- Berichten: 28
Brandstof voor B16a ?
- Marc Timmers
- Offline
- Junior Lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bart Dirven
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 304
Ik denk niet dat het aan de benzine ligt tenzij de auto lang heeft stil gestaan en de benzine verouderd is. In een B16A kan volgens mij gewoon normale benzine, gaat hij tijdens het rijden pingelen, en is alles goed afgesteld, dan kun je benzine met een hoger octaan gehalte proberen. Meestal ligt het echter aan de afstelling.
Eerst stap is kleppen stellen, ontstekingstijdstip controleren (let op de staat van bougies, rotor, bougiekabels en verdelerkap), eventueel compressie meten en daarna het CO-gehalte af (laten) stellen. Leidt dat niet tot een goed resultaat, dan ben je waarschijnlijk aan een revisie van je carburateur toe.
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marc Timmers
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 28
Onder tussen wordt de laatste hand gelegd aan een volledige revisie van de motor. De eerste tests zijn gedaan, de carburateur wordt bekeken en indien nodig toch maar naar Barneveld waar ze tegenwoordig een Weber voor de B16 hebben.
Goede hoop dat ik volgende week een geheel nieuwe motor heb, dus daar kan het niet meer aan liggen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pieter Singelenberg (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 303
Dat er geen lood meer inzit is vervelend maar veel motoren zijn al gereviseerd en kunnen dat wel aan. Anders is het zaak je daar niet druk over te maken, gewoon doorrijden en als de kleppen dan eens een keer versleten zijn kan je altijd de zaak nog reviseren zodat het bestand is tegen loodvrij. Je zal zien dat bij een rustige/normale rijstijl een niet loodvrijbestendige motor het nog verbazend lang volhoudt.
In principe geloof ik niet zo in allerlei additieven.
Met mijn Dodge uit 1948 ging ik rallyrijden en heb toen toch maar eens een loodvervanger gekocht, Millers VSP, zou een van de weinige loodvervangers zijn die een beetje hielp. Tot mijn verbazing merkte ik maar één ding: het pingelen (de Dodge pingelde altijd bij stevig gasgeven) was voorbij!. Millers claimde ook een octaan boost met die loodvervanger, gewoonlijk geloof ik dat nooit maar hoe het ook is, het pingelen is voorbij vanaf de dag dat ik dat additief gebruik
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Als je toch gaat reviseren zou ik de kop aan loodvrij/lpg geschikt maken en overstappen op een Stromberg carb.
De drie keer gelagerde B16 zou ik niet verder (over) belasten.
Die octaanbooster waar Pieter het over heeft is goed om voor oostbloklanden of dergelijke waar het octaan gehalte echt minder is. De B16 is erg gevoelig op zijn bougies en gooi er - indien mogelijk - 98 octaan in.
Kom je er niet uit....mij mag je altijd om raad vragen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pieter Singelenberg (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 303
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 898
Het grote verschil tussen de diverse merken benzines zit in de additieven, met andere woorden: de 98 van Tango? of was het een ander merk, heeft heel andere additieven dan de BP Ultimate.
Die additieven zorgen er hoofdzakelijk voor, dat de brandstof ( lees ethanol ) in jouw tank langzamer verouderd / vervluchtigd / water opneemt.
Voor diegenen onder ons die niet heel regelmatig op benzine rijden, geldt dat je minstens een tank per 3 maanden moet verversen / leegrijden en aanvullen, dit in verband met het verdampen van de ethanol en de vervanging daarvan door water uit de omgevingslucht.
Een volle tank zal minder last hebben van het hygroscopisch effect dan een niet-volle tank.
In de diverse ( vele ) autoblaadjes die ik lees, krijgt Miller als additief als enige een goede recentie.
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pieter Singelenberg (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 303
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.