Omvl r90e fine tunen, how to?

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-09-2014 14:21 #143466 door Jeroen Visser (GAST)
Omvl r90e fine tunen, how to? is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Er is veel t vinden op het web maar ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen met de fijnafstelling van mijn net geplaatste r90e.

Ik heb volgens een handleiding (van vogels gas) de verdamper afgesteld. Bijpass schroef slag open, regelschroef (in slang) half open en met de idle schroef de boel op een atf (air to fuel) van ongeveer 15/16 gezet. Motor naar 3000 rpm gebracht en met de regelschroef weer de boel op 15/16 gezet. So far so good.

Nu gebeurt er het volgende bij lage toeren loopt hij nu veel te arm rond de twintig..... Op snelheid 3000 rpm en hoger geen probleem.

Heeft iemand ervaring met het zodanig afstellen (verhoudingen tussen bypass en idle) zodat ook bij lage toerentallen ik een mooie atf waarde kan krijgen?

Alvast dank!

Groet Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-09-2014 16:39 #143469 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Omvl r90e fine tunen, how to?
Dat is het probleem van een g1 gasinstallatie enkel met vacuumkleppen of elektronische installatie ga je dat goed krijgen.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-09-2014 17:13 #143470 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Omvl r90e fine tunen, how to?

"Kevin de Leuw" schreef:
Dat is het probleem van een g1 gasinstallatie enkel met vacuumkleppen of elektronische installatie ga je dat goed krijgen.


thanks Kevin.

Niet iedereen met een g1 rijdt toch hortend en stotend door het leven neem ik aan ;) Tenminste mijn combi rijdt lekker "lui" met dezelfde verdamper. Alleen wat minder gekieteld.

Maar wat bedoel je met vacuum kleppen? Is dit iets wat ik erbij kan plaatsen zodat het geheel wat soepeler loopt in lage toeren?

groet Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-09-2014 18:23 #143472 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Omvl r90e fine tunen, how to?
Jeroen,

Dit hoort eigenlijk onder 'LPG' thuis.

Ik heb geen ervaring met de OMVL r90e, maar natuurlijk moet het mogelijk zijn om hem goed af te stellen.

De afstelprocedure die ik ooit bij Vogel gevonden had is een klein beetje anders dan jij beschrijft, zie : www.vogelsautogas.nl/documenten/Techniek...er-2010%20versie.pdf

Hoe dan ook, het is meestal een iteratief proces : als je de afstelling bij 3000 rpm wijzigt, heeft dat ook (kleinere) gevolgen voor de stationair afstelling, en moet je dus weer van voor af aan beginnen en net zo lang doorgaan totdat zowel bij stationair als bij 3000 rpm geen aanpassingen meer nodig zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-09-2014 21:47 #143479 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Omvl r90e fine tunen, how to?
Niet iedereen rijd hortend en stotend inderdaad maar ik las enkel dat de afr te laag was en dat ga je gewoon niet ideaal krijgen.
Ik denk dat je teveel naar je afr meter kijkt, wat mij altijd geleerd is: +-2000rpm mengschroef lpg indraaien tot hij begint in te houden dan een klein stukje terrug.
Er bestaan vacuumkleppen die inplaats van je mengschroef komen als je meer gas geef opent hij deze klep en krijgt de motor ook meer lpg een beetje zoals een carburateur, ik heb er echter maar 1x zo een gezien.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-09-2014 22:10 #143482 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Omvl r90e fine tunen, how to?
Het zou kunnen zijn dat het luchtfilter gecalibreerd moet worden om een rijker mengsel te krijgen.
dit is in de praktijk het knijpen van de luchtinlaat zodat er meer onderdruk ontstaat in het inlaattraject zodat er meer gas wordt aangetrokken.
hij zal dan stationair beter lopen , bij 3000 tpm zal hij dan bijgesteld moeten worden , armer dus.
het blijft atmosferisch en afhankelijk van temperatuur e.d.
idd de tekortkoming van een g1 installatie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-12-2014 12:35 - 30-12-2014 08:31 #146735 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Omvl r90e fine tunen, how to?
Beetje late reactie, maar ik ben zelf ook net aan het kijken naar de afstelling van mijn OMVL r90e, aangezien hij bij het starten een te rijk mengsel lijkt te krijgen.

Wat me opviel in jouw verhaal is dat je schrijft "Bijpass schroef slag open". Echter volgens de beschijvingen die ik heb gevonden, moet je deze (vrijwel) helemaal rechtsom, dus helemaal dicht draaien. Wellicht dat daar het probleem met je stationair afstelling zit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-12-2014 12:49 #146737 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Omvl r90e fine tunen, how to?
Mijn omvl voedt een B18B, met maximaal open filters: pipercross sokken op kelken. Daar hoeft het dus niet aan te liggen. Ik knijp de luchttoevoer helemaal niet. Bij mij stond de LPG toevoer eerst veel te hoog, toen kon ik niet eens starten. Nu is dat geen probleem meer.

In het laatste VKM staat een artikel over Twan en Loek, die naast de electrische km teller aandrijving, ook een e-LPG klep maken. Maar dan nog moet de basis eerst goed zijn.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Charles Kerstens (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-01-2015 19:04 #147617 door Charles Kerstens (GAST)
Beantwoord door Charles Kerstens (GAST) in topic Omvl r90e fine tunen, how to?
Ik heb de vogelgas uitleg goed gelezen. Alleen ik snap niet helemaal wat ze bedoelen bij 1c en 1d. Waar zitten deze regelschroeven?

Volvo 245 GLT 1984, Volvo V70R AWD 1999, Porsche 964 cabrio 1991

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-01-2015 16:22 #147641 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Omvl r90e fine tunen, how to?
Neem aan dt je dit document bedoelt.

***************************************************************
Afstelprocedure OMVL R90E----2010 versie
1. Uitgangspositie LPG-afstelling :
a Motor moet op bedrijfstemperatuur zijn.
b De by-pass Ageheel rechtsom draaien en dan ½ tot 1 slag open.
c De vlakke kant van de idle regelschroef ca 3 mm onder de rand van de verdamper.
d Regelschroef tussen verdamper en mengstuk half open.
****************************************************************************************

Onder 1C: De "idle schroef"is schroef B op de foto
Onder 1D: Hier wordt de stelschroef bedoeld die in de slang zit tussen je verdamper en gasmengstuk op de carburateur

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.