatjes en info! De eventuele ringen zitten in de inlaat. De uitlaatpoorten zijn ook vierkant.
Verder heb ik zojuist de pakking tussen voorpijp en spruitstuk nog vervangen dit lijkt ietsjes te schelen maar nog niet zoals het hoort.
Plan: toch weer een nieuwe spruitstukpakking + voorpijppakking. En dan het spruitstuk er maar even helemaal uitpakken en 4x rond controleren op scheuren (nu niet zicht- of voelbaar) en vlakheid van pasvlakken.
Dank nuttige plaatjes en info! De eventuele ringen zitten in de inlaat. De uitlaatpoorten zijn ook vierkant.
Verder heb ik zojuist de pakking tussen voorpijp en spruitstuk nog vervangen dit lijkt ietsjes te schelen maar nog niet zoals het hoort.
Plan: toch weer een nieuwe spruitstukpakking + voorpijppakking. En dan het spruitstuk er maar even helemaal uitpakken en 4x rond controleren op scheuren (nu niet zicht- of voelbaar) en vlakheid van pasvlakken.