Brandstof voor B16a ?

Lees meer
26-01-2014 11:04 #136684 door Marc Timmers
Brandstof voor B16a ? is gemaakt door Marc Timmers
Ik heb een amazon uit 1960 gekocht met B16 A motor. Stationair lopen is ok maar bij meer gas gaat hij hikken en slaat soms af. Start dan niet meer. Krijgt voldoende benzine. Bij het begin beginnen dan maar. Welke benzine is het beste om te gebruiken (in combinatie met loodvervanger). :?:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-01-2014 13:33 #136693 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Brandstof voor B16a ?
Marc,

Ik denk niet dat het aan de benzine ligt tenzij de auto lang heeft stil gestaan en de benzine verouderd is. In een B16A kan volgens mij gewoon normale benzine, gaat hij tijdens het rijden pingelen, en is alles goed afgesteld, dan kun je benzine met een hoger octaan gehalte proberen. Meestal ligt het echter aan de afstelling.

Eerst stap is kleppen stellen, ontstekingstijdstip controleren (let op de staat van bougies, rotor, bougiekabels en verdelerkap), eventueel compressie meten en daarna het CO-gehalte af (laten) stellen. Leidt dat niet tot een goed resultaat, dan ben je waarschijnlijk aan een revisie van je carburateur toe.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-01-2014 14:58 #136697 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Brandstof voor B16a ?
welke carburateur zit er op ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-03-2014 19:12 #138329 door Marc Timmers
Beantwoord door Marc Timmers in topic Brandstof voor B16a ?
Inmiddels: Carburateur (zenith) was inderdaad niet juist (valse lucht, krom, enz) Bij nader onderzoek bleek ook de compressie maar amper 7 te zijn, en bij nog meer nader onderzoek.....
Onder tussen wordt de laatste hand gelegd aan een volledige revisie van de motor. De eerste tests zijn gedaan, de carburateur wordt bekeken en indien nodig toch maar naar Barneveld waar ze tegenwoordig een Weber voor de B16 hebben.
Goede hoop dat ik volgende week een geheel nieuwe motor heb, dus daar kan het niet meer aan liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Pieter Singelenberg (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-03-2014 15:15 #138341 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Brandstof voor B16a ?
tav benzine blijft er altijd de vraag hoe we het pingelen tegen moeten gaan en het gebrek aan lood; ik twijfel of er nog wel ergens 98 octaan te vinden is, het staat soms wel op de pomp (bv BP) maar of het er ook echt in zit? ik merk in ieder geval bij pingelgevoelige auto's en motoren geen enkel verschil tussen gewone 95 benzine en alle premium benzines.
Dat er geen lood meer inzit is vervelend maar veel motoren zijn al gereviseerd en kunnen dat wel aan. Anders is het zaak je daar niet druk over te maken, gewoon doorrijden en als de kleppen dan eens een keer versleten zijn kan je altijd de zaak nog reviseren zodat het bestand is tegen loodvrij. Je zal zien dat bij een rustige/normale rijstijl een niet loodvrijbestendige motor het nog verbazend lang volhoudt.
In principe geloof ik niet zo in allerlei additieven.
Met mijn Dodge uit 1948 ging ik rallyrijden en heb toen toch maar eens een loodvervanger gekocht, Millers VSP, zou een van de weinige loodvervangers zijn die een beetje hielp. Tot mijn verbazing merkte ik maar één ding: het pingelen (de Dodge pingelde altijd bij stevig gasgeven) was voorbij!. Millers claimde ook een octaan boost met die loodvervanger, gewoonlijk geloof ik dat nooit maar hoe het ook is, het pingelen is voorbij vanaf de dag dat ik dat additief gebruik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-03-2014 17:36 #138345 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Brandstof voor B16a ?
Tja, dat die Zenith er de brui aan geeft is niet zo gek.
Als je toch gaat reviseren zou ik de kop aan loodvrij/lpg geschikt maken en overstappen op een Stromberg carb.
De drie keer gelagerde B16 zou ik niet verder (over) belasten.
Die octaanbooster waar Pieter het over heeft is goed om voor oostbloklanden of dergelijke waar het octaan gehalte echt minder is. De B16 is erg gevoelig op zijn bougies en gooi er - indien mogelijk - 98 octaan in.
Kom je er niet uit....mij mag je altijd om raad vragen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Pieter Singelenberg (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-03-2014 18:04 #138347 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Brandstof voor B16a ?
nou Ed, die octaanbooster werkt juist hier erg goed omdat het net het verschil kan zijn voor pingelen of niet; in landen met nog slechtere benzine moet je de dosering aanpassen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-03-2014 23:04 #138359 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Brandstof voor B16a ?
Tijdens de voorgaande technische avond van regio midden, werd ons verteld, dat als er 98 op staat, er ook 98 in zit.
Het grote verschil tussen de diverse merken benzines zit in de additieven, met andere woorden: de 98 van Tango? of was het een ander merk, heeft heel andere additieven dan de BP Ultimate.
Die additieven zorgen er hoofdzakelijk voor, dat de brandstof ( lees ethanol ) in jouw tank langzamer verouderd / vervluchtigd / water opneemt.
Voor diegenen onder ons die niet heel regelmatig op benzine rijden, geldt dat je minstens een tank per 3 maanden moet verversen / leegrijden en aanvullen, dit in verband met het verdampen van de ethanol en de vervanging daarvan door water uit de omgevingslucht.
Een volle tank zal minder last hebben van het hygroscopisch effect dan een niet-volle tank.

In de diverse ( vele ) autoblaadjes die ik lees, krijgt Miller als additief als enige een goede recentie.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Pieter Singelenberg (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-03-2014 23:22 #138362 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Brandstof voor B16a ?
als je benzine zoekt die jaren goed blijft moet je maar eens kijken naar Aspen benzine; niet goedkoop maar zeer praktisch voor sommige toepassingen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-03-2014 23:44 #138364 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Brandstof voor B16a ?
Aspen, waar kun je dat tanken Pieter ? Op voormalig vliegveld Valkenburg ...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.