mijn combi met b20motor loopt niet op benzine

• Ad Jansen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2015 14:37 #149992 door Ad Jansen
Hallo
Mijn Amazon combi rijdt prima op LPG, maar in het geheel niet (meer) op benzine. Er zit een oude Stromberg carburateur in, met naald en cilinder. Deze zal wel versleten en uitgesleten zijn. Er is een revisieset en complete carburateur, maar ik wil af van de gevoelige gasnaald en uitgesleten cilinder als je teveel op gas rijdt. Echter ik wil ook regelmatig op benzine rijden: beter voor de smering van de kleppen e.d. Welke carburateur is daarvoor het meest geschikt om de Stromberg te vervangen? Moet het spruitstuk dan ook anders zijn? Als dat zo is, waar kan ik dan deze onderdelen vinden? graag jullie visie hierop. Vriendelijk dank; Ad Jansen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
31-03-2015 15:57 #149994 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic mijn combi met b20motor loopt niet op benzine
Smering van de kleppen op benzine gaat tegenwoordig niet meer op , geen lood meer in de benzine.
De enige reden is nog het voorkomen van uitdroging van je pakkingen in de carburateur.

De goedkoopste op lossing is een gaatje (eerst boren dan tappen) vlak onder je olie vul opening ,cilinder naar boven schuiven en vast zetten met een m3 boutje. Wil je dan toch weer op benzine rijden m3 lossen en rijden maar.

( er is ook een oplossing met een vacuum slangetje die de cilinder zelf naar boven trekt maar dat is wat technischer)

Optie 2 weber carburateur met bij passend in laat spruitstuk (dus je bestaande spruitstuk delen) diverse bekende aanbieders hebben ze liggen.. (schrik niet van de prijzen) komt nog een lpg verdeelstuk bij en een hogere luchtfilter (meen voor VW kever) want het gas stuk past niet in de benzine lucht filter. Plus wat gepuzzel met het stangenstelsel. (en je gas pedaal reageert veel directer omdat je iets vrije slag ist die op de stromberg wel zit)

• René Ruiter
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-10-2015 13:16 #155030 door René Ruiter
Beantwoord door René Ruiter in topic mijn combi met b20motor loopt niet op benzine
Je kan ook het flashlube systeem erbij gebruiken die zorgt ervoor dat er een klein beetje olie meegaat om je kleppen te smeren

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-10-2015 13:32 #155031 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic mijn combi met b20motor loopt niet op benzine

Welke carburateur is daarvoor het meest geschikt om de Stromberg te vervangen?

De meest geschikte carburateur om een Stromberg te vervangen is ... een Stromberg.

maar ik wil af van de gevoelige gasnaald en uitgesleten cilinder als je teveel op gas rijdt

Zo gevoelig is het nu ook weer niet : éénmaal gereviseerd (of compleet vervangen door een gereviseerde carburateur) gaat ie weer vele tienduizenden km's mee. Bij revisie moeten naald en sproeierbuis vervangen worden, want die slijten op elkaar in.

Je kan doen wat JoJo voorstelt. Alleen, als je toch - om wat voor reden dan ook - regelmatig op benzine wilt rijden is dat wel wat onhandig, want je zult na het rijden op benzine toch iedere keer weer de zuiger (die jij cilinder noemt) met de hand omhoog moeten duwen en vast zetten.

Daarvoor bestaat ook een oplossing waarbij de naald iedere keer dat je op LPG rijdt op vacuum (dwz onderdruk in het spruitstuk) automatisch omhoog getrokken wordt. Is al vaker aan de orde geweest - gewoon even zoeken op dit forum.

Weber en LPG kan - maar er zijn genoeg meldingen op dit forum dat dit i.c.m. het open luchtfilter bij een Weber tot problemen kan leiden. Ik zou dus gewoon lekker bij Stromberg blijven.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-10-2015 15:39 #155035 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic mijn combi met b20motor loopt niet op benzine
Je zou er ook enkele SU op kunnen zetten.
Het schroefje van de gasversnelling op de choke terugdraaien zodat hij met uitgetrokken choke niet meer sneller gaat lopen.
Tijdens het rijden op gas de choke uitrekken gaat de sproeierbuis naar beneden zodat deze de naald niet meer raakt.
Wanneer je op benziene wilt rijden duw je gewoon de choke terug.

m.vr.gr.

Johan Geers

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-10-2015 18:18 #155036 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic mijn combi met b20motor loopt niet op benzine
Dit topic is meer dan een half jaar geleden opgestart. De kans dat een en ander al opgelost is, lijkt me dan ook groot. Misschien kun je de stand van zaken hier eens melden, Ad?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD