B20a loopt niet op benzine
- Wesley Scheggetman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2015 12:27 #147485
door Wesley Scheggetman
B20a loopt niet op benzine is gemaakt door Wesley Scheggetman
Hallo,
Ben nog niet heel lang trotse eigenaar van een 144 uit 1970 en ben mezelf hard aan het bijspijkeren om veel onderhoud zelf te kunnen doen, maar de carburateur zorgt toch wel voor vraagtekens.
M'n auto start perfect op LPG, maar benzine zorgt voor veel problemen.
Na veel moeite kan ik hem starten, wat gepaard gaat met een grote constante zwarte rookpluim uit de uitlaat, en ik moet gas blijven geven anders slaat de auto weer af, stationair lopen gaat dus niet.
Ik neem aan dat dit aan de carburateur ligt, maar ben bang hier wat verkeerd te doen.
Heb al een tijdje gezocht op het forum, maar kon niet echt wat bruikbaars vinden, hoe ik de carburateur, in Jip&Janneke-taal af kan stellen.
Is er iemand die de moeite wil nemen een soort handleiding te typen ofzo? Of een linkje heeft naar een bruikbaar artikel voor me? Of als er iemand is die in de omgeving van Kampen woont, en een keer een middagje het leuk vindt te helpen?
Hartelijke groet!
Ben nog niet heel lang trotse eigenaar van een 144 uit 1970 en ben mezelf hard aan het bijspijkeren om veel onderhoud zelf te kunnen doen, maar de carburateur zorgt toch wel voor vraagtekens.
M'n auto start perfect op LPG, maar benzine zorgt voor veel problemen.
Na veel moeite kan ik hem starten, wat gepaard gaat met een grote constante zwarte rookpluim uit de uitlaat, en ik moet gas blijven geven anders slaat de auto weer af, stationair lopen gaat dus niet.
Ik neem aan dat dit aan de carburateur ligt, maar ben bang hier wat verkeerd te doen.
Heb al een tijdje gezocht op het forum, maar kon niet echt wat bruikbaars vinden, hoe ik de carburateur, in Jip&Janneke-taal af kan stellen.
Is er iemand die de moeite wil nemen een soort handleiding te typen ofzo? Of een linkje heeft naar een bruikbaar artikel voor me? Of als er iemand is die in de omgeving van Kampen woont, en een keer een middagje het leuk vindt te helpen?
Hartelijke groet!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Maarten de Moel
- Junior lid
-
Minder
Meer
18-01-2015 13:08 #147490
door Maarten de Moel
Beantwoord door Maarten de Moel in topic B20a loopt niet op benzine
Ik zou beginnen met demontage van de carburateur
Om te kijken hoe de sproeiernaald en sproeierbuis eraan toe zijn
Door het rijden op lpg slijten deze delen heel snel
Op het moment dat er op LPG word gereden, doet de gasschuif (en dus de sproeiernaald) voor spek en bonen mee
Je kunt zelfs zonder deze delen gewoon op LPG rijden.
Maar goed, tijdens het rijden op LPG stroomt de LPG langs / tussen de buis en de naald
De naald klappert in de buis, want er word immers geen benzine aangezogen uit de vlotterbak
Maar een LPG mengsel vanaf de inlaat zijde van de carburateur.
Op het moment dat er weer op benzine gereden word, en de naald en de buis zijn versleten
Klopt het lucht / benzine mengsel niet meer
Oplossing is dus deze delen goed checken, ga er maar vanuit dat ze vervangen moeten worden.
Zoniet kun je aan de carburateur gaan stellen, maar ik zou eerst de carburateur aan een grondige inspectie onderwerpen!
Om te kijken hoe de sproeiernaald en sproeierbuis eraan toe zijn
Door het rijden op lpg slijten deze delen heel snel
Op het moment dat er op LPG word gereden, doet de gasschuif (en dus de sproeiernaald) voor spek en bonen mee
Je kunt zelfs zonder deze delen gewoon op LPG rijden.
Maar goed, tijdens het rijden op LPG stroomt de LPG langs / tussen de buis en de naald
De naald klappert in de buis, want er word immers geen benzine aangezogen uit de vlotterbak
Maar een LPG mengsel vanaf de inlaat zijde van de carburateur.
Op het moment dat er weer op benzine gereden word, en de naald en de buis zijn versleten
Klopt het lucht / benzine mengsel niet meer
Oplossing is dus deze delen goed checken, ga er maar vanuit dat ze vervangen moeten worden.
Zoniet kun je aan de carburateur gaan stellen, maar ik zou eerst de carburateur aan een grondige inspectie onderwerpen!
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-01-2015 13:32 #147493
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic B20a loopt niet op benzine
Even ervan uitgaan dat je een stromberg carburateur hebt zal deze een revisie moeten krijgen.
hoe handig ben je??
Een revisieset is €100.
Een revisiecarburateur , met inruil oude is €325.
het is geen hightech , maak foto's , haal hem uit elkaar en documenteer hoe het zat ondersteund met foto's.
en alles goed schoonmaken!!
hoe handig ben je??
Een revisieset is €100.
Een revisiecarburateur , met inruil oude is €325.
het is geen hightech , maak foto's , haal hem uit elkaar en documenteer hoe het zat ondersteund met foto's.
en alles goed schoonmaken!!
18-01-2015 15:15 #147495
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic B20a loopt niet op benzine
Als de carburateur geen speling heeft op de as van de gasklep (waardoor hij dan valse lucht zuigt), kun je meestal volstaan met een nieuwe gasnaald, al hoort er een bepaalde sproeier bij die in het huis zit gedrukt. Ik neem aan dat je toch niet veel op benzine zult rijden. Even kijken of je een B18 of een B20 motor heb, een Stromberg of een SU carburateur en dan kun je de naald bij de club of een van de handelaren zo bestellen.
In het ergste geval inderdaad een revisie of een betere carburateur kopen...maar let op waar hij dan op heeft gezeten, er zijn vele types gasnaalden.
In het ergste geval inderdaad een revisie of een betere carburateur kopen...maar let op waar hij dan op heeft gezeten, er zijn vele types gasnaalden.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
- Wesley Scheggetman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2015 20:54 #147504
door Wesley Scheggetman
Beantwoord door Wesley Scheggetman in topic B20a loopt niet op benzine
Top, hartstikke bedankt voor jullie reacties!
Ik ga ermee bezig!
Net bezig geweest met m'n achteruitrijverlichting.
Kabeltje naar de achteruitrijschakelaar was los.
Daar ik niet in het bezit ben van een brug of iets dergelijks, m'n 144 met 2 banden op de stoep gezet en eronder gekropen.
Na veel gepulk en ellende, eindelijk het kabeltje op de achteruitrijschakelaar aangesloten.. werken de lichten nog niet
Toch vervelend.. Dus inmiddels het relais vervangen, kabeltje aangesloten en nog steeds niets.
Lijkt me dat de schakelaar zelf dus kapot is of niet?
Of zijn er nog andere stappen die ik door kan nemen?
Ik ga ermee bezig!

Net bezig geweest met m'n achteruitrijverlichting.
Kabeltje naar de achteruitrijschakelaar was los.
Daar ik niet in het bezit ben van een brug of iets dergelijks, m'n 144 met 2 banden op de stoep gezet en eronder gekropen.
Na veel gepulk en ellende, eindelijk het kabeltje op de achteruitrijschakelaar aangesloten.. werken de lichten nog niet

Toch vervelend.. Dus inmiddels het relais vervangen, kabeltje aangesloten en nog steeds niets.
Lijkt me dat de schakelaar zelf dus kapot is of niet?
Of zijn er nog andere stappen die ik door kan nemen?
- Ronald Zwerus
- Elite lid
-
Minder
Meer
18-01-2015 20:59 #147505
door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic B20a loopt niet op benzine
Simpel beginnen eerst kijken of de lampjes heel zijn
- Wesley Scheggetman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-01-2015 01:07 #147514
door Wesley Scheggetman
Had ik inderdaad al gedaan. Helaas zijn de lampjes nog perfect
Beantwoord door Wesley Scheggetman in topic B20a loopt niet op benzine
"Ronald Zwerus" schreef:
Simpel beginnen eerst kijken of de lampjes heel zijn
Had ik inderdaad al gedaan. Helaas zijn de lampjes nog perfect
19-01-2015 13:35 #147520
door Joop van Putten
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Beantwoord door Joop van Putten in topic B20a loopt niet op benzine
De draad volgen en zoeken naar slijtplekken en misschien een draadbreuk.
Auto in contact en in achteruit (en stevig op de handrem) en dan spanning meten op de draad in de lamp. En zo terugwerken.
Misschien zit er geen spanning op het contact op de versnellingsbak.
Kortom stap voor stap afwerken lijkt me.
Auto in contact en in achteruit (en stevig op de handrem) en dan spanning meten op de draad in de lamp. En zo terugwerken.
Misschien zit er geen spanning op het contact op de versnellingsbak.
Kortom stap voor stap afwerken lijkt me.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
- Ronald Menges
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
19-01-2015 18:48 #147529
door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic B20a loopt niet op benzine
Volgens mij is het zo, dat er in zijn achteruit een pennetje uit de versnellingsbak schiet, dat de schakelaar in werking zet. Volgens mij is dat de min (massa) Dus als je de draad die naar de schakelaar gaat tegen massa houdt, moeten de achteruitlichten gaan branden. De plus zit dus al aan de achteruitlichten. Daar moet dus al stroom op staan.
19-01-2015 19:49 #147533
door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic B20a loopt niet op benzine
Volgens mij inderdaad zoals het is geschakeld.