tank 7 jr niet gebruikt, vervangen of schoonmaken

  • luuk verburgh (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
31-03-2014 22:24 #139255 door luuk verburgh (GAST)
tank 7 jr niet gebruikt, vervangen of schoonmaken is gemaakt door luuk verburgh (GAST)
Ik koop van de week een volvo 245 die 7 jaar niet op de enige echte brandstof heeft gereden nl oldskool benzine. (ps mijn dagelijkse auto is elektrisch.. :lol: )

Ik zou graag willen weten of ik beter de tank kan vervangen (en welk exemplaar past? Ik zie ook latere versies te koop staan bijvoorbeeld 1990 terwijl die van mij van 1977 is) er heeft altijd benzine in gezeten maar die is natuurlijk "bedorven". wat moet ik nog meer vervangen? De leidingen? Alle tips welkom en natuurlijk bedankt!!

groeten van mij en mijn volvo ('s)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-04-2014 21:29 #139283 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic tank 7 jr niet gebruikt, vervangen of schoonmaken
Hallo Luuk,
Soms wordt er gesuggereerd om de tank te demonteren, vol kiezels te gieten en een tijd in een betonmolen te laten ronddraaien om zo alle inwendige roest en vuiligheid te verwijderen.
Ik heb dat zelf nooit zo geprobeerd.
Ik heb wel, na demontage, de tank gevuld met een citroenzuur/watermengsel en dit enkele dagen laten staan. Vervolgens goed naspoelen en uiteraard goed laten drogen (met fohn en ook nog een dag in de zon laten liggen op een warme zomerdag). Tank bleek toen mooi zuiver.
Het gebruik van een inwendige coating raad ik af; in combinatie met de moderne benzine blijkt dat niet goed te gaan.
Benzineleiding heb ik vernieuwd, pomp gewoon even op eigen kracht doorgespoeld met verse benzine, filter en slangen vernieuwd, carburateur zorgvuldig gereinigd.
Succes!
Met vriendelijke groet,
Paul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2014 18:55 #139334 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic tank 7 jr niet gebruikt, vervangen of schoonmaken
Benzine gaat op de lange duur 'uit gummiën' en wordt een soort pasta, bij ongelode benzine gebeurt dit sneller.
Ik ben bezig met een Amazon die 4 1/2 jaar stil stond en waar de benzine nog vloeibaar was...ook de leidingen schoon en met nieuw benzinefilter zelfs startte ( na wat verse olie etc.)
Dus eerste vraag, wat zit er nu in je tank, vloeistof of drab.
Die moet dus leeg, eventueel meteen oplosmiddel.
Dan de wanden schoonmaken met de beschreven kiezelstenen (kun je schoon zo kopen bij Intratuin oid) en een cementmolen.
Er zijn kits te koop om dan de wanden aan de binnenzijde van een nieuwe - benzine resistente - laag te voorzien.
Dus laat eens horen - en wellicht zien - wat je aantreft in de tank.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2014 19:45 - 03-04-2014 20:28 #139337 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic tank 7 jr niet gebruikt, vervangen of schoonmaken
Luuk, ik heb net een B18 aan de praat die minstens 16 jr niet gelopen had / in ieder geval niet opnieuw getankt had. Loopt gewoon op de benzine. Stinkt wel als een... :geek: :geek: . Ik zou de brandstof aftappen, kijken hoe ze eruit ziet, dan 5 liter nieuwe benzine erin en de motor gewoon een tijdje laten draaien.
Ps, roest in de tank hoeft helemaal niet. Als je een nieuw papieren filterje in de leiding zet, kun je dat snel genoeg zien. je hoeft daar niet bang voor te zijn.


Ed, hoe zie je het voor je dat je een complete tank in een betonmolen krijgt? ;)

Succes,
Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • luuk verburgh (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
02-04-2014 23:19 #139343 door luuk verburgh (GAST)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic tank 7 jr niet gebruikt, vervangen of schoonmaken
Dank allen voor jullie antwoorden, maar is een andere tank op de kop tikken dan niet eenvoudiger? idd niet makkelijk een tank in de betonmolen ;) maar ik ga er mee aan de slag en zo te lezen ben ik niet de enige met dit probleem

groeten van mij en mijn volvo ('s)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-04-2014 11:39 #139351 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic tank 7 jr niet gebruikt, vervangen of schoonmaken
Hij hoeft niet IN de betonmolen, erop mag ook...
:lol:



Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.