- Berichten: 1419
Sproeierbuis Stromberg vervangen
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-11-2014 19:05 #145820
door Hansw
Sproeierbuis Stromberg vervangen is gemaakt door Hansw
Hallo allemaal,
Ik wil van een Stromberg carburateur de sproeierbuis vervangen. het is een uitvoering met een vaste sproeierbuis erin. kan ik die er zo uittikken? of heb je een persje nodig? moet hij er naar boven of naar onderen uit?
nou ja, eigenlijk de vraag; wie heeft er een paar tips?
ps, de een foto van de sproeierbuis is van een losse carburateur, ik dacht heme over te zetten. maar die is van een los, verstelbaar type. of kan ik de deksel van de vlotterkamer incl. de sproeier ook overzetten als de vaste er uit is?
de auto loopt op LPG, dus op benzine hoeft het niet 101% te zijn
groeten,
Hans
Ik wil van een Stromberg carburateur de sproeierbuis vervangen. het is een uitvoering met een vaste sproeierbuis erin. kan ik die er zo uittikken? of heb je een persje nodig? moet hij er naar boven of naar onderen uit?
nou ja, eigenlijk de vraag; wie heeft er een paar tips?
ps, de een foto van de sproeierbuis is van een losse carburateur, ik dacht heme over te zetten. maar die is van een los, verstelbaar type. of kan ik de deksel van de vlotterkamer incl. de sproeier ook overzetten als de vaste er uit is?
de auto loopt op LPG, dus op benzine hoeft het niet 101% te zijn
groeten,
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 880
26-11-2014 19:13 #145821
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Sproeierbuis Stromberg vervangen
Oude kan je eruit tikken je gooit hem toch weg :lol: , naar onder eruit slaan.
Nieuwe kan je heeel voorzichtig erin tikken met de juiste doorslag(sla op de buitenzijde) liefst met een hele lichte hamer dit moet in hele kleine stapjes.
In de documentatie kan je vinden hoe diep je hem moet plaatsen, plaats hem iets hoger en met afstellen tik je hem voorzichtig steeds dieper totdat je de juiste afstelling hebt, sla je hem te diep mag je overnieuw.
Je hebt er ook speciaal gereedschap voor, heb ik ook maar het kan met voorzichtigheid ook zonder.
Nieuwe kan je heeel voorzichtig erin tikken met de juiste doorslag(sla op de buitenzijde) liefst met een hele lichte hamer dit moet in hele kleine stapjes.
In de documentatie kan je vinden hoe diep je hem moet plaatsen, plaats hem iets hoger en met afstellen tik je hem voorzichtig steeds dieper totdat je de juiste afstelling hebt, sla je hem te diep mag je overnieuw.
Je hebt er ook speciaal gereedschap voor, heb ik ook maar het kan met voorzichtigheid ook zonder.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Carol Hendriks
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 57
26-11-2014 20:19 #145826
door Carol Hendriks
Beantwoord door Carol Hendriks in topic Sproeierbuis Stromberg vervangen
Hallo Hans dit is misschien wel iets voor jou, wil het zelf ook gaan toepassen.
Conversie van B18 carburateur naar B20. Scandcar heeft dit nieuw in hun assortiment, weet niet of het al op hun site staat!
Heb van Sjef Spijkers een mail gehad dat ze binnen waren. Geen speciaal gereedschap nodig bij montage en demontage, dus makkelijk met de hand in te regelen, overal waar je bent.
Conversie van B18 carburateur naar B20. Scandcar heeft dit nieuw in hun assortiment, weet niet of het al op hun site staat!
Heb van Sjef Spijkers een mail gehad dat ze binnen waren. Geen speciaal gereedschap nodig bij montage en demontage, dus makkelijk met de hand in te regelen, overal waar je bent.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1419
26-11-2014 22:44 #145834
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Sproeierbuis Stromberg vervangen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Carol Hendriks
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 57
27-11-2014 00:06 #145837
door Carol Hendriks
Beantwoord door Carol Hendriks in topic Sproeierbuis Stromberg vervangen
Deze past niet op een B18 versie, is speciaal gemaakt voor op een B20 versie.
Het is een soort mix van de twee. Het verstelbare gedeelte lijkt op het stelgereedschap
om de sproeierbuis van B20 versie te verstellen en dus het Co af te stellen. Succes!
Het is een soort mix van de twee. Het verstelbare gedeelte lijkt op het stelgereedschap
om de sproeierbuis van B20 versie te verstellen en dus het Co af te stellen. Succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27-11-2014 11:46 #145846
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Sproeierbuis Stromberg vervangen
Dit is hier allemaal al eens eerder aan de orde geweest. Zie bv.
goo.gl/cyKhxI
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1419
27-11-2014 20:11 #145859
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Sproeierbuis Stromberg vervangen
Gert, bedankt. wat een verhaal! het blijkt dat ik een 175CD2-SE heb. Op een B18, dus niet helemaal meer origineel. met verende naald. De sproeierbuis is iets uitgesleten, en ik wil proberen hier een busje voor te draaien van messing. heeft iemand de diameter van het gat al eens opgemeten? het lijkt op 2,5mm?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1299
27-11-2014 22:33 #145867
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Sproeierbuis Stromberg vervangen
Hans,
Met alleen het vervangen van de sproeierbuis ben je er nog niet; je zult ook de sproeiernaald moeten vervangen want die is dan nl ook einde oefening. Is op het oog vaak moeilijk te zien maar als je hem tussen je vingers doordraaid over het algemeen wel goed te voelen.
Carol,
Leuke oplossing die Scandcar aanbiedt maar dan hoop ik wel dat ze nog een extra O-ringetje meeleveren want wat er nu op de foto staat... daar zeikt de benzine uit.
Hoe een verstelbare ondersproeier in de praktijk gaat uitpakken......... Heb zo even mijn twijfels.
De B18 carburateur (met verstelbare sproeier) moet je de sproeierbuis centreren t.o.v. de sproeiernaald.
Bij de B20 carburateur (met vaste sproeierbuis) wordt een verende sproeiernaald toegepast.
Als je nu zo'n conversiekitje toepast dan gaat dat centreren niet meer echt lekker werken lijkt mij.
En een B18 spriernaald in een B20 carburateur zetten gaat ook weer niet oj je moet ook de zuiger weer om gaan zetten.
Mijn mening is dus: gewoon lekker origineel houden. Sproerbuizen en naalden slijten toch. Heeeeel vroeger toen er nog lood in de benzine zat ging zo'n carburateur 200.000km mee. Met de moderne benzines ben je na 60.000km al weer aan een revisie toe.
Rijdt je op LPG dan slijt het nog harder. Met een vacuümliftsetje (3x woordwaarde) kun je het wel een poosje rekken maar, wil je af en toe netjes op benzine rijden, dan ben je toch ook regelmatig aan de beurt.
PS: Vroeger waren en sproeiernaalden met een teflon coating. Heeft iemand enig idee of die nog ergens verkrijgbaar zijn?
Met alleen het vervangen van de sproeierbuis ben je er nog niet; je zult ook de sproeiernaald moeten vervangen want die is dan nl ook einde oefening. Is op het oog vaak moeilijk te zien maar als je hem tussen je vingers doordraaid over het algemeen wel goed te voelen.
Carol,
Leuke oplossing die Scandcar aanbiedt maar dan hoop ik wel dat ze nog een extra O-ringetje meeleveren want wat er nu op de foto staat... daar zeikt de benzine uit.
Hoe een verstelbare ondersproeier in de praktijk gaat uitpakken......... Heb zo even mijn twijfels.
De B18 carburateur (met verstelbare sproeier) moet je de sproeierbuis centreren t.o.v. de sproeiernaald.
Bij de B20 carburateur (met vaste sproeierbuis) wordt een verende sproeiernaald toegepast.
Als je nu zo'n conversiekitje toepast dan gaat dat centreren niet meer echt lekker werken lijkt mij.
En een B18 spriernaald in een B20 carburateur zetten gaat ook weer niet oj je moet ook de zuiger weer om gaan zetten.
Mijn mening is dus: gewoon lekker origineel houden. Sproerbuizen en naalden slijten toch. Heeeeel vroeger toen er nog lood in de benzine zat ging zo'n carburateur 200.000km mee. Met de moderne benzines ben je na 60.000km al weer aan een revisie toe.
Rijdt je op LPG dan slijt het nog harder. Met een vacuümliftsetje (3x woordwaarde) kun je het wel een poosje rekken maar, wil je af en toe netjes op benzine rijden, dan ben je toch ook regelmatig aan de beurt.
PS: Vroeger waren en sproeiernaalden met een teflon coating. Heeft iemand enig idee of die nog ergens verkrijgbaar zijn?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 303
27-11-2014 23:13 #145869
door Bart Dirven
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Beantwoord door Bart Dirven in topic Sproeierbuis Stromberg vervangen
Eens met Han,
Afgelopen voorjaar op de sleuteldag in Boxtel de sproeierbuis en de naald vervangen onder de deskundige begeleiding van Han. Niet een heel lastige klus als je de onderdelen bij de hand hebt. Vervolgens afstellen met het originele afstelgereedschap en een CO-meter en nu geen centje pijn meer. De kosten zijn het niet en ook qua verbruik (CO van 10% naar ca 1%) scheelt het een boel. Maar belangrijker nog, hij loopt veel mooier en trekt veel beter
.
Afgelopen voorjaar op de sleuteldag in Boxtel de sproeierbuis en de naald vervangen onder de deskundige begeleiding van Han. Niet een heel lastige klus als je de onderdelen bij de hand hebt. Vervolgens afstellen met het originele afstelgereedschap en een CO-meter en nu geen centje pijn meer. De kosten zijn het niet en ook qua verbruik (CO van 10% naar ca 1%) scheelt het een boel. Maar belangrijker nog, hij loopt veel mooier en trekt veel beter
. Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1419
28-11-2014 20:39 #145889
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Sproeierbuis Stromberg vervangen
Han en Bart, jullie hebben me overtuigd. Het is de carb van een B18 die vooral even rijdbaar moet zijn, de schuur in en uit. Wachtend op een opknap"beurtje". Daarom dacht ik het op te lossen. Omdat hij van B20 blijkt te zijn knap ik eerst er maar een op van eenB 18. Met verstelbare sproeier. Klein vraagje, zijn de losse rubber O-ringen in de verstelbare sproeier de nummers 820355 en 820356?
Hans
Ps, Han, als je dit leest. Ik las een artikel waarin je zelf piepschuim aan het snijden/branden was, heb je die hittedraad zelf gemaakt?
Hans
Ps, Han, als je dit leest. Ik las een artikel waarin je zelf piepschuim aan het snijden/branden was, heb je die hittedraad zelf gemaakt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





