Afstellen Stromberg en welke naald?

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-06-2014 15:29 #141166 door Hansw
Afstellen Stromberg en welke naald? is gemaakt door Hansw

Bijlage niet gevonden

Met veel belangstelling heb ik het laatste onderwerp van Erik gevolgd, maar nu loop ik even vast.
ik ben een Stromberg aan het klaarmaken, maar weet even niet hoe ik hem af moet stellen,/ welke naald erin moet. het Haynes boek geeft drie type naalden, maar ik heb er een die er niet in staat??

Het gaat om een gereviseerde B20 kop met grote kleppen, gevlakt tot 86mm met een B20B (0,8mm) pakking. zit er net op, en het scheelt samen met een K nokkenas, op LPG al een enorme jas, op benzine loopt hji als een krant. daarom wil ik de oude SU carburateur vervangen door een Stromberg. (venturi ingang is daar ook 32mm van, die van de SU 28mm).

Maar van twee Strombergs die ik heb liggen het volgende: volgens het rode boek zit er een CO schroef op (nr 4 op onderstaande foto) maar dat lijkt me een gasklep-schroef, en er zit een 4E naald in (voor een B18) en een 4F naald. en het 4F type kan ik niet vinden in Haynes??

vervolgens, bovenste foto, de sproeierbuis/ houder (8) "handvast" draaien, hoef je daar niets mee te stellen?? wat doe je dan met de stelschroef (11).

Dan, de speling op de gasklepas heb ik opgelost door die as iets af te draaien op de plekke nwaar de slijtage zat, er vervolgens een klein stukje latoen koper op te solderen en die vervolgens af te draaien op 8,2 mm. werkt perfect ;)

hoor het graag!

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-06-2014 18:15 #141177 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Afstellen Stromberg en welke naald?
Hans,

Nr 4 op de 2e foto is inderdaad de stationair toerental schroef (oftewel de afstelschroef voor de positie van de gasklep in ruststand), en heeft niks met CO te maken.

De foto's - en kennelijk de 2 Strombergs die jij hebt liggen- zijn van een Zenith-Stronberg 175CD-2(S), die origineel op een B18 zat, en die een verstelbare sproeierbuis heeft. De positie van de sproeierbuis - en daarmee het CO gehalte - wordt met stelschroef nr 11 (1e foto) geregeld.

Een B20 heeft standaard een Zenith-Stromberg CD175-2SE, met vaste sproeierbuis (herkenbaar aan een afdichtingsdop op de positie waar nr 8,9, 10 en 11 zitten (1e foto), en een aparte CO afstelschroef aan de andere kant van het carburateur lichaam) - die heb jij dus niet.

Nu kan je natuurlijk een "B18" Stromberg op een B20 plaatsen - geen probleem. CO stel je dan af met nr 11.

Maar de vraag is welke naald je nodig hebt ..... jij hebt eigenlijk een configuratie die denk ik het meest in de buurt komt van een B20B (verlaagde kopppakking, K nokken-as, grote kleppen), maar dan wel met enkele carburateur ...... Zal je dus gewoon uit moeten proberen, want voor dit soort niet=standaard combinaties bestaan geen aanbevelingen. Bovendien zul je eerst moeten kijken welke naald typen überhaupt nog verkijgbaar zijn bij het VOD en de bekende handelaren. Een 4E of 4F (voor een standaard B18) zal het niet zijn - ik denk dat je moet zoeken naar een beschikbare naald die aanbevolen wordt voor een B20B ...

• Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-06-2014 20:31 #141179 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Afstellen Stromberg en welke naald?
Ik heb dezelfde configuratie en met 2 SU's loopt hij perfect.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD