B20E loopt slecht op Benzine

• roland klinkenberg
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
23-06-2015 13:42 #152311 door roland klinkenberg
B20E loopt slecht op Benzine is gemaakt door roland klinkenberg
Hallo forumleden,
Zal me even voorstellen...ik ben Roland uit Arnhem en rij nu al 4 maanden in een 144 GL met een B20E motor.
Hij rijdt heerlijk op gas, maar benzine wil nog niet echt. Bij overschakelen van gas naar benzine blijft hij wel redelijk lopen maar op de snelweg loopt de snelheid langzaam terug. Bij gas bijgeven gaat hij "bokken". Koud wegrijden op benzine gaat OK, maar na een minuut gaat hij inhouden en "bokken". Het lijkt een beetje op vapour lock, maar hij blijft wel lopen.
Starten gaat wel altijd en hij loopt goed stationair, maar ik betwijfel of ik naar een benzine station kan rijden in geval van een lege gastank.

Wat ik allemaal al gedaan heb (met hulp van Ed van de SBKA!!):
- Alle rubber brandstof slangetjes van het injectie systeem vervangen (dus geen valse lucht)
- rubber ringen van de injectoren vervangen
- Throttle Valve Switch schoongemaakt
- drukregelaar werkt
-Alle contacten op de injectoren plus stekker in de (123) ontsteking schoongemaakt, plus contacten van de warmte sensoren en koude start injector...

Ook bleek er oude benzine in de tank te zitten. We hebben de benzine filter gecheckt (doorgeblazen) en de elektrische pomp, maar deze waren niet verstopt en de pomp werkte OK. Wel kwam er uit de benzine leiding wat oranje achtige benzine. Het vermoeden is dat er zich nog wat vuil bevindt in de tank dat langzaam meekomt. De benzine leiding zit echter niet verstopt, althans niet merkbaar, en de benzine die er bij de injectoren uitkomt ziet er helder uit.

Dan nu mijn vraag: kan een B20E motor slecht lopen op (lichtelijk) vervuilde benzine? En hoe zou je het beste het vuil onder in de tank (en misschien ook uit de retour leiding van de druk regelaar) er uit kunnen krijgen en het geheel schoonmaken?
Los van de vervuilde benzine zou het ook kunnen zijn dat er niet genoeg druk op de brandstoftoevoer staat...misschien toch maar die brandstoffilter vervangen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-06-2015 15:44 #152314 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic B20E loopt slecht op Benzine
Welkom Roland, altijd leuk een 140 erbij!
Mijn advies: leidingen goed schoonblazen en de injectoren bij een revisiebedrijf ultrasoon laten reinigen en opbrengst laten controleren! Ik zou ook de drukregelaar vervangen....

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• roland klinkenberg
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
23-06-2015 17:17 #152315 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic B20E loopt slecht op Benzine
Thanks Tom!
Begin denk ik met de leidingen...daarna ultrasoon reinigen en daarna evt nog een nieuwe drukregelaar.
Het lijkt me dat als de injectoren echt vuil zijn, dat het probleem zich dan constant moet voordoen. Bij mij loopt de motor op benzine soms wel OK, b.v. net nadat ik de rubber slangetjes had vervangen...en na een koude start...
Maar goed, eerst maar eens de leidingen proberen, kijken of dat wat oplevert.

Kreeg net een prijsopgave van 25 euro (ex) per injector voor ultrasoon reinigen....
Dit is allemaal nieuw voor me maar leer zo wel de motor een beetje kennen :-)

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-06-2015 18:32 #152316 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic B20E loopt slecht op Benzine
Geven de injectoren een mooi sproeipatroon? Of druppelen ze alleen? Filter is eenvoudig te vervangen, brandstofdruk is eenvoudig te meten. Ook de koudstart-klep kan vastzitten. Maakt hij hoog stationair bij koude start? 2000-3000 toeren? Dat hoort na een minuut of twee terug te lopen naar normaal stationair.
Ken je de fault-tracing guide uit de documentatie? Erg eenvoudig, leerzaam en doeltreffend!

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• roland klinkenberg
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
23-06-2015 20:10 #152321 door roland klinkenberg
Injectoren heb ik nog niet getest op sproeipatroon.
Starten gaat verder OK...geen hoog toerental...ook niet echt tijdens het starten geloof ik, of is me nooit opgevallen.
Ja, die fault tracing guide....prachtig boekwerk is dat!

• roland klinkenberg
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
04-07-2015 14:42 #152602 door roland klinkenberg
Ok, injectoren zijn ultrasoon schoongemaakt (zelf gedaan) en lijken een goed sproeipatroon te hebben. Koude start mechanisme werkt ook. Vandaag bij 35C start hij dus zonder verhoogt toerental...dus temp sensor lijkt ook in orde.
Verder heb ik de brandstof retourleiding (die van de drukregelaar naar de tank loopt) losgemaakt en ik kon er doorheen blazen. Dus dit lijkt ook in orde. Enige waar ik nog niet aan toe ben gekomen (wegens geen drukmeter hebben) is de benzine druk op de aanvoer meten en eventueel de drukregelaar bijstellen.
Nogmaals, op benzine start de auto prima en het wegrijden gaat ook goed, maar na 1 minuut gaat hij inhouden en (af en toe) schokken. Op Gas rijdt hij zowiezo prima!

Wat me ook op is gevallen is dat de (elektrische) benzine pomp een onregelmatig geluid maakt. Het is een zoemend geluid maar het het gaat aan en uit. De stroom aanvoer hier heen is wel in orde (heb ook de relais en de zekering gecheckt).
Volgens mij moet de pomp continu aan staan en een gelijkmatig geluid maken...Is dit zo?

Ik hen de fault tracing guide goed doorgenomen. Het probleem wat ik ervaar staat er niet precies in beschreven maar het is allemaal heel leerzaam en goed te begrijpen.

• roland klinkenberg
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
04-07-2015 15:52 #152604 door roland klinkenberg

"roland klinkenberg" schreef:

Volgens mij moet de pomp continu aan staan en een gelijkmatig geluid maken...Is dit zo?
.

Ja, dat is zo :-) .....

Dus het "aan / uit" gedrag van de brandstof pomp heeft niets te maken met de stroomvoorziening.

Zou het door een vervuilde brandstoffilter kunnen komen?
Ik heb deze gecheckt en doorgeblazen. Dit ging vrij makkelijk maar er was wel enige weerstand.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-07-2015 16:37 #152605 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic B20E loopt slecht op Benzine
Is het een idee om de brandstofpomp in een testopstelling een tijdje te laten proefdraaien (emmer).
Met een brandstofsysteemreiniger in de tank komt de vervuiling los (forté)
Probleem met lpg auto's is dat het systeem vervuilt/aankoekt door het niet gebruiken , dus verstopping of vervuiling is het meest voor de hand liggend.
verder kan het lpg mengstuk de luchtinlaat verstoren , helemaal als het luchtfilter is geknepen voor lpg , is het luchtfilter wel schoon?.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-07-2015 13:27 #152622 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic B20E loopt slecht op Benzine
Als hij het bij koud wegrijden goed doet en bij warme motor problemen geeft, verdenk ik de AAV (luchtschuif) of temperatuursensor.
Ik heb een originele Bosch test kast voor D-jet en die heb ik uitgeleend aan Ed.
Je zou jouw auto er eens aan kunnen hangen om zo een diagnose te stellen.
Tenzij je een 140 met B20E met K-jet hebt, dan gaat die vlieger niet op.

• roland klinkenberg
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
05-07-2015 20:15 #152632 door roland klinkenberg
Hoi Lars, bedankt voor je reactie.
Hij rijd (op benzine) altijd goed weg....koud of warm...en start ook altijd.
Ik ga de ECU mss aan die test kast koppelen (het is een D jet) . Maar eerst de brandstof druk in de toevoer meten.

O, en wat een toffe pagina heb je !! ( www.oudevolvo.nl/ )

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD