vapor lock

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-09-2014 09:09 #143394 door Johan Geers (GAST)
vapor lock is gemaakt door Johan Geers (GAST)
Beste medeleden, vaporlock dat is een probleempje waar ik sinds ik op de Filippijnen woon met warme dagen of lange ritten last van heb.
Vanochtend ook weer al wat flink met de auto gereden even bij de slager wel aanslaan maar wat geprutter even kalm aan en alles is weer goed.
Ik dacht nu wil ik dit probleem wel eens opgelost hebben, dus het volgende filmpjes op internet gevonden.

Daar praat men over een insulator tussen het manifold en de carburator.
Nu had ik nog een spruitstuk liggen van een carburator en wat schets mijn verbazing daar zat een insulator tussen de carburator en het spruitstuk.
Bij mijn bubbelle carburators zit niets.
Ik op de CD van de V44 vereneging gekeken daar komt dat insulator blok ook niet voor.
Is dit blok bij jullie bekend? Heeft toevallig iemand zo blok waar hij niets mee doet. Weet iemand een partnummer van dit blok?
Het blok is 4,4mm dik.
Mijn benzieneleiding ga ik ook nog verleggen naar buiten het motorcompartiement.

alvast bedankt

m.vr.gr.

Johan Geers

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-09-2014 11:29 #143396 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic vapor lock
Dag Johan,

Op de B18/20A motoren zit wel het isolatieblok. Op de B/D motoren met dubbele SU zit dit inderdaad niet.
Ongeacht of je een enkele of dubbele carburateur het, er hoort een hitteschild te zitten tussen spruitstuk en carburateur.
Je zou bij wijze van erperiment een isoltaor kunnen zagen uit een stukke triplex van 3mm; is voor jou waarschijnlijk de snelste oplossing maar ik vraag me af of het echt veel effect zal hebben. Bovendien heb je ook langere tapeindjes nodig anders kun je de carburateurs niet meer goed monteren.

Ik denk dat het verleggen van de benzineleiding meer effect heeft. Je moet dan (helaas) wel twee extra gaten boren in de metalen platen links en rechts van je radiateur. Dan moet je de benzineleiding voor je raiateur langs laten lopen en zodanig dat de benzinepomp het laagste punt is en je carburateurs het hoogste punt. Op het moment dat er zich dampbellen gaan vormen dan gaan de dampbellen altijd naar de carburateur en kunnen dan via de vlotterkamerbeluchting ontsnappen. Op deze wijze kunnen de dampbellen geen tegendruk opwekken in je brandstofsysteem.

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-09-2014 11:32 #143397 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic vapor lock
Zie hier .

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-09-2014 11:47 #143398 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic vapor lock
Beste Gert, die had ik ook al gevonden, maar waarom heeft Volvo wel deze pakking op de zentith stromberg zitten en niet op de SU's maakt niet uit of je een enkele SU of dubbele heb.
En waarom is degene die ik heb 4,5mm en die op de website 6mm, 4,5mm zou nog kunnen passen, 6 wordt te dik.
Ik heb ze niet op de CD kunnen vinden enkel voor de zenith.

Beste Han, zoals jij beschrijft van de benzieneleiding zo was ik het ook van plan.

Zou dikke klingerpakking 1,5mm ook een goede isolator zijn desnoods aan twee zijde van het hitteschild of twee lagen op elkaar?
Triplex vind ik een beetje onproffesioneel en ik denk dat je het meer samendrukt dan Klinger.

Die pakking noemt hier overigs Asbesto, of er werkelijk asbest in zit ik weet het niet? Misschien een oude benaming.

m.vr.gr.

Johan Geers

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-09-2014 12:13 #143399 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic vapor lock
De blokken voor de Zenith 175 CD kun je in principe ook gebruiken voor de SU HS6 of HIF6. Ze zijn/waren er in verschillende diktes. Het monteren van deze blokken zou ik eerst eens proberen. Bij diverse Engelse sportwagens met dubbele SU's werden deze ook toegepast. Wel aan beide zijden pakkingen gebruiken en idd heb je ook langere tapeinden nodig. Maar ook dan is een hitteschild nog een must.
Mogelijk kan het ook nog helpen om de benzineaanvoerslang te geleiden mbv een beugel op een bout van het thermostaathuis, zodat de slang niet tegen de cilinderkop aan ligt, zie de foto,
En dan is er natuurlijk nog de controversiële optie van het inpakken van je uitlaatspruitstuk in speciale tape, wat ik je niet aan zou raden, maar waar anderen weer enthousiast over zijn... Daar is hier onlangs nog het e.e.a. over geschreven.
Tot slot nog een rigoreuze oplossing: louvres (laten) maken in je motorkap.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-09-2014 12:54 #143400 door Johan Geers (GAST)
Beste Gert, je kent mijn probleem ik woon op de Filippijnen en onderdelen hier krijgen kost je drie tot vier weken.
Dus ga ik eerst mijn benzieneleiding eens voorlangs de radiator leggen buiten het motor compartiement dit is het minste werk.
Want hoe kouder de benzine aangevoerd wordt hoe minder kans op vaporlock.
De vaporlock onstaat in het buisje van vlotterkamer naar de sproeibuis als ik de filmpjes goed begrijp en dit omdat de warmte van de motor niet wegkan doordat er geen koeling meer is op het moment dat de motor stilgezet en dus de carburators met de warme benzine opwarmt.
Dus hoe kouder de benziene hoe minder kans op vaporlock.
Ventilatie gaten in de motorkap of zoiets dergelijks nou daar begin ik niet aan daar vind ik de auto te mooi voor.

Maar dikkere pakkingen doen toch hetzelfde als een isolatieblok of zie ik het verkeerd.
En Klinger is och ook een warmte stopper of niet?
Ik zit er ook nog aan te denken om het hitteschild te vergroten zodat er meer warmte onder het hitteschild blijft hangen of heeft dit weer andere nare gevolgen?

m.vr.gr.

Johan Geers

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-09-2014 18:15 #143402 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic vapor lock
Hallo Johan,

De Volvo Amazon heeft helaas het constructieve probleem dat de benzinepomp links zit en de carburateur(s) rechts. "Petrol has to travel far".
Maar niet getreurd. Vapour Lock treed op als de auto langzaam rijdt of stationair draait. Lagere flow in de leiding en minder rijwindkoeling dus.
Neem geen slang die met metaal omwikkeld is, dat houdt de warmte meer vast.
Ik heb in Nederland (en ook tijdens rijden in de Franse Alpen) met de Amazon nog geen last gehad van dampbelvorming maar heb bittere herinneringen aan een Renault 9 (niet lachen aub, er was een tijd dat ik geen cent had). Ik heb het probleem toen prima kunnen oplossing door een koeling voor de benzineslang te maken: Je hebt van die dikke flexibele geribbelde leiding die om water- of verwarmingsleiding komt te zitten als er pleisterwerk overheen moet. Daar heb ik toen de benzineleiding doorheen laten lopen van pomp tot carb. Dat isoleerde dusdanig goed, dat ik nooit meer problemen op dit vlak had.
Je zou ook nog een stuk branddeken, Nomex of iets isolerend wat ze op jouw eiland hebben, tussen de carb en het spruitstuk kunnen monteren. Ook kan een stuk dikke slang (Gates heeft mooie flexibele slangen van 40 mm diameter) buitenlucht naar de vlotterkamer(s) leiden.

Groet,
Teun

PS blijf je op de Filipijnen of kom je ooit nog eens naar Holland terug?

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Siang Phoa
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-09-2014 21:55 #143409 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic vapor lock
vapour lock heb ik ook wel eens gehad. Zelfs al rijdend met de motorkap van de Amazon op een kier. De buitentemperatuur was best hoog: + 45º C.
Eenmaal terug in NL heb ik toch maar een electrische fan laten monteren en grotere aluminium hitteschilden. Heb hier helaas momenteel geen foto's van, de auto staat momenteel bij de plaatwerker. Het aluminium vormt een schild tussen uitlaat en carburateurs, aluminium geeft de hitte weer snel af, staal en zeker rvs houden de warmte veel langer vast.
Je kunt rustig experimenteren met aluminium bbq bakjes, die zijn vaak al stug genoeg.
Het is ook een goed idee om de benzineleidingen middels afstandshoudertjes weg te houden van hittebronnen, daarbij gebruik makend van een isolerende ommanteling.
Overigens: de huidige brandstof heeft een lager kookpunt dan de benzines van weleer.
Als je een rvs uitlaat hebt, bedenk dan dat die de hitte langer vast houdt dan een standaard uitlaat.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-09-2014 01:46 #143412 door Johan Geers (GAST)
Beste medeleden, nu ik dit allemaal lees denk dat ik met het verleggen van de brandstofleiding een heel eind kom.
Dus dat is mijn eerste actie waarschijnlijk over het weekend.
Want het is net hoe gesteld is de aanvoerleiding zit aan de andere zijde van de carburator dus ga ik daar de motorruimte verlaten en probeer aan de carburatorzijde weer binnen te komen.

En voor Teun neen ik kom niet meer naar Nederland tenzij er een dringende reden voor is.
Dit vrije leven hier bevalt me wel.
In Nederland zijn te veel regels en oudevandage waar ik binnen een paar jaar ook toe behoor worden helemaal uitgeknepen.
Hier kan ik door een belastingverdrag tussen de Filippijnen en Nederland belastingvrij leven en ik kan hier meer doen met mijn Euro dan in Nederland.
En mijn vrouw is Filippijns dus dat is ook een reden en de kinderen die mijn vrouw heeft willen niet naar Nederland te koud daar.
Dus je ziet genoeg redenen om niet naar Nederland te komen.
Ik moet wel zeggen Nederland heeft een veel betere infrastructuur maar dat neem ik op de koop toe

Maar bedankt voor alle reactie ik ga er mee aan de slag jullie horen nog van mij of het probleem is opgelost.

m.vr.gr.

Johan Geers

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-09-2014 17:13 #143435 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic vapor lock
Dan kom ik wel een keer die kant op!

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD